Det er helt utrolig hvor mye jeg lærer av dere.. Tusen tusen takk for at dere tar dere tid til å svare! Jeg er så evig takknemlig . Jeg skal se litt på disse D3-vitaminene jeg tar nå, og se om det kanskje kan være slik at jeg kan ta flere enn en tablett daglig. Jeg må uansett få tak i høykonsentrerte piller så fort det lar seg gjøre. Takk for link, BenteR .

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Prøv å kom opp på minst 120 i referanseområdet på D3. Sol deg litt uten solkrem om det går, bruk D3 piller, forsøk å finne ut hvor mye du trenger å ta for å komme opp. Og er du så lav som du beskriver bør du ta høye doser for å komme deg opp, deretter måle. Det kan være lurt å ta 10 000 IE per dag for å komme opp. Så må du finne ut hva du trenger for å holde nivået oppe. det er individulet og har med opptak å gjøre. Dårlig opptak er lik høyere dose
Takk for gode råd! Jeg har tidligere tatt solarium da jeg har hatt D-vitmangel, og det funket relativt effektivt. Blir dårlig med sol nå, så tenker jeg skal ta litt solarium igjen (med måte, selvfølgelig!). Skal mest sannsynlig flytte til Australia til sommeren og bli borte et år, så der får jeg forhåpentligvis gode muligheter til å sole meg!

Jeg har sett litt på jernprøvene også, og synes det er rart at legen ikke har kommentert disse heller:

S-Jern: 11,2 (ref. 9,0-34,0)
S-Jernbindingsk: 86 (ref. 49-83)
S-Jernmetning: 13 (10-50)

Er det noen som vet hva dette betyr? Hva er jernbindingsk, og hvorfor er det høyt?

Er forresten et kolesterol på 4,7 høyt for en jente på 20 år når referansen ligger på 2,9-6,1?

Så også på noen prøver som heter P-HOMOCY, og fant ut på Fürst sine sider at det "først og fremst brukes som supplement til til diagnostikk av vitamin B12- og folat-mangel". Ref her er 5,0-15,0. Mine prøver viste 28,4 14.09.12, og legen har ikke tatt nye prøver siden. Noen som vet hva dette betyr?

Huff, nå blir det mange tall her.. Dere skal vite at jeg på noen måte ikke er hypokonder, men kun overinteressert i blodprøveresultater . Jeg vil ikke si at jeg driver med selvdiagnostikk her, men er ganske sta når det gjelder slikt.. Jeg føler jo at noe er rart med meg. Det samme gjorde jeg før jeg fikk påvist kikhoste og kyssesyke, selv om legene mente det bare var en vanlig hoste og problemer knyttet til astma. Det er ikke det at jeg ikke stoler på legene mine, men jeg stoler mer på magefølelsen når det gjelder helsen min!