Viser søkeresultater 1 til 10 av 34
Threaded View
-
21-03-09, 20:53 #32
Sv: Lavt stofskifte - kost og kosttilskud
Goitrogens (fødevarer undertrykkende thyroidea-funktion).
- At nogle fødevarer betragtes som goitrogenic betyder, at de indeholder enzymer, der kan stimulere væksten af en struma, blokere optagelsen af jod i skjoldbruskkirtlen, kan virke på samme måde som anti-thyroid medicin og derved kan deaktivere thyroidea funktionen.
- Disse fødevarer er hirse, jordnødder, pinjekerner, soja, kassava, ferskner, pærer, rapsolie, og grøntsager af kål-familien herunder kål, broccoli, blomkål, Brussel spsprouts, spinat, mustard-greens og turnips.
- Kogning/dampning deaktiverer de uønskede enzymer.
- Undgå hirse, jordnødder, pinjekerner, rapsolie og soja.
- Nyd alle de nævnte frugt og grøntsager i moderate mængder, forudsat at de er kogte/dampede.
- Hvis dine symptomer er alvorlige er du bedst tjent med undgå goitrogenic fødevarer helt for en tid.
Soja
- Soya tilsættes mange fødevarer og deklareres som vegetabilsk protein eller vegetabilsk olie. Soya er en goitrogen (se ovenfor) og er bedst helt at undgå ved alle sygdomme i skjoldbruskkirtlen.
Sukker
- Raffineret sukker og fødevarer liggende højt i det glykæmiske indeks destabiliserer kroppens blodglukosekontrol, forårsager store udsving mellem højt og lavt blodsukker. Disse udsving stimulerer dannelsen af stress hormoner adrenalin og cortisol, når blodsukkeret falder.
- Høj cortisol forårsager svind af muskelmassen, som følge af behovet for at øge levering af glucose til hjernen. Reduceret muskelmasse betyder langsommere stofskifte og vægtøgning (særlig rundt om maven/red.).
- Vedværende højt cortisol svækker omdannelsen af T4 til T3.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Svar med sitat
Bokmerker