Hei dere. Jeg er ganske frustrert for tiden. Har slitt med helsa i mange år nå, og er rimelig sikker på at binyrene mine ikke produserer nok kortisol. I hvert fall når jeg ser på spyttprøvene mine. Tok en Synagtentest for en stund tilbake, og i følge den, så funker de som bare det. Men nå leser jeg her http://nevro.legehandboka.no/prover-...isol-2989.html at blodprøver er stort sett ubrukelige når det gjelder kortisol.

Men et annet problem, er at jeg finner 3 forskjellige referanseverdier her i Norge. Ser man til utlandet, så er minimumsverdien mye høyere.
På Haukeland sier de at morgenverdien skal være under 22. De operer ikke en gang med minimumsverdi, så hvor de setter grensen for Addison, må gudene vite.
På Aker sier de 3.5 - 27, og Helse Midt-Norge sier 6 - 29. Ikke lett å bli klok på dette.

Det verste oppi dette er at leger ikke skjønner at jeg har et problem. De forholder seg blindt til referanseverdier, og da finnes det ingen mellomting. Hvis vi går ut i fra at Helse Midt-Norges tabell er rett, så er jeg frisk hvis jeg har 6.1, men alvorlig syk hvis jeg har 5.9.

Her er mine prøver gjennom noen år. Kom gjerne med meninger, og noen oppløftende kommentarer. Trenger det nå, for tålmodigheten min begynner å bli tynnslitt.

Februar 2008
Kortisol Morgen 4.4
Kortisol Kveld 9.7

Juli 2008
Kortisol Morgen 21,5
Kortisol Kveld 4,3

August 2011
Kortisol Morgen 3,8
Kortisol Kveld 0,6

Mai 2012
Kortisol Morgen 5,8
Kortisol Kveld 0,9