Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    29

Standard allergi/matintoleranse og stoffskifte

Heisan!

Jeg har siden jeg startet med levaxin for halvannen måned siden vært ganske usikker på om jeg virkelig har lavt stoffskifte. Bruker nå 50 mikrogram og har ikke merket særlig effekt. TSH var 3,8 og T4 var 15 etter 6 uker på 25 mikrogram. Før behandling var TSH rundt 5 og T4 14/16.
    Har nå vært hos en annen lege som mener at årsaken til plagene mine og det lave stoffskifte kan være allergi/matintoleranse eller noe sånt. (Balderklinikken).

Så jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med sånne allergi tester på overarmen, og ikke minst den blodprøven som skal analyseres i Tyskland?
    Kan lavt stoffskifte komme av mageproblemer/allergi?( er det verdt pengene.... )
    Har dessuten tatt blodprøver på DHEA-sulfat og kortisol nå. Er spent på hva de viser , om årsaken ligger i binyrene. Holder det med disse prøvene til å utelukke binyreproblemer?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Kan ikke sare direkt på spørsmålene dine desverre, men Balderklinikken har behandlet mange av dem som er her på forumet med gode resultater virker det som. Tror du kan føle deg i rimelig gode hender der i forhold til stoffskiftet.

Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Man kan selv bestille yorktesten. Tester for IgG antistoffer mot 116 forskejllige matvarer, inkludert antigliadin IgG (som er glutenintileranse)
    http://yorktestnordic.com/

Noen på det tyske forumet har fått den hos legen (privatlege).
    Noen følte seg bedre når de unngikk den maten de dikke skulle spise.
    (Tyskerne elsker pasta og aner ikke hva de skal ete ellers...)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg møtte samme "standardsvar" som deg da jeg hadde time hos en lege på Balder - det virker som det er en lege der som tolker absolutt alt av sykdom som matintoleranse...

Etter å ha lest litt om de blodprøvene, valgte jeg å takke pent nei både til dem og videre kontakt med denne legen. Dersom du vil finne ut av dette med matintoleranse er den beste og sikreste måten å gjøre det rett og slett å starte på (eliminasjons)diett. Det er den måten leger utreder matintoleranse på også. Det kan også være bra å sørge for sunne bakterier i tarmen (det fins "superbakterier" i helsekosten). Les mer:

http://www.mozon.no/php/art.php?id=348467

Du kan for eksempel kikke på disse sidene for å finne ut mer om matintoleranse:

http://www.foodintol.com/

http://www.foodcanmakeyouill.co.uk/

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    29

Standard

takk for tilbakemeldinger. Slitsomt når legene kommer med ulike forklaringer og at det ikke finnes en eksakt fasit. Jeg kommer nok til å ta allergiprøvene neste uke, jeg orker ikke gå og gruble i ettertid selv om det koster en del. Det er mulig det er jeg som er for utålmodig også, men klarer ikke slappe helt av med at det foreløpig bare kanskje er lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    175

Standard

Hei.

Jeg har selv vært på Balderklinikken i forbindelse med stoffskifte. Ble også testet for matintoleranse (jeg tok den testen med sprøyter) - noe som ga utslag på enkelte ting.
    Begynte på "diett" og utelot det jeg ikke skulle spise. Dette begynner vel bli et par år sia.....i alle tilfelle så har jeg skeia ut en god del ganger og etter hvert lært meg hva jeg skal unngå. Det jeg tydeligvis reagerer mest på er sukker. Sukker slår meg helt ut.
    Spiser også minimalt med hvete (baker brød av spelt) - og har en mye mye bedre hverdag.
    Jeg vet det har vært mye diskusjon om dette med matallergi og testing - men i mitt tilfelle har jeg fått en bedre hverdag og har intet negativt si om det. Har også bare positive erfaringer med Balderklinikken.

Jeg har brukt massevis av penger på reiser til oslo, legetimer, helsekostprodukter etc etc - men jeg er av den oppfatning at er problemene store nok prøver man det meste for å finne en løsning på sine plager. I mitt tilfelle har det absolutt vært verd det.

Jeg prøvde også med levaxin til og begynne med - men hadde liten effekt av det. Bruker nu Armour og en liten dose levaxin i tillegg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

angående sukker, det er en del som nevner på utenlandske forums at de er diagnostisert for fruktoseintoleranse.
    Leste et annet sted at det også er vanlig ved irritabel tarm.
    Noe på norsk:
    http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=93558&subid=0

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Madallergi

Prøv at se dette om madallergi og sammenhæng med stofskiftet.

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=george&dbid=47

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja det er en bra liste. Det fins flere slike på internett.

Matvarere man er allergisk mot, (ikke IgE, som er straksreaksjon, men IgG, kan man teste med yorktest. Står mye om dette i matoghelse.no.
    Jegt ser på det tyske forum at de der har en loignende test som tester mot 300 matvarer. Man får da en liste over hvilke matvarer man skal helt unngå, og hvilke man skal spise høyst alle 4 dager. det blir da en rotasjonsdiett.
    De sier at antistoffene (anti-TPO og TRAS ) da er gått ned. Interessant.
    Hos legen får du bare IgE-tester. Hvis du har IgG mot noe, vil aldri IgE slå ut siden IgG- antistoffene jo fjerner antigenene.

Uregistrerte Gjest

Exclamation Sv: Madallergi

Sitat Opprinnelig skrevet av ninus Vis post
    Prøv at se dette om madallergi og sammenhæng med stofskiftet.

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=george&dbid=47
    Hei, den lenken er dessverre utdatert - har du pdf eller en annen lenke? Det hadde vært til stor hjelp! Hilsen en som akkurat har fått vite at TSH er veldig høyt (de andre verdiene er normale, men har hatt nesten alle hypotyreose-symptomer i to år nå). Har lenge tålt minimalt av mat og drikke og lite av andre ting også.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Vises matintoleranse også på blodprøver?
    Av Tira i forumet Blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 18-04-08, 21:03
  2. Kviser og blemmene. Kan det være allergi??
    Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 5
    Siste melding: 29-06-07, 00:17

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn