Viser søkeresultater 191 til 200 av 954
-
23-02-10, 09:51 #191
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
DHEA--Skriver det følgende her, da det i utgangspunktet skyldes binyrer kjørt i grøfta!!
Ja, det er jo flere av oss som ligger lavt mht DHEA også, og har tatt i bruk progestoron og/eller progleolone.
Jeg startet opp med "Progesto Care" for 3-4 mnd siden.
SÅ får jeg blødninger for ca .en mnd siden, og det syns jeg ikke er hyggelig.
Jeg hadde mens til jeg var 55 år, slutt sommer 2007, så vet ikke om jeg tør fortsette. Noen med erfaring fra lignende..eller kunnskap/tanker ? Kanskje det ikke er så uvanlig tida tatt i betraktning??
(Har vært hos gyn. nå, men turde ikke si jeg hadde tatt hormontilskudd.
Venter på prøvesvar.)Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
23-02-10, 11:41 #192
gunnda
Jeg har tatt Pregnenolone og Progesteron i flere år nå. Min mens stoppet ved ca 49 år og jeg har ikke hatt blødninger siden - til tross for disse hormontilskuddene. Jeg er nå 54 år. Det kan selvfølgelig oppleves individuelt, men kan det ha andre årsaker til at du nå får blødnnger?
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
24-02-10, 12:24 #193
Jeg tar progesta care og pregnenolone hver kveld etter dusj,
har funnet ut at det følger syklus for jeg begynte midt i første gang og fikk da to korte perioder,
når jeg har anbefalt opphold kommer mens etter 2 dager,
tror nok det kan være litt individuelt om man påvirkes av det,
kansje det kom et etterslep som hadde kommet allikevel?
Jeg har ingen store åpenbaringer,
det beste som har skjedd er at jeg har blitt tørr om natten,
ingen skifte av t-skjorter eller pysjamas flere ganger pr natt og det i seg selv hjelper godt på nattesøvn og dagen derpå,
ellers føler jeg meg bare mer lugn, fått lengre lunte.
Litt kløende utslett mellom og under bryster uten at jeg har prøvd å definere hvorfor,
passer bare greit å smøre det med litt hydrokortison.
Det går jo an å ta litt mindre av gangen, man må ikke ta hele dosen som korken slipper ut,
kansje greit å prøve litt mindre i en periode?Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
24-02-10, 18:18 #194
Rart du sier det, for det har jeg også fått i det siste - uten at jeg aner hvorfor, og uten at jeg smører noe der. Når jeg er hjemme er det mest behagelig å gå uten BH, og med et håndkle under brystene. Hva i alle dager er dette da? Jeg har trodd at det er fordi jeg kanskje "svetter" litt og at det blir klamt, men det kommer også når jeg ikke føler meg varm.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
24-02-10, 19:02 #195
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
25-02-10, 15:44 #196
Blodprøver, noen som vet noe om dette?
Jeg sitter med to av testene tatt i oktober. Og forsøker å forstå.
S-LH 40.5 (ref 2-12)
Fürst: Tolkning: Lave verdier kan sees ved sykdom i hypofyse/hypothalamus (sekundær gonadesvikt). Hos kvinner vil stress av enhver art kunne medføre amenoré. Det er en sekundær gonadesvikt pga funksjonell reduksjon i LH/FSH-sekresjonen. Høye verdier kan sees ved sykdom i ovarier/testikler (primær gonadesvikt) pga bortfall av kjønnshormonenes negative feedback effekt på hypofysen.
S-FSH 50.3 (ref 2-12)
Tolkning: Lave verdier kan ses ved sykdom i hypofyse/hypothalamus (sekundær gonadesvikt). Hos kvinner vil stress av enhver art kunne medføre amenoré. Det er en sekundær gonadesvikt pga funksjonell
reduksjon i LH/FSH-sekresjonen. Høye verdier kan ses ved sykdom i ovarier/testikler (primær gonadesvikt) pga bortfall av kjønnshormonenes negative feed-back effekt på hypofysen. Hos menn kan skade av det germinative epitel (Klinefelters syndrom, orchitt, strålebehandling o.l.) gi FSH-stigning pga bortfall av inhibin. Inhibin er et proteinhormon som produseres i gonadene og som hemmer FSH-sekresjonen.
Betyr dette at jeg har primær gonadesvikt? Har hatt så mange spørsmål hos legen at dette har jeg oversett. På http://www.laegehaandbogen.dk/defaul...?document=1183 virker det som om dette handler om menn..• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
25-02-10, 16:40 #197
Dette ser for meg ut som kan tyde på noe sekundært.
Hvis det er primært er det jo hovedkjertelen det gjelder. Om denne er utsatt for antistoffer synker produksjonen. Du har høy produksjon og tolkingen peker på at det som oftest er en styringsfeil fra hypofysen som årsaker det.
Men kjære Vigdis, jeg kan jo ikke noe om dette, bare tolker det jeg leser.
Håper du får noen med erfaring til å hjelpe deg med tolkingen• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-02-10, 18:06 #198
Jeg har ingen smarte innspill her.
Kom akkurat hjem fra legen og sitter med nesten tilsvarende prøver. Men mine heter:
FSH <12 Syklusavh 2,9
LH syklusavh engi 6,6
Legen sa de var fine.
MEN det som prøvene ellers viste var at S-DHEA hadde sunket
til tross for at jeg hadde bruket progesteron og pregnenolon i halvannen måned da jeg tok prøven. Min ligger nå nedenfor referanseområdet! Testet S-DHEA i mai før det, da lå den lavt, men godt innenfor ref.området. Legen begynte å snakke om DHEA igjen... Vet ikke, skal tenke på det.
-
26-02-10, 07:55 #199
Nei, så dumt Rufus! Så rart at DHEA er synkende? Disse hormonene og deres samspill er komplekse. Og jeg lurer på om fastlegen min har noe svar til meg overhodet. De vet jo ikke så mye om dette virker det som. Kanskje jeg kan få et klokt svar på Aker, om en del tid? Kanskje disse kjønnshormonene også er ekstremt lave når kortisol er lavt? Kanskje svaret er så enkelt?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
26-02-10, 23:44 #200
Ved normal alminnelig overgangsalder (klimakterium) så er LH og FSH høye, og normalt er bare til 12, og oftest halvparten.
Sånn 40-noe slik som her hos ruth betyr verdier som i klimakteriet.
Det betyr at kroppen prøver å provosere frem eggløsning og det kommer ikke så det sendes ut mer av signalstoffene for å prøve å gjøre dette.
Akkurat som TSH, som bare er et signastoff, at TSH sendes ut for å få frem mere t4 og t3.
Om DHEA, man vet fint lite om dette stoffet. Men det lages normalt veldig mye av dette, og de vet lite om det. Det har vært gjort noen få studier med det.
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-12-11, 21:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49 -
Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 25-09-06, 09:50 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35
Svar med sitat

Bokmerker