Viser søkeresultater 1 til 10 av 132
Threaded View
-
20-12-11, 23:20 #17
Sv: Bevilling på Armour Thyroid i Danmark
Hej igen Majsen
Jeg har haft dig i tankerne og forsøger mig lige med en kommentar her, selvom jeg er træt. Håber, det bliver forståeligt alligevel
Jeg tænker, at der er ikke er så meget grund til bekymring om hvorvidt, din egen kirtel producerer for lidt hormon. Jeg hælder til den formodning, at det er sådan for langt de fleste af os med træthedssygdommene pga. dysfunktion i hypothalamus, og måden at behandle det på er jo den, du har valgt nu (med mindre man altså vil nøjes med at behandle årsagerne, men det tror jeg ikke på, når man er så hårdt ramt, som vi er).
Her et citat fra min favoritlæge:
http://www.endfatigue.com/resources/index.htmlWhat Causes These Illnesses?
Hypothalamic dysfunction. The hypothalamus is the body's master gland and can be likened to the main circuit in your home's breaker box. The hypothalamus is weakened by long term exposure to physical or emotional stress, which will cause it to "blow." When the main fuse blows, all of the systems regulated by the hypothalamus malfunction. These systems include the glands (affecting the thyroid, adrenals, and sex hormones), the autonomic system (which regulates body temperature, blood pressure, and the anti diuretic hormone), and the sleep center.
People with CFS/FM typically suffer from a combination of different problems. The pattern can include infections (viral or bacterial), insomnia and hormonal problems, a combination Dr. T refers to as the "autoimmune triad." Other possible underlying issues include immune system dysfunction, mild chronic low blood pressure, low blood sugar (hypoglycemia), and iron deficiency anemia.
Endvidere hælder jeg til den hypotese, at denne dysfunktion skyldes en generel energikrise i kroppen og en defekt i cellernes energiproduktion (mitokondrierne) - og at denne defekt er helt grundlæggende for sygdommene.
Den tanke har jeg fra bl.a. lægerne Jacob Teitelbaum, Sarah Myhill (http://www.drmyhill.co.uk/wiki/CFS_-...s_on_the_Brain) og Kent holthof samt "vores egen" sygeplejerske, forsker og ernæringsterapeut Eva Lydeking-Olsen og Henrik Isager.
I et opsummerende kapitel 10 i sin bog "Stress og udstødelse - Fibromyalgi, kronisk træthedssyndrom og piskesmæld" (side 162 i min udgave) skriver Henrik Isager:
Og denne energikrise har i min forståelse sammenhæng med hypothyreose på celleniveau - altså punkt 3 og 4 i den oversigt, jeg tidligere har lagt ind af Teitelbaum.Den defekte cellulære energiproduktion må på det foreliggende anses for at være en fællesnævner for alt hvad der her er kaldt for træthedssygdom, ...
For det første: Ingen thyroid - ingen energiproduktion.
Desuden kræver det energi både at transportere hormonet ind i cellerne og at omdanne fra T4 til T3, og som Sarah Myhill siger et sted (og som jeg også har set nævnt næsten tilsvarende hos Dr. Lowe), så skal der være næringsstoffer nok at producere energien af, og når stofskiftet forhøjes, bliver der brug for endnu mere...
Min pointe/mine overvejelser her i forhold til dig er to ting:
Jeg tænker, at du - ud over alt det andet gode du gør - med fordel kan fodre dine mitokondrier!
Magnesium tager du allerede, og derudover kan du med fordel tilføre f.eks. 200 - 300 mg. Q 10, 3 x 500 mg. L-Carnitin og ikke mindst 3 x 5 mg. d-ribose.
Jeg har ikke selv prøvet dette mærke, men jeg har fået et tip af en italiener om, at det kan købes billigt her, og at det virker for ham:
http://www.myprotein.com/uk/products/d_ribose.
For det andet tænker jeg, at du med fordel kan overveje, hvilke stresfaktorer, der har bidraget til din sygdom, og hvilke af disse, der kan behandles.
Disse sygdomme er fyldt med paradokser. F.eks. skaber energikrisen krise i immunforsvaret, sådan at vi pådrager os infektioner, ikke kan komme dem til livs, vi allerede har (f.eks. din tilbagevendende bihulebetændelse) eller udvikler egentlige autoimmune sygdomme eller heldigvis oftest grænsetilfælde til dette (mine morbus crohn-lignende symptomer et godt eksempel) fordi immunforsvaret bliver presset og overreagerer, og dette er en kæmpe stor stressfaktor og belastning for kroppen, som så svækkes yderligere.
Toksiner fra infektionerne forgifter også yderligere nervesystemet og svækker mitokondrierne.
Dysfunktionen i hypothalamus forårsager en søvnforstyrrelse for langt de fleste af os, og også dette er en enorm stressfaktor. Hvis ikke vi sover nok og godt nok, kan vi ikke restituere - ej heller mitokondrierne ifølge Sarah Myhill.
Smerterne og udmattelsen alene bidrager også til yderligere fysisk og psykisk stress.
Det kan måske lyde fortvivlende, men når først man får overblik over, hvad der kan behandles, bliver det hele meget lettere. Så kan man fokusere, og du er jo godt i gang. Online-programmet er godt til at skabe overblik.
Her nogle tanker om yderligere indsatsområder - og blot mine tanker (jeg tilslutter mig det med dagslyset, f.eks. en pære ved PC):
- Mere næring til dine mitokondrier - som minimum d-ribose
- Overveje om din tilbagevendende bihulebetændelse kan skyldes en candida-/gær- infektion, der i sig selv kan være en af helt store syndere som underliggende faktor (http://www.endfatigue.com/health_art...infection.html). Gentagne antibiotikakure kan forårsage dette.
- Fokus på søvn
- Et godt proteinpulver 2 x dagligt (f.eks. risprotein eller valleprotein fra Drogeriet - let at ryste ud i et eller andet man har til at stå fremme på køkkenbordet)
PS: Nogen bruger også almindelig kolloid sølv til deres bihulebetændelse, men jeg ved ikke, hvordan man gør.
PPS: Jeg kom ved en fejl til at skrive "care accident" i stedet for "car accident" på Teitelbaums FB-side. Jeg kunne så melde tilbage, at det var en meningsfuld fejl, fordi ulykken "challenged me to further take care of myself". Den opfordring er så hermed givet videre
Til slut en grafisk oversigt af Kent Holthof over disse sammenhænge som jeg altså også ser dem og hælder til:
http://www.holtorfmed.com/index.php?...ads&file_id=42
Pas godt på dig - varme tanker herfra!
Lignende tråder
-
Fibromyalgi = stofskiftesygdom! Eltroxin, Liothyronin og til sidst - Armour
Av Karina i forumet Fibromyalgi og CFSSvar: 48Siste melding: 30-10-13, 20:52 -
Når hypothyreose behandles som en funktionel sygdom (hypokondri)
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og funksjonelle lidelserSvar: 6Siste melding: 20-02-10, 22:46 -
Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 14-02-10, 11:54 -
Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 9Siste melding: 14-02-10, 11:54 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29

Svar med sitat

Bokmerker