Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Tråd: Referanseverdier
-
14-03-10, 23:07 #1
Referanseverdier
http://www.lommelegen.no/523460/unor...n-ingen-sykdom
Legen henviser her til referanseverdier. Er disse gjeldende for alle ?Legen sa da vi fikk prøvesvarene at jeg hadde litt lavt stoffskifte men at det ikke var det som gjorde meg trøtt. Og at jeg ikke trengte medisiner.
-
15-03-10, 10:27 #2
Sv: Referanseverdier
Referanseverdier fremkommer som verdier nær toppen og bunnen i en statistikk. Man har valgt 2,5% fra topp og bunn.
Ellers har de forskjellige labbene ulikt utstyr som reagerer forskjellig om samme blodprøve sendes til alle.
Statistikken innsamles av et antall blodprøver fra antatt friske personer.
Derfor blir referanseområdene forskjellige. En fT4=16 kan være høy hvis den er analysert på A-hus, men kan vurderes lav hvis den er analysert på en lab med refgrenser som 12-28.
Hvis samme blodprøve sendes til disse to, får man to forskjellige tall på prøven. Feks. 16 og 24.(hoderegning.....)
Så syns jeg legen gir en helt feil tolking her, og overkjører pasientens klager med blodprøveresultater. Til slutt sier han at hvis du opplever stoffskiftesymptomer senere må du komme igjen......
Vel - senere, det er NÅ det.
Og disse prøvene er ikke til å ta feil av - hun har for lavt stoffskifte, og hun sier det selv !
S-TSH: 3.7 mU/l
S-Fritt T4: 12 pmol/L
S-Anti-TPO: >; 1300 IU/ml• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-03-10, 13:03 #3
Sv: Referanseverdier
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Noen som har "nye" referanseverdier fra Aker?
Av tussi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 01-12-06, 19:16 -
Referanseverdier - normalområder
Av Stina i forumet Normalverdiene?Svar: 11Siste melding: 18-08-06, 18:10 -
referanseverdier
Av pling i forumet Lavt stoffskifteSvar: 18Siste melding: 22-07-06, 21:58 -
Hvor finne referanseverdier?
Av Vilde i forumet BlodprøverSvar: 7Siste melding: 05-05-06, 18:00 -
Forskjell på referanseverdier
Av cathrin i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 23-04-06, 18:49
Svar med sitat

Bokmerker