Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    48
    Meldinger
    187

Standard kan det være sammenheng mellom Lavt stoffskifte og Reaktiv hypoglykemi

Jeg satt nettopp og googlet ustabilt blodsukker,fordi de siste dagene har jeg følt meg helt forferdelig svimmel og kvalm og uggen...
    og da dukkert Reaktiv hypoglykemi opp.
    så tenkte jeg skulle børste støvet av blodsukker apperatet mitt(hadde svangerskaps diabetes)
    og har i dag målt blossukkeret mitt når jeg har følt meg dårlig og målingen har sving mye..og det har dalt veldig fort innimellom...
    1.5 time etter frokost var bs 6.7....15 min senere var det 5.6 og 15 min etter der igjen var det 4.9..

spise lunsj i 11 tiden,masse bacon og 3 egg....og no i 13 tiden følte jeg meg helt svimmel igjen(er over hode ikke sulten) og følte at no har jeg føling!!(uten å helt vite hvordan det kjennes ut) drakk et stort glass med saft,litt vannmelon,et par jordbær og ble gradvis bedre...målte bs en time etterpå og da var bs 5.6(noe som forteller meg at ja jeg må ha vært lav når jeg følte jeg måtte ha i meg noe raskt...og synest det er veldig rart at blodsukkeret skal synke sånn og så fort etter en sånn stor lunsj som jeg hadde et par timer før

er det noen som har peiling på blodsukker her inne?
    jeg skal no til fastlegen den 18,så da får vi snakke om dette hvertfall....for det er helt forferdelig når blodsukkeret bestemmer dagsformen..
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: kan det være sammenheng mellom Lavt stoffskifte og Reaktiv hypoglykemi

Jeg har diabetes 1, og kjenner en god del til blodsukkersvingninger.

Mistenker du diabetes, anbefaler jeg deg og måle fastende blodsukker, før alle måltid, etter en time og etter 2 timer, for og følge med svingningene.
    Mistenker du reaktiv hypoglykemi (det høres for meg ikke som det du beskriver) ville jeg testet oftere for og få med svingningene. Altså før måltid etter en halv time, en time etter mat, halvannen time etter mat og to timer etter mat.
    Mannen min har reaktiv hypoglykemi, og det klassiske her er at blodsukkeret stiger etter mat, og stuper kjapt ned til i mellom 2 og 3, og da må han spise for og føle seg bra igjen.
    På lavkarbo balanserer dette seg, slik at han slipper de svingningene og har det mye bedre.
    Hvis frokosten din var lavkarbo, vil jeg si at 6,7 er litt høyt halvannen time etter mat. Spiste du mer karber, er dette et ganske vanlig resultat, og også en del medisiner påvirker blodsukkeret slik at flere av oss opplever at blodsukkeret stiger noe om morgenen selv om vi ikke spiser.
    Etter to timer skal blodsukkeret ditt ha normalisert seg, og 4,9 er helt fint.

Lunsjen din som var 3 egg og masse bacon (ikke grønnsaker og hva drakk du?) spiste du i 11-tiden og kjente deg svimmel i 13-tiden.
    Jordbær og vannmelon er faktisk frukt jeg spiser noe av selv om jeg lever lavkarbo. Jordbær har 6,7 karber pr 100 gram og vannmelon har 7,6 karber pr 100 gram. Bruker du Fun Light saft, er den tilnærmet karbofri.
    5,6 i blodsukker en time etter, er helt normalt.

Jeg tror at det er kostomleggingen som gjør deg svimmel.
    Pass på og spis variert og skikkelig mett. Bruk fettrik mat, spis masse grønnsaker og drikk masse vann. Et triks er og ha f.eks ei skål salte mandler stående som du småspiser av når du føler seg svimmel eller småsulten. Jeg koker 1/2 kilo mandler sammen med 1 liter vann og 5 toppa ss grovt himalayasalt eller lignende i fem minutter.
    Siler av madlene og legger dem i bakepairkledd langpanne, bruker ostehøvelen og høvler litt smør over og drysser over valgfri krydder (jeg bruker vanligvis grovkvernet 5-pepper) og setter dem i stekeovnen på 125 grader varmluft i en drøy time (snu litt i dem av og til) og så en time til slik, men med ovnsdøren på gløtt.

Hvordan føling oppleves er individuelt. For mitt vedkommende svetter jeg så det renner, jeg klarer ikke og holde på en tanke og føler meg generelt skikkelig fyllesyk.
    Sist endret av Pingvinen; 10-06-12 kl 20:03

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    48
    Meldinger
    187

Standard Sv: kan det være sammenheng mellom Lavt stoffskifte og Reaktiv hypoglykemi

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Jeg har diabetes 1, og kjenner en god del til blodsukkersvingninger.

Mistenker du diabetes
    , anbefaler jeg deg og måle fastende blodsukker, før alle måltid, etter en time og etter 2 timer, for og følge med svingningene.
    Mistenker du reaktiv hypoglykemi (det høres for meg ikke som det du beskriver) ville jeg testet oftere for og få med svingningene. Altså før måltid etter en halv time, en time etter mat, halvannen time etter mat og to timer etter mat.
    Mannen min har reaktiv hypoglykemi, og det klassiske her er at blodsukkeret stiger etter mat, og stuper kjapt ned til i mellom 2 og 3, og da må han spise for og føle seg bra igjen.
    På lavkarbo balanserer dette seg, slik at han slipper de svingningene og har det mye bedre.
    Hvis frokosten din var lavkarbo, vil jeg si at 6,7 er litt høyt halvannen time etter mat. Spiste du mer karber, er dette et ganske vanlig resultat, og også en del medisiner påvirker blodsukkeret slik at flere av oss opplever at blodsukkeret stiger noe om morgenen selv om vi ikke spiser.
    Etter to timer skal blodsukkeret ditt ha normalisert seg, og 4,9 er helt fint.

Lunsjen din som var 3 egg og masse bacon (ikke grønnsaker og hva drakk du?) spiste du i 11-tiden og kjente deg svimmel i 13-tiden.
    Jordbær og vannmelon er faktisk frukt jeg spiser noe av selv om jeg lever lavkarbo. Jordbær har 6,7 karber pr 100 gram og vannmelon har 7,6 karber pr 100 gram. Bruker du Fun Light saft, er den tilnærmet karbofri.
    5,6 i blodsukker en time etter, er helt normalt.
    Jeg tror at det er kostomleggingen som gjør deg svimmel.
    Pass på og spis variert og skikkelig mett. Bruk fettrik mat, spis masse grønnsaker og drikk masse vann. Et triks er og ha f.eks ei skål salte mandler stående som du småspiser av når du føler seg svimmel eller småsulten. Jeg koker 1/2 kilo mandler sammen med 1 liter vann og 5 toppa ss grovt himalayasalt eller lignende i fem minutter.
    Siler av madlene og legger dem i bakepairkledd langpanne, bruker ostehøvelen og høvler litt smør over og drysser over valgfri krydder (jeg bruker vanligvis grovkvernet 5-pepper) og setter dem i stekeovnen på 125 grader varmluft i en drøy time (snu litt i dem av og til) og så en time til slik, men med ovnsdøren på gløtt.

Hvordan føling oppleves er individuelt. For mitt vedkommende svetter jeg så det renner, jeg klarer ikke og holde på en tanke og føler meg generelt skikkelig fyllesyk.

jeg mistenker ikke type 2 diabetes enno,da jeg tar blodprøver hver 8 uke ca og langtidsblodsukkeret mitt er helt fint...men i de periodene jeg har spist mye sukker,så har blossukkeret vært for høyt etter 1.5-2 timer etterpå...så har vel og ligger i faresonen for å utvikle det...
    men virker som blodsukkeret mitt alltid har vært litt ustabilt...ikke vet jeg men det virker som jeg blir dårlig når jeg nærmer meg3 tallet og 4.5 tallet .da begynner jeg å svette og små sjelve"innvendig"små riste og føle meg veldig urolig og små overfladisk pust og klam og svimmel.
    men det har vel aldri falt så langt ned som til 2 som jeg har registrert..jeg har vel så lett for å spise noe når jeg ser 4 tallet.

samme var det når jeg gikk gravid og sa til legen at jeg følte meg uvel når jeg kom ned på midten av 4 tallet,da fikk jeg beskjed om at jeg bare måtte bli vant til det fordi det var der det var normalt å ligge...han mente jeg skulle begynne på lagtidsvirkende insulin morgen og kveld a 2 enheter morgen og kveld...men jeg nektet å begynne og sa det er min kropp og jeg bestemmer hva jeg putter i den....så jeg kostregulerte etter beste evne og var faktisk 5 kilo lettere etter fødsel enn når jeg ble gravid...så det å gå gravid var rene slankekuren for meg,hehebare synd alt er kommet på igjen og enno litt mer....

jeg hadde litt stekt paprika og en tomat til eggene og baconet og drakk vann til maten..jeg drikker stort sett bare vann...noen ganger kan en halv kopp kaffe snike seg inn i kosten eller en flaske pepsi max( min tidligere store svakhet)

men kan jo godt være jeg er av den typen som tåler blodsukker svingninger dårlig og bør av den grunn prøve å holde meg stabilt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: kan det være sammenheng mellom Lavt stoffskifte og Reaktiv hypoglykemi

Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    men kan jo godt være jeg er av den typen som tåler blodsukker svingninger dårlig og bør av den grunn prøve å holde meg stabilt.
    Hej Toneij Den sammenhæng der kan være mellem lavt stofskifte og hypoglykæmi bindes via sammenhængen mellem lavt stofskifte og "binyretræthed", fordi lavt/svingende blodsukker og "sukker-hunger" er nogle af de klassiske symptomer på overbelastning af binyrer. Du kan finde en hel del info i omtalen af bogen "Lavt blodsukker (Hypoglykæmi) - en overset civilisationssygdom" her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    48
    Meldinger
    187

åååå,det er det ja....
    Jeg skal gå inn og lese på det da....
    Jeg venter på innkalling til en spesialist på binyreproblemer i bergen her jeg bor..men ting tar tid...
    Men jeg fryter jo at det ikke fungerer opptimalt nei...
    jeg sliter for å kommer igjennom formiddagen,for så å brå våkne om kvelden og ikke klare å sovne og våkner opp tusen ganger nattten,og da gjerne med mareritt eller ekstrem sult følelse,tørr i munnen,varm og uro i bena,kløe,hjertebank..osv......
    (heldigvis er ikke alle netter sånn,men over 50% er det)

eneste prøven jeg har tatt hos fastlegen er aldosteron og den var rett i overkant av 300...men den sier vel helst noe om salt balansen i kroppen? eller noe der omkring...
    men skjønne rjeg bør lese mer om binyrene da...
    takk for svar!!!

Lignende tråder

1. Sammenheng mellom ADHD og thyroideahormonresistens?
    Av mojavi i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 30-11-09, 14:40
  2. Fortvilet....kan det være lavt stoffskifte?
    Av Sofie i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 11
    Siste melding: 02-01-08, 18:09
  3. er det sammenheng mellom stoffskiftet og mens?
    Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 04-02-07, 12:03
  4. Det må jo være lavt stoffskifte?
    Av j24 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 05-07-06, 23:16

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg