Jeg fikk påvist hypotyreose for et par år siden etter å ha følt meg trøtt, slapp og "utenfor" i et par år. Har gått til forskjellige fastleger som ikke har vært veldig interessert. Føler meg fortsatt ikke i form. Mye trøtt, sliten, vondt i/sviende øyne, "svimmel", ukonsentrert, dårlig hukommelse etc. Føler meg rett og slett helt utenfor meg selv. Stoffskifteprøvene er nå fine. Har hatt lav B12, men tilskudd (sprøyter) har gjort at jeg nå ligger på 700, som nok er bra. D-vitamin er innenfor normalen, men føler jeg må ta solarium noen minutter iblant for å klare å holde meg der. Har nå byttet til en ny fastlege som virker veldig dyktig og interessert, og han henviste til matintoleranseprøver. Har maks utslag på kumelk, kasein og mandler, og middels utslag på blant annet eggehvite, hvete, havre og gjær. Fastlegen mener dette kan være årsak til både lavt stoffskifte og lav B12+D-vitamin. Har fått beskjed om å kutte ut alt av melkeprodukter, egg, mandler og gluten.

Hva er egentlig sammenhengen mellom matintoleranse, stoffskifte, B12 og D-vitamin? Tipper det står masse om det her, men orker ikke å lese igjennom alt. Fint hvis noen eventuelt kan linke til noen steder det står.

Er det noen som har gode erfaringer med en ernæringsfysiolog i Oslo-området som kan gi råd i forhold til å legge om kostholdet?