Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
Tråd: Intervju med Lars Omdal
-
10-03-08, 18:03 #1
Intervju med Lars Omdal
Fra Thyra, nr. 1/08:
"Allmennlege Lars Omdal i NTF`s faglige råd:
- JEG VIL VÆRE KLINISK DETEKTIV!
Lars Omdal jobber som allmennlege på Balderklinikken i Oslo med en helhetlig klinisk tilnærming, kalt funksjonell medisin. Han er opptatt av at helsevesenet må drive forebyggende arbeid ved å fange opp symptomer og ubalanser før de utvikler seg til alvorlige helseproblemer.
- Jeg ser på meg selv som en klinisk detektiv og mener jeg gjennom det kan bidra til å forebygge alvorlig sykdom. Hvis pasienten kommer tidlig med sine helseplager, er det ofte lettere å snu en negativ utvikling. Lege og pasient må samarbeide både om den medisinske behandling og hva som kan gjøres for å legge om til en mer helsefremmende livsstil. Resultatet kan bli bedre livskvalitet, mindre sykefravær og redusert risiko for å falle ut av arbeidslivet, sier Omdal.
VIL HJELPE MANGE
Lars Omdal beklager at en del leger kanskje ikke er så interessert i kroniske lidelser som preges av diffuse symptomer og kvinnedominans. Selv tenker han stikk motsatt. Kroniske sykdommer dreier seg om store grupper pasienter som sliter med sin livskvalitet. Han tror mange leger virkelig ønsker å hjelpe, men at de ikke alltid føler seg i god nok stand til å gi effektiv hjelp til denne store gruppen, som de ser så ofte. Han synes det er en spennende utfordring å kunne hjelpe mange, som dessverre lett blir oversett i helsevesenet i en tidlig fase av sykdommen. Når pasienten har en stoffskiftelidelse, må det være et solid fokus på å fininnstille medisindosen, følge opp med prøver og relatere dem til hvordan pasienten har det.
SAMMENHENGER