Hei.

Det er lenge siden jeg var her sist. Jeg måtte melde meg inn på nytt og ser at alt av tidligere innlegg er borte. Har det vært kræsj eller noe sånt?

Hadde planlagt å linke til tdligere prøvesvar for sammenligning, men, men..

Vet ikke om det er noen som husker meg? Jeg skulle til Aker Universitetssykehus ved Thyroidea Poliklinikken. Skulle ta en hel bråte med prøver før jeg dro. Jeg husker ikke de forrige prøveresultatene i farta, men mener at TSH lå på 1,6

Disse prøvene ble tatt 5/5-06

Prøve - Svar - Normalverdi
U-JOD-D(samlet urin i 24 t): [0,5] | >0,8
T3: 2,1 | 1,2-2.7
S-ALDO: 283 | 70-800
P-RA: 1,3 | <1,5, <4,0 i (?)
S-25D3: 31 | 37-131
S-1,25D: 75 | 42-169
Ferritin: 71 | 10-167
B12: 312 | 150-580
Calsium: 2,18 | 2,2-2,6
Ionisert calsium: 1,22 | 1,1-1,34
Kolesterol: 4,6
P-ASAT: 15 | 15-35
P-ALAT: 9 | 10-45
FT4: 21 | 9-22
TSH: 2,3 | 0,2-4,3
FT3: 4,7 | 2,8-7,1
Anti-TPO: <10 | <50
TRAS: <1 | <2
S-LH: 4,3
S-FSH: 10,3
S-Cortisol: 317
P-ACTH: 13 | 9-52
P-PHT: 7,1 | 1,1-6,8

Jeg var hos Overlege Loise Koren Dahl og hun virket veldig oppegående. Det gikk også ann å diskutere med henne noe jeg ikke har kunnet med andre leger. Hun reagerte på følgende prøver; vit D, jod, PTH. For dette ba hun meg ta multivitaminer og ta ny prøve om noen mnd for å se om d ble forbedringer. Hun syns også at jeg hadde en ganske lav dosering av Levaxin og gikk med på å øke den. Jeg tok 87,5 mcg tidligere og har nå økt til 100 mcg pr dag. Jeg stusset litt på at TSH var gått opp siden sist. Sist prøve ble tatt i august i fjor og siste doseøkning skjedde tidlig på våren i fjor. Har ikke gjort noe med doseringen eller måten jeg tar medisinen på.

Jeg fortalte henne også om at jeg kjenner at det stenger seg i halsen. Hun kjente ganske grundig på kjertelen, det er det ingen som har gjort tidligere, og hun syns hun kjente en liten knute. Men hun mente at den var for liten til å skulle plage meg. Jeg fikk rekivisisjon til ultralyd. Det pussige er at jeg nettopp har vært på ultralyd og dem fant ingen ting.

Hun var også rystet over hvordan fastlegen min hadde håndtert min utrednig. Ultralyd av kjertelen og vevsprøve for å utelukke infeksjon, mente hun burde vært gjort før jeg begynte på medisin. Hvis jeg hadde hatt knuter eller forstørret kjertel, så kunne medisinen gjøre slik at det ikke synes lengre.

B12 har gått opp siden sist. Tror jeg hadde ca 256 i august i fjor.

Er det noe mer noen reagerer på?

Det var noen som la ut en link til en side om bi-skjoldbrukskjertelen og sykdommer rellatert til den. Er det noen som har den linken. Finner ikke siden.

Håper noen orker å svare