Hei Tjorven, fint å høre fra deg igjen! Du trenger ikke å ha antistoffer (anti-tpo over referanseområdet) for å komme i behandling for lavt stoffskifte. Riktignok er det slik at de fleste med lavt stoffskifte i Norge har den autoimmune varianten, med antistoffer, men ikke alle. Du har jo nå fått en TSH som er godt over der den skal være. Jeg hadde ikke så høy tsh da jeg fikk stoffskiftemedisin, som det du har nå.

Du har jo også en (heter det en, eller et) struma? På bakgrunn av det, og fordi du ikke har høye antistoffer, tenker jeg at det ville være en god ide å få sjekket hvordan dine nivåer av jod ligger. Skjoldkjertelen er avhengig av jod for å kunne virke som den skal. Er det for lite jod, vil den vokse, for å ha større mulighet for å fange opp de tilgjengelige jodatomene - og du får en struma, og en jodmangelbetinget hypothyreose. Jodnivå undersøkes i døgnurin, fastlegen din kan rekvirere den, mener jeg.

Fikk du også tatt prøver av fritt T3 og fritt T4, samtidig som de siste prøvesvarene du har lagt ut?