Sitat Opprinnelig skrevet av majsen Vis post
Hej alle
Denne oversigt har jeg kigget på i flere dage og tænkt en del over. Skrev i går et laaaaant indlæg, men så blev det væk da jeg næsten var færdig
Jeg har tænkt over det med min totale t4 som kun er på 94 (ref:60-140) til trods for dengang 2,5 grain Armour hver dag. Så tænker om jeg udover problemet med at omdanne fra t4 til t3 også har problemer med at min skjoldbrugskirtel ikke danner nok t4 selv??? Spørger fordi jeg slet ikke har nok viden selv, til at regne den ud, og bliver jo kun fulgt af min praktiserende læge, da jeg jo ikke er stofskiftesyg
Hvordan ved du, at du har problemer med T4>T3 omdannelse?

Det er et ret sædvanligt fænomen, at Thyroid-brugere har lavt T4. Det er ikke en god ting, at regulere Thyroid efter T4-værdier. Du bør derfor hellere glemme T4, og følge behandlingseffekten med FT3 i stedet. Hvis den er ikke højt nok, kan man begynde mistænke en dårlig omdannelse. Få hellere målt FT4 og FT3. Totale tal kan man ikke bruge til ret meget ved Thyroid, mener jeg at huske.

Sitat Opprinnelig skrevet av majsen Vis post
Udover det har jeg ekstrem mange led-smerter hver dag i øjeblikket. Jeg er oppe på 3 grain Armour hver dag, og må indrømme jeg ikke mærker en effekt. Måske jeg skal yderligere op i dosis? Tænker jeg bare lige skal vente lidt med at øge igen? Det er kun 3 uger siden sidst!
Dagslyslampe i døgnets alle mørke, vågne timer + ekstra D3-vitamin anbefales. En del kan faktisk få flere smerter i den mørke tid, særlig da folk glemmer at vinter-øge D3-vitaminet. Men ellers er 3 grain en fin dosering, og mit råd ville være: at fastholde doseringen i 1½ år, medmindre man udvikler deciderede hormonmangel-symptomer. I så fald vil du ikke være i tvivl.

Der er noget om, at den fulde implementering af Thyroid i kroppens biokemi tager tager omkring 1½ år. Og du behøver ikke tvivle på virkningen... At du ikke mærker en effekt, er også en... effekt. Sædvanligvis det man mærker er mest negativt - for meget, for lidt osv. Kroppenes individuelle "prioriteringer" af, hvor Thyroid bruges først og sidst, hænger mest sammen med, hvilken hormonmangel-skade er størst, og der bliver det brugt først. Hvis det sker dybt inde i kroppens organvæv, langt væk fra den bevidste perception - vil du ikke kunne mærke effekten, selv om den er der.