Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard referanseverdier

Hei,

Lurer på om noen kan hjelpe meg. Jeg har vært til lege og blitt erklært frisk. Kanskje har jeg vært heldig og blitt frisk....? Eller jeg har aldri hatt lavt stoffskifte, men det tror jeg ikke helt på for jeg har hatt de fleste symptomene.

Jeg har sammenlignet prøvene mine med referanseverdiene de bruker på Haukeland, og ser at T3 og T4 er utenfor referanseområdet. Ihvertfall slik jeg forstår det. Er det noen som vet hva verdiene mine betyr? Om de er helt normale?

T3 - 4,1
    T4 - 13
    TSH - 1,6
    TPO - under 3

Vennlig hilsen
    Anne

baremei Gjest

Standard

Hva er referanseområdene, da?

Litt vanskelig å svare på det du spør om uten å kjenne dem.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Eh...kanskje jeg har missforstått litt hva referanseområde er. Jeg trodde det var verdiene som alle "friske" personer befant seg innenfor, og det burde jo være det samme over alt, eller? Men jeg har kanskje ikke forstått heilt

Referanseområdene for Haukeland er
    T3: 1,3-2,6
    T4: 58-161
    TSH: 0,4-4,0

Men jeg tok prøvene mine på Medi3. De har kanskje andre referanseområder?

baremei Gjest

Standard

Det har de. Du må ha referanseverdiene for det laboratoriet som har tatt prøvene.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Takk for svar. Skal se om jeg kan få tak i de referanseområdene...

Ha en fin dag!

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Hei Pling! Virker som om du har ganske så normale verdier. Men ref. området på T4 fra Haukeland som du sier er på 58 - 161 er nok feil. Vanligvis ligger disse på mellom 8 - 20, hvilket viser at du er godt innenfor det normale. Ikke sikkert dette er noen trøst for deg....men.
    TPO'en og T3'en din har jeg ikke greie på - de blir ikke målt hos min lege.
    Håper du finner ut av det uansett! 8)
    Jeg lurer også på hvorfor lab'ene opererer med forskjellige referanseverdier... Kan noen svare på det

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Tusen takk for svar, nosy!
    Jeg har normale verdier, og er dermed frisk. Men hvordan kan jeg være frisk når jeg er så dårlig....? Begynner å bli litt sliten av å prøve å forstå disse talla og hva de betyr.

Jeg lurer på det samme som du. Hvorfor er det ulike referanseverdier avh. av hvor man tar prøvene? Og en annen ting, hva er forskjellen på FT3 og T3, samt FT4 og T4. Får vel bare lese litt mer og prøve å bli litt klokere....

Ha en fin dag!

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Også lurer jeg på enda en ting. Er det mulig å få henvisning til endokrinolog når man har helt fine prøver? Noen som her erfaring med det?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg tror man må ha en anti-tpo på langt over 35 før de begynner å synes at dette er noe unormalt.

Men hvorfor tror du at du har lavt stoffskifte?

Hvilke symptomer har du?

Det kan jo kanskje være mye annet du feiler, evt kanskje "bare" B12 mangel hvis det er fordi du er slapp og trøtt.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Jeg tror jeg har lavt stoffskifte fordi jeg har veldig mange av symptomene, f.eks:
    trøtt, slapp, tiltaksløs, tåler veldig dårlig kulde, har dårlig hukommelse, psykiske plager, blir lett svimmel/tåkete, spesielt ved anstrengelser og store inntak av fluor (i grønn te), dårlig sekslyst, smerte i muskler, spesilet i armene, smerte hvor binyren og skjoldbruskkjertellen er, jernmangel, tørr hud, tynnt hår, ofte diare. Jeg ser syk ut! Det var det jeg kom på nå.

Jeg har lenge tatt B12 tilskudd, jerntilskudd og andre vitaminer, føler meg ikke bedre av den grunn. Dermed tror jeg det må være noe annet.
    Jeg går til refleksolog og hun mener også at jeg har stoffskifte problem, i og med at hver gang hun trykker lett på et punkt på kroppen som har med skjoldbruskkjertelen å gjøre får jeg veldig vondt.

Men er det ingen andre som har opplevd at prøvene er helt fine også er man likevel syk? Referanseverdiene er jo ikke annet enn hva gjennomsnittet av den friske befolkningen har. Det er vel ikke alltid slik at gjennomsnittet stemmer på alle? Eller tar jeg heilt feil?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Noen som har "nye" referanseverdier fra Aker?
    Av tussi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 01-12-06, 19:16
  2. Referanseverdier - normalområder
    Av Stina i forumet Normalverdiene?
    Svar: 11
    Siste melding: 18-08-06, 18:10
  3. Hvor finne referanseverdier?
    Av Vilde i forumet Blodprøver
    Svar: 7
    Siste melding: 05-05-06, 18:00
  4. Forskjell på referanseverdier