Viser søkeresultater 1 til 10 av 36
Threaded View
-
07-01-13, 00:33 #1
Depresjon pga. lavt stoffskifte? Trenger virkelig gode råd
Hei alle sammen! Jeg er ny her, og beklager at innlegget blir langt, men føler det er nødvendig for å belyse det jeg lurer på. Jeg har siden ungdommen vært plaget med tunge, behandlingskrevende depresjoner. I 2009 fikk jeg for første gang ECT (elektrosjokk) som hjalp veldig. I fjor sommer hadde jeg igjen symptomer på depresjon og fikk en ny runde, denne gang uten effekt. En av sykepleieren som var med under narkosene denne gang ba meg oppsøke lege og sjekke stoffskiftet, fordi hun mente å se at jeg hadde forstørret struma. Jeg fikk da tatt de vanlige blodprøvene, som var helt fine ifølge min fastlege. Jeg sliter fortsatt med en "deprimert" tilstand, men mener dette er annerledes enn det jeg har hatt før. Har hatt suicidforsøk og har fortsatt tanker om det, men med en stor forskjell: Før var det for smertefullt og vondt psykisk til å holde ut å leve lenger, nå har jeg bare ikke krefter til det. Kjenner meg fullstendig utmattet hele tiden, men den psykiske smerten jeg kjenner så godt fra tidligere er ikke til stede.
Siden depresjonen oppleves annerledes og siste runde med ECT ikke hadde effekt, blir jeg mer og mer overbevist om at jeg ikke er deprimert, men at stoffskiftet mitt er det som skaper problemer. Jeg ba ikke om resultatene fra blodprøvene forrige gang og kan derfor ikke opplyse verdiene, men skal tilbake til legen om litt over en uke, og skal be om verdiene og å få tatt nye prøver da. Det føles feil å fortsette med sjokk som ikke virker hvis depresjonen skyldes lavt stoffskifte, samtidig er livet såpass ille at en eller annen form for hjelp MÅ jeg ha, jeg ønsker bare at behandlingen tar riktig del av meg, om jeg kan si det sånn.
Mine symptomer er:
- sover mye, gjerne 12 timer eller mer i strekk
- deprimert
- utmattet, orker ingenting
- tørr hud, tørt hår
- ingen energi til sosiale aktiviteter, foretrekker å gjøre ingenting
- fryser ikke, svetter faktisk plagsomt mye, kan bli klissvåt av svette selv om jeg fryser
Dette, sammen med forstørret struma og en runde med ECT uten effekt får meg mer og mer til å tenke på at det jeg nå har fått er lavt stoffskifte, IKKE depresjon.
Håper med dette å få noen gode råd om hva jeg skal be legen om om 1,5 uke. Har jeg grunnlag for å be om å få prøve medisinering? Skal også få med tallene fra blodprøven i sommer og be om at de tas på nytt. Er det mer jeg kan be om å få testet? Jeg er ikke en hypokonder på jakt etter en ny diagnose, jeg er rett og slett depressiv og trenger behandling, men RIKTIG behandling, og føler selv at det ikke er i psyken det sitter denne gang. Vil være svært takknemlig for alle innspill!
Vennlig hilsen Tjorven
Lignende tråder
-
depresjon, ME, lavt stoffskifte????
Av underhill i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 4Siste melding: 10-05-12, 09:56 -
Lavt stoffskifte, Borrelia, eller kanskje depresjon?
Av Stavanger i forumet Lavt stoffskifte av BorrelioseSvar: 3Siste melding: 11-06-09, 21:51 -
Mer slankemas... trenger virkelig tips!
Av jane i forumet Helbred og kostholdSvar: 8Siste melding: 26-10-07, 20:37 -
Depresjon og lavt stoffskifte
Av -diab- i forumet DepresjonSvar: 4Siste melding: 27-07-07, 00:10 -
ny her: lavt stoffskifte, våkenhet, psyke, depresjon
Av sloevingen i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 13Siste melding: 26-12-06, 14:16

Svar med sitat

Bokmerker