Viser søkeresultater 1 til 10 av 153
Tråd: Hashimoto's siden 2003
Threaded View
-
11-12-11, 23:11 #23
Sv: Hashimoto's siden 2003
OK. Det tænkte jeg nok.
Ved du hvad, Sharon? Det er altså ikke for cortisolmangel, at man sætter folk i HC-behandling. Det gør man for at aflaste binyrene i en periode, ikke mindst for at skabe ro til at kirtlen kan vende tilbage til sin normal rytme. På et eller andet tidspunkt. Hvis du ser på grafen her, vil du se, at i den første fase af binyresvækkelse, stiger udsondringen af cortisol faktisk. Når den midt i fasen topper, og begynder at falde igen, til den i fase 2 falder til mangel-niveau - vil det opleves undervejs som tiltagende forværring af hypothyreose, i dit tilfælde Hashimoto's fordi i takt med at cortisol begynder at falde - kan det betyde mere frit spil for flere antistoffer, og igen lidt forværring hist og her.
Jeg ved ikke hvilken dosering af HC klinikken ellers har foreslået, men ved en optrapning over 14 dage ved 3 gange/dag op til en fysiologisk dosering på op til 30 mg - samt tilsvarende, dog gerne 3 gange så lang (som optrapningen var) nedtrapning senere - kan jeg virkelig ikke forudse anden effekt, end at binyrene får ro til at genvinde en normal funktion. Selv en max-dose på 30 mg/dag igennem 1, 2 eller 3 år, kan ikke skade hverken knogletætheden eller skade ellers, fordi binyrenes egen produktion af cortisol bliver undertrykt i denne periode, så der alt i alt ikke kommer ret meget mere cortisol i systemet, end raske binyrer ellers selv producerer. Det er når binyrefunktionen bliver undertrykt, at kirtlen får ro, regenererer og bliver funktionsdygtig igen. Det er derfor at det hedder "binyreSTØTTE".
Det er ikke det samme som behandlingdoser af f.eks. Prednisolon, og HC er derfor helt usammenlignelig med steroider fra de stærkere grupper - II (middelstærkt virkende), III (stærkt virkende) og IV (meget stærkt virkende). Hydrocortison tilhører steroid-gruppe I (svagt virkende) og der er virkelig ingen grund til frygte sin binyrestøtte.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Hyper 2003. Blev det behandlet alt for langt ned. 2010 Erfa Thyroid
Av Pjevs i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 22Siste melding: 07-05-10, 22:07 -
Hashimoto`s metafor (billede)
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 0Siste melding: 02-02-10, 12:44 -
Hyper siden -92 hypo siden -98
Av heisann i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 97Siste melding: 21-11-09, 11:45 -
Lavt stoffskifte siden 2003
Av Anee i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 02-11-09, 09:01

Svar med sitat

Bokmerker