Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 49
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Aust-Agder
    Meldinger
    46

Standard Har lenge trodd at jeg kanskje kunne hatt lavt stoffskifte

Jeg har søkt meg på nett og fant denne siden.HAr lenge trodd at jeg kanksje kunne hatt lavt stoffskifte,men legene har sagt at alt er fint.
    Jeg har i lengre tid vært så sliten og trøtt, deprimert og har en klar hevelse på strupehodet. Når jeg svelger så føles det som om det er noe i svelget,veldig ubhagelig,må liksom sitte med hodet bakover for å strekke halsen for å føle at det blir bedre.Men, nå skal jeg kontakte lege i morgen og be om prøver,så jeg ville se litt her inne om det var noen likhet med mitt.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Tananger
    Alder
    55
    Meldinger
    17

Standard Sv: usikker

Sitat Opprinnelig skrevet av Rita Vis post
    Jeg har søkt meg på nett og fant denne siden.HAr lenge trodd at jeg kanksje kunne hatt lavt stoffskifte,men legene har sagt at alt er fint.
    Jeg har i lengre tid vært så sliten og trøtt, deprimert og har en klar hevelse på strupehodet. Når jeg svelger så føles det som om det er noe i svelget,veldig ubhagelig,må liksom sitte med hodet bakover for å strekke halsen for å føle at det blir bedre.Men, nå skal jeg kontakte lege i morgen og be om prøver,så jeg ville se litt her inne om det var noen likhet med mitt.

Akkurat slik har eg det og!!!+ en del andre ting som :Veeeeldig glemsk!!! Sover som en stein!! Noen som er veldig uvanlig for meg og eg orke ingenting!

Fikk diagnose Akutt Knute Struma på mandag, da var eg på ultralyd og hadde tatt prøver 3 uker tidliger, fikk beskjed om at eg lå helt i bunn på den som var innen "normalen" men det kunne likevel være unormalt for meg visst nok, skal nå videre til undersøkelser på sykehuset(biopsi og evn operasjon)

Lykke til du og

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Aust-Agder
    Meldinger
    46

Sitat Opprinnelig skrevet av Vibbedille Vis post
    Akkurat slik har eg det og!!!+ en del andre ting som :Veeeeldig glemsk!!! Sover som en stein!! Noen som er veldig uvanlig for meg og eg orke ingenting!

Fikk diagnose Akutt Knute Struma på mandag, da var eg på ultralyd og hadde tatt prøver 3 uker tidliger, fikk beskjed om at eg lå helt i bunn på den som var innen "normalen" men det kunne likevel være unormalt for meg visst nok, skal nå videre til undersøkelser på sykehuset(biopsi og evn operasjon)

Lykke til du og
    Takk for svar
    Ja , det er slitsomt å ha det sånn.Jeg sover også veldig godt når jeg sover.Har hatt en periode der jeg sov hele døgnet med unntak av 4 timer som jeg var våken, dette gikk over en uke. Men, allkevel er man trøt og tiltksløs som du sier. Jeg spiser kostpluss, men føler det er ikke noe hjelp i det.
    Jeg får forlange ultralyd av strupen for å se om det kan være noe. I flere år har jeg sjeket hos lege,nvnt dette ubehaget i halsen, men de mener det er ikke noe, at det er innbildning..Og det er det altså IKKE, så jeg går ut derfra forbannet.
    Få høre hvordan det går for deg videre og godt du har fått hjelp. Jeg skal som sagt snakke med legen i dag.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Lavt stoffskifte blir vanligvis avslørt i blodprøver.
    Det er en tilstand som oppstår når kroppen får for lite stoffskiftehormoner. Årsaken til dette er i 90% av tilfellene at det er feil med selve kjertelen som produserer dem. Den ødelegges av antistoffer som kroppens immunsystem produserer fordi systemet overreagerer eller tar feil.
    Noen kjenner dette i halsen, andre ikke.
    Stoffskiftet virker jo alle steder ute i kroppen, og det er gjerne der man merker symptomene

Det finnes også mer sjeldne tilfeller som forårsaker struma, altså at kjertelen vokser. Årsaksforholdne til dette er kompliserte. Alle med struma skal utredes av Endokrinolog.
    De med lavt stoffskifte får ikke denne muligheten - systemet er slik at fastlegen skal prøve om Levaxinbehandling kan kurere tilstanden.

Kjertelen benytter jo blodet både til å lagre tidligere produksjon i, og til å transportere produktene til forbrukerene, som er alle cellene i kroppen.
    Blodprøvene som viser noe om dette er : TSH og fritt T4.

Om lave stoffskiftetall avsløres i disse to enkle blodprøver, skal man gå videre med mer spesifikke prøver.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    21

Standard Sv: Lavt stoffskifte? Usikker

Hei.
    Man kan så absolutt ha lavt stoffskifte selv om prøvene er såkalt "normale".
    Det kalles subklinisk-hypothyreose. De fleste fast-leger og Endokrinologer kan ufattelige lite om stoffskifte, så det er liten hjelp å hente i det offentlige disverre.
    Det eneste alternativet jeg kjenner til for å få utredet seg for en mulig sub-klinisk hypothyreose er Dr Oftebro som har holdt på å behandle stoffskifte pasienter i 30 år.
    Fastlegene din vil sikkert advare deg mot han, men det er fordi han forholder seg til en gammel lærebok og intet annet, og mange leger er provosert ganske enkelt fordi det ikke stemmer med det de en gang lærte.Idiotisk,men sant.

Dette dreier seg om din helse og ikke hvilken kjepphester legestanden velger å ri. Derfor vil jeg anbefale deg å få dette utredet.
    Utifra det du skriver er du åpenbart veldig plaget. Lykke til.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Utredning av symptomer som kan være stoffskifteproblemer er det flere som gjør.
    Jeg tror man må velge en som også ser litt ut over stoffskifteproblematikken og som har et uhildet og helhetlig syn både på medikamenter og behandlingsformer.
    Jeg syns jo http://www.balder-klinikken.no/ peker seg ut, og for vår del, især Dr.Lars Omdal.
    Han hadde et nettmøte for noen år siden : http://www.dinside.no/349826/lege-la...-motte-leserne
    Det er sikkert både vanskelig og dyrt også, men hva koster helsa di ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Aust-Agder
    Meldinger
    46

Lenge siden jeg har vætr her inne nå.
    Har vært så sliten og så utafor at jeg vet ikke hva jeg skal gjør.
    HAr forklart legen om halsen ,hvordan det føles, at jeg fryser hele tiden, mister hår(jeg kan dra hår hele tiden) fryktelig tørr hud(har ikke vært sånn før ) deprimert,forferdelig sliten og energi løs. MEN, han tror ikke det har noe med det å gjøre i og med at blodprøvene viser normalt.Hvordan skal jeg gå frem?? Nå er jeg så sliten og opgitt, føler at jeg faktisk ER syk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg vet ikke hvor du bor. Om du har økonomi, kanskje du kan dra til privat lege i Oslo?

Eller kreve av legen din å få en henvisning til endokrinolog? Eller bytte lege, rett og slett.

Det er ikke alltid det hjelper å bytte lege, eller komme til endokrinolog, men det er en mulighet.

Det er forferdelig at leger leser blodprøver og ikke pasienter

Lykke til Rita!
    Jeg føler med deg!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Aust-Agder
    Meldinger
    46

Takk for svar

Jeg skal nd tillegen på tirsdag og ta nye blodprøver, skal da ha en samtale med han og be om å komme til endokrinolog. Han er delvis enig med meg at symptomene ligner på lavt stofskifte, men så lenge prøvene er innen normalen,så mener han at det ikke er det.
    Skal prøve å sjekke ut litt mer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du kan jo be ham om å vurdere sykehistorien din og de kliniske tegn.
    Be ham palpere kjertelen ?
    Mål kroppstemperaturen din med det samme du våkner, før du står opp i noen dager. Siste tids vektutvikling kan også hjelpe.

Mange har klare symptomer lenge før man kan se noe galt på blodprøver.

Side 1 av 5 12345 Siste

Lignende tråder

1. Kanskje lavt stoffskifte?
    Av Sharah i forumet Presentasjoner
    Svar: 2
    Siste melding: 22-02-11, 14:30
  2. Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte
    Av kaja5 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 14-06-10, 14:40
  3. Svar: 87
    Siste melding: 17-05-08, 14:33
  4. Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
    Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 14
    Siste melding: 05-02-08, 11:53
  5. Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
    Av Skyggehodet i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 14
    Siste melding: 05-02-08, 11:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn