Jeg ser at tidsskriftet.no har anmeldt boka til Bente Bakke.

Anmeldelsen lyder slik

Bente Bakke
Stoffskiftesykdom?
Veien til et friskere liv. 288 s. Oslo: Kom forlag, 2011. Pris NOK 249

ISBN 978-82-92496-99-2

Boken er skrevet fra pasientens ståsted og inneholder 20 kapitler med mange underkapitler. Forfatteren omtaler de fleste sykdomstilstandene av thyreoidea, med mest vekt på klassisk hypo- og hypertyreose. Dette belyses med egne erfaringer, andre pasienters erfaringer og med flere helsearbeideres meninger om de ulike tilstandene.
http://tidsskriftet.no/article/2203827
Det er interessant å merke seg hvordan anmelderen P. M. Thorsby i Tidsskriftet.no ser på boka. Det som kanskje er enda mer interessant er hvordan P. M. Thorsby ser på diagnostiseringen av sykdommen vår. Jeg gjentar Pasienter med hypertyreose som ofte krever spesiell oppfølging, blir i stor grad behandlet på spesialistpoliklinikkene, mens behandling av hypotyreose primært er en fastlegeoppgave. Dette skyldes dels manglende kapasitet på spesialistpoliklinikkene, men også at denne tilstanden medisinsk sett er «enklere» å behandle. Det er satt anførselstegn rundt ordet "enklere". Men jeg er vel litt redd for at vedkommende mener at det er enkelt å behandle oss med hypotilstander. Siden vi blir henvist til fastleger som kan lite om sykdommen vår. Ett eksempel, min egen fastlege ville gjerne ta prøver av meg da jeg kom til ham for et par dager siden. Jeg så på ham og sa at det var det ingen vits i, jeg hadde tatt medisinene mine. Han forsto ikke at det skulle være noe problem. Tidligere har jeg fortalt ham at blodprøveresultatet kan endres så mye som 20 % ved inntak av medisiner. Jeg tror ikke det er på hardisken hans ennå.....bare et lite eksempel på at kunnskapen er fortsatt lav om denne sykdommen som det er "enklere" å behandle.

Grensene for når behandling av subklinisk hypotyreose (riktigere kalt latent hypotyreose, siden en del av pasientene har symptomer) skal starte, er omdiskutert. I denne teksten synes man å ha lagt seg svært langt mot å behandle også de med marginale laboratoriemessige endringer. All ære til Bente Bakke for dette!

Forfatteren beskriver også at responsen på behandlingen kan være svært individuell, kanskje spesielt for pasienter med hypotyreose. Dette er etter hvert godt kjent. Det er bra at Bente Bakke nevner dette i boka si. Men jeg har mine tvil om at "Dette er etter hvert godt kjent" hos legene.

Patologiske prøvesvar fører til oppfølging av pasientene Jaha, Thorsby? Det er jo bare å spørre folk som for eksempel Hegge, eller noen av dem som skriver her inne, så vil du høre nye historier om det motsatte.

Jeg har lest boka. Den er ikke feilfri etter min mening. Men sammenliknet med fagboka P. M. Thorsby anbefaler, Aanderud og Bjøros Thyreoideasykdommer, så er den faktisk skrevet på et lesbart norsk. Boka til Bakke kan være et bra sted for å lære om egen sykdom, eller sykdommen til kona di, søstera di, mora di etc. Så kan du lese videre, for du finner ikke alt i denne boka, som flere andre kommer inn på i denne tråden.