Viser søkeresultater 1 til 10 av 19

Threaded View

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Oppland
    Alder
    50
    Meldinger
    12

Standard Har jeg lavt stoffskifte? Trenger innspill!

Hei Jeg er ny på forumet her. Oppdaget forumet i min søken etter mer kunnskap om lavt stoffskifte. Nå håper jeg på å kanskje få litt hjelp/innspill av dere på min situasjon.

Først litt om meg: jeg er 36 år, gift og mor til 4 barn. Jobber 100 % som sykepleier.
    Så skal jeg prøve å få sagt litt om hva som er mine problemer og grunnen til at jeg er her.
    I 2007 fikk jeg diagnosen moderat til alvorlig depresjon. Jeg hadde da ikke tenkt i de baner i det hele tatt, men følte meg bare utrolig sliten etter mange belastninger (tvillinger som sov lite og var mye syk + en sjalu storesøster, flytting flere ganger, full jobb osv.). Jeg ble da behandlet med samtaleterapi og antidepressiva. Kom meg etterhvert opp igjen, men har aldri følt at jeg har fått igjen energien og humørsvingninger har også vedvart.

Høstene 2009 skjedde det plutselig en stor forandring som jeg ikke har noe forklaring på. Jeg fikk mye smerter og stivhet i kroppen, og det ble spesielt vondt for meg å komme i gang igjen visst jeg hadde sittet stille. Fikk etterhvert store smerter under fotbladene. Vekten var da normal, men på fem mnd. gikk jeg opp 17 kg

Januar 2010 begynte jeg å trene på treningsstudio, styrke og kondisjon fast tre ganger i uken. (Legen mente at det var trening som skulle til for at jeg skulle føle meg bedre). Til tross for at jeg trente slik i nesten ett år ble jeg aldri i bedre form, jeg følte meg heller enda mer sliten og ble enda mer plaget med hodepine. Da jeg ble gravid ut på høsten 2010 sluttet jeg etterhvert å trene fordi jeg ikke maktet det mer. Det siste barnet vårt har hatt problemer med magen og har derfor ikke sovet stort. Det har derfor blitt lite søvn på meg etter at han ble født. Nå er han 1,5 år og har endelig begynt å sove.

Jeg har siden 2009 stilt spm. om jeg kanskje kan ha lavt stoffskifte, men jeg har fått til svar at prøvene mine er helt fine. I november i fjor tok jeg igjen kontakt med legen min fordi jeg hadde så mange plager som jeg ønsker å få hjelp til. Igjen målte vi stoffskiftet, og igjen fikk jeg beskjed om at prøvene er normale. Jeg var nok bare deprimert. Og ja, jeg er litt deprimert, men det er mest fordi jeg har så mange plager som jeg føler ikke blir tatt på alvor Jeg har nå startet å gå til psykolog på DPS. Forrrige time jeg var der var også en psykiater tilstede for å vurdere videre behandling (evt. om jeg skulle starte opp igjen med antidepressiva). Det som overrasket meg da, var at psykiateren sa at han hadde sett på de tidligere blodprøvene mine at jeg hadde hatt litt lavt stoffskifte Og med de symptomene som jeg beskrev burde en kanskje undersøke dette nærmere. Men etter å ha snakket en del om dette snudde han plutselig og sa at vi kanskje ikke skulle henge oss så mye opp i dette Jeg har nå fått utskrifter av mine tidligere blodprøver og ser at jeg ligger stort sett bare i grenseland. Men spm. er om jeg kanskje har lavt stoffskifte likevel, og kan ha nytte av behandling.

De symptomene jeg sliter med nå er :
    * Veldig sliten
    * Alltid trøtt/uopplagt
    * Ingen energi
    * Kraftløs
    * Tiltaksløs
    * Tørr flekkete hud
    * Tørre øyne (har vært hos øyelege som sa at jeg hadde lite tårevæske og dårlig kvalitet på væsken)
    * Premenstruell. Føler meg aller mest deprimert rett før menstruasjon
    * Langvarig menstruasjon (ca. 10-12 dager)
    * Kraftig menstruasjonsblødninger i ca 3 dager av menstruasjonen (dette er nytt etter det siste barnet)
    * Ingen eller lite ~~~~~~~ (har noen ganger lyst et par dager rett etter avsluttet menstruasjon)
    * Lavt blodtrykk
    * En del svimmel
    * Svartner lett når jeg reiser meg
    * Suser i hodet
    * Glemsk
    * Vanskelig å konsentrere seg
    * Har vært snørete og plaget med slim i halsen siden høst 2010
    * Har hatt en del vondt i magen, føler meg oppblåst og at luften ikke vil ut
    * Treg mage til tross for mye fiber og drikke
    * Hovne bein og fingre (drikker mye, men lite kommer ut)
    * Kalde hender og føtter, fryser lett sommer som vinter
    * Trykk i bringen og oppover mot halsen (føler ofte at det snører seg sammen i halsen)
    * D-vitaminmangel (fikk påvist dette i nov. i fjor. Verdien var da 33, målte igjen for tre uker siden, da var verdien kommet opp i 42)
    * Hodepine (noen ganger migrene)
    * Hjertebank (ikke raske slag, men harde)
    * Ofte lei meg og frustrert over situasjonen min
    * Muskelsmerter
    * Vanskelig å gå ned i vekt, og vanskelig å holde en stabil vekt
    * Lite sosial, har ikke ork til å treffe andre eller være med på ting

Ja, vet ikke om jeg har fått med meg alt, litt vanskelig å huske alt når en sitter slik å skal skrive det ned.

Her er prøvesvarene mine fra de siste årene:
    Februar 2008:
    * TSH 2.53 (0.27-4.20)

November 2009:
    * T4 fritt 15 (12.0-22.0)
    * TSH 3.8 (0.27-4.20)

Juli 2011:
    * T4 fritt 12 (12.0-22.0)
    * TSH 2.3 (0.27-4.20)

Septemper 2011:
    *T3 fritt 4.1 (3.1-6.8)
    * TSH 2.2 (0.27-4.20)
    T4 fritt 11 (12.0-22.0)

November 2012:
    * T4 fritt 13 (12.0-22.0)
    * T3 fritt 4.1 (3.1-6.8)
    * TSH 2.2 (0.27-4.20)

Blir kjempeglad om noen orker å lese det lange innlegget mitt og gi meg noen synspunkter på hva jeg bør gjøre. Er så utrolig lei og sliten av å ha det sånn. Det går ikke bare utover meg, men også barna mine og mannen min. Alt er et ork og jeg blir sliten av enkle oppgaver som f.eks. av å dusje, gå opp en trapp, lage middag osv. Jeg er ikke lat, jeg er egentlig en arbeidsom og utholdene person. Til tross for at jeg har det som jeg har det, er jeg fortsatt i full jobb og yter så mye jeg greier for å få det til å gå rundt her hjemme. Men det er som å jobbe i sirup eller alltid måtte jobbe i motbakke.
    Sist endret av Søster; 28-02-13 kl 13:13
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Lignende tråder

1. Trenger litt hjelp her...ang jente på 8 år...lavt stoffskifte?
    Av Bønna i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 24
    Siste melding: 17-03-14, 19:58
  2. Trenger hjelp ang lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte
    Av bibzi80 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 21-10-11, 07:12
  3. Trenger en forklaring på lavt stoffskifte
    Av Hilde58 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 42
    Siste melding: 20-02-11, 20:11
  4. Svar: 24
    Siste melding: 24-03-10, 21:41
  5. Trenger jeg medisinering el ikke? Håper på innspill fra dere
    Av Cin i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 28
    Siste melding: 16-03-07, 21:30