Jeg forstår at dette med forhøyet kolesterol og blodtrykk er skremmende Carro. Imidlertid er ikke hverken ditt kolesterol eller blodtrykk alarmerende høyt (det er vel det som kalles moderat forhøyet)

Jeg synes du bør be om en 24timers måling av blodtrykket ditt. Det er kjent at legebesøk kan medvirke til at blodtrykket stiger. Jeg målte mitt rett før en gynokologisk undersøkelse i forrige uke og jeg skal love deg at det var høyere enn normalt, det var pulsen også I tillegg måles trykket hos en lege etter at vi har vært i aktivitet og da er det høyere enn ved hvile. Derfor ville jeg bedt om en måling over et døgn som gir et mye bedre inntrykk av hvordan det står til med trykket ditt.

Når det gjelder statiner er jeg en skeptiker av rang og forstår ikke hvorfor det ikke foreslås andre tiltak for deg før du starter med store doser av dette. Nå skal ikke jeg overprøve din lege her, han tar andre faktorer med i betraktningen i tillegg til bare kolesterolverdien. Men jeg synes ikke du er grundig nok utredet til å si at du også har høyt blodtrykk. Har han målt det gode (HDL) og dårlige kolesterolet (LDL) og sett disse opp mot totalkolesterolet? Har han målt dine triglyseridverdier som også er en viktig faktor i dette? Og ikke minst er alle prøver tatt fastende?

Mitt kolesterol ble i fjor målt til 6.6. Nok av det gode HDL og litt for høyt av det dårlige LDL. Og legen konkluderte med at lavt stoffskifte kan gi noe forhøyede verdier. Jeg gikk for endringer i kostholdet og mer aktivitet som jeg vet påvirker kolesterolet for å se hvilket utslag det kunne gi (jeg har vært svært passiv i mine veldig dårlige perioder med dertil litt mye kos i matveien i form av sukker ) Jeg begynte å spise hvitløk (kapsler) og spise havregryn (som visstnok har en god effekt på kolesterolet, men som jeg synes smaker forferdelig. Så det ble en kortvarig greie). Jeg trappet ned på raske karbohydrater (spesielt sukker som var min last. Ikke store mengder, men tilførsel hver dag). Og jeg tok en skje olivenolje hver dag i tillegg til trankapsler. Jeg gikk en tur hver dag (vel ikke i starten, det orket jeg ikke). Men jeg gikk de turene jeg maktet og de ble fler og lengre etterhvert. Etter 3 mnd var kolesterolet mitt på 5.5. Det gode steg og det dårlige sank. Og der har det ligget siden. Triglyseridene sank mye pga økt aktivitet. Legen min sier at det ikke er noe mål å ha lavest mulig kolesterol så lenge forholdet mellom godt og dårlig ikke er i stor ubalanse. Hvordan står det til der hos deg? Han mener også at det er mye unødvendig medisinering av kolesterolet (og der er vi inne på det Anisa har skrevet om med senking av en verdi som før var ansett som bra hvis den var under 7). Plutselig var det mange som hadde et kolesterol som var for høyt . Nødvendigheten av medisinering av moderat forhøyet kolesterol er det nok stor uenighet om.

Men det er du og legen som i samråd får komme frem til om statiner er riktig som et førstevalg i din situasjon. Ser jeg kolesterolet ditt isolert synes jeg andre tiltak bør prøves i et års tid først, slik det anbefales ved moderat forhøyet kolesterol. Men som sagt ser legen din kanskje andre faktorer i tillegg som gjør statiner nødvendig?

Her er en link til deg:
http://www.pasienthandboka.no/defaul...ocumentid=1130