Side 7 av 16 Først 12345678910111213141516 Siste
Viser søkeresultater 61 til 70 av 153
    Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Post Sv: Hashimoto's siden 2003

Hei. Jeg har brukt armour Thyroid fra 16.11 det er snart en mnd. Så har jeg fortsatt å trappe ned levaxin.
    Bruker pr i dag Thyroid 150 mg og levaxin 50. Biniyre støtte DHEA 20 mg.
    Jeg fryser, er så sliten og ikke helt rask i hode. Hadde hodepine og kropsverk i de første 10 dagene. Det er helt borte.
    Jeg skal fortsette, for kunne hodepinen og kropsverken bli borte, så kan mere ordne seg over tid.
    Jeg skal ha nye bloprøver først 19. 1 2012. Jeg har brukt levaxin i 11 år. Og mine binyrer har vært dårlig like lenge. Tenker at jeg må gi Thyroid og behandling for binyrer like lang tid som jeg gav levaxin. Det tok over et år før jeg følte at levaxin hjalp. Må si at hjertebank har jeg ikke hatt, så da hadde nok jeg blitt like redd som du.
    Bare litt deling av min erfaring så langt. Jeg har også tenkt tanken at jeg skal prøve bare Thyroid. Får se etter blodprøver/legebesøk.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard Sv: Hashimoto's siden 2003

Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post
    Kære Anisa - tak for dit indlæg!

Jeg ved godt, at HC er noget helt andet end f.eks. Prednisolon, og at der ikke er noget direkte farligt ved at tage det. Jeg er også klar over, at det kan bruges som aflastning, selvom der ikker er cortisolmangel - bare der er er tegn på trætte binyrer, som jo også kan resultere i overproduktion.

Jeg har derfor ransaget mig selv for at finde frem til, hvad det er, der gør, at jeg er blevet 'nervøs' eller 'bange' for at tage HC og er nået frem til, at det primært handler om to ting:

a) Jeg har læst nogle steder, at når man tager HC, bør man bære et kort på sig, hvorpå det står - i tilfælde af, at man kommer ud for en 'krise' fx en ulykke eller svært akut sygdom, da ens binyrer måske ikke vil kunne håndtere en sådan situation, og det derfor kan blive livsfarligt. Jeg ved ikke, om dette er rigtigt, men jeg har ikke kunne finde klare svar på det, og det har så ligget og luret i mine tanker.

b)Jeg er 36 år, og jeg håber at kunne nå at få børn. Derfor er mit mål, at så snart jeg får det noget bedre, skal det have et forsøg. I Hertoghes klinik har de sagt, at jeg ikke må blive gravid, så længe jeg tager DHEA, Fludrocortisone og HC. Jeg har læst og hørt om flere, der har svært ved at trappe ud af HC igen, når de først er startet på det, og jeg er bange for, at det ville blive tilfældet for mig, hvis jeg startede på det, og det derfor kunne gøre, at jeg ikke kunne komme i gang med graviditetsforsøg, førend det måske er for sent.

Derfor har jeg tænkt, at når min sidste spytprøve viste helt perfekt cortisolkurve, så var der ingen grund til, at jeg begyndte på det, og at hvis jeg alligevel har en form for mild binyretræthed, kan jeg måske klare det med Adrenal Glandular, ADHS (urter), vitaminer/mineraler, kost, afspænding, fast rytme, søvn, ingen stress, terapi osv.

Men jeg er jo slet ikke sikker på, at det er det rigtige valg - og jeg bliver da i tvivl... særligt når jeg ikke har det godt og føler, at der mangler noget i min behandling...

(I Hertoghes klinik anbefalede de mig at prøve 2x 10mg dagligt.)

Hei Sharon -

Jeg har samme bekymring som deg "pkt. a", ang. HC. Jeg har allikevel, godt oppmuntret av Anisa, startet og er nå oppe i 2x10 mg/dgl. Startet i slutten av november. Merker ikke noe ubehag av dette, heller ingen framgang så langt.

Håper noen andre kan kommentere ditt pkt a og b her også. Lykke til uansett.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Kære Anisa - tak for dit indlæg!

Jeg ved godt, at HC er noget helt andet end f.eks. Prednisolon, og at der ikke er noget direkte farligt ved at tage det. Jeg er også klar over, at det kan bruges som aflastning, selvom der ikker er cortisolmangel - bare der er er tegn på trætte binyrer, som jo også kan resultere i overproduktion.

Jeg har derfor ransaget mig selv for at finde frem til, hvad det er, der gør, at jeg er blevet 'nervøs' eller 'bange' for at tage HC og er nået frem til, at det primært handler om to ting:

a) Jeg har læst nogle steder, at når man tager HC, bør man bære et kort på sig, hvorpå det står - i tilfælde af, at man kommer ud for en 'krise' fx en ulykke eller svært akut sygdom, da ens binyrer måske ikke vil kunne håndtere en sådan situation, og det derfor kan blive livsfarligt. Jeg ved ikke, om dette er rigtigt, men jeg har ikke kunne finde klare svar på det, og det har så ligget og luret i mine tanker.

b)Jeg er 36 år, og jeg håber at kunne nå at få børn. Derfor er mit mål, at så snart jeg får det noget bedre, skal det have et forsøg. I Hertoghes klinik har de sagt, at jeg ikke må blive gravid, så længe jeg tager DHEA, Fludrocortisone og HC. Jeg har læst og hørt om flere, der har svært ved at trappe ud af HC igen, når de først er startet på det, og jeg er bange for, at det ville blive tilfældet for mig, hvis jeg startede på det, og det derfor kunne gøre, at jeg ikke kunne komme i gang med graviditetsforsøg, førend det måske er for sent.

Derfor har jeg tænkt, at når min sidste spytprøve viste helt perfekt cortisolkurve, så var der ingen grund til, at jeg begyndte på det, og at hvis jeg alligevel har en form for mild binyretræthed, kan jeg måske klare det med Adrenal Glandular, ADHS (urter), vitaminer/mineraler, kost, afspænding, fast rytme, søvn, ingen stress, terapi osv.

Men jeg er jo slet ikke sikker på, at det er det rigtige valg - og jeg bliver da i tvivl... særligt når jeg ikke har det godt og føler, at der mangler noget i min behandling...

(I Hertoghes klinik anbefalede de mig at prøve 2x 10mg dagligt.)
    Hei Sharon!

jeg har tidligere brukt hydrokortison, men har sluttet. Jeg kunne slutte når kroppen ikke lenger trengte ekstra hormonstøtte. Etter en tids behandling av stoffskifte og mage, klarte kroppen min litt etter litt å produsere nok kortisol på egen hånd. Brukte hydrokortiosn i to år, fludrokortison brukte jeg et halvt år.

Hvis man leser intervjuet med dag schiøt, beskriver han at man kan kutte ut hydrokortiosn (men ikke brått), det som skjer er at man igjen vil befinne seg på kroppens eget produksjonsnivå av kortisol. Så slik sette burde det ikke være umulig å slutte med hc-behandling om man først har begynt. https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13332

Bruker man binyrestøtte i form av hydrokortison, er det viktig at ens familie og omgangskrets kjenner til det og kan informere evt helsepersonell hvis du skulle være uheldig å bli utsatt for en ulykke, miste bevissthet eller av en annen grunn være ute av stand til å kommunisere med helsepersonell i en akuttsituasjon. Jeg hadde en lapp i lommeboka der jeg hadde skrevet at jeg brukte hydrokortison, hviken dose og navn på legen min. Man kan også kjøpe seg diverse informasjonsarmbånd -og smykker på nett. Hvis du feks. googler "medical bracelet" får du mange slike treff!

Lykke til

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Tily og Rufus - tusind tak fordi I deler jeres erfaringer med HC!

Er spændt på at høre, hvordan det kommer til at gå med dig Tily - håber du får en god effekt af HC!

Og jeg er glad for at høre, at du Rufus, har kunne trappe ud af HC igen uden problemer. Du skriver, at du fik maven i orden - hvad virkede i den forbindelse for dig?

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Du skriver, at du fik maven i orden - hvad virkede i den forbindelse for dig?

Jeg har fått magen delvis i orden. sliter fortsatt med candida som jeg mistenker gir meg ganske kraftige problemer fremdeles. Men magen min har blitt mye bedre enn hva den var tidligere. Jeg er på diett (candida-diett uten sukker, eddik etc). Bruker probiotika, FOS og har tatt tarmskyllinger. Jeg har brukt mye antibiotika tidligere i livet. I tillegg til å gi deg problemer i forbindelse med leaky gut og candida, kan du bygge opp et belegg av gammel avføring i tykktarmen, det setter seg fast i tarmveggen (tarmveggen kan ødelegges av mye antibiotika). Det er det siste jeg har skylt ut en del av mvh tarmskyllinger. Det har vært positivt. Men magen må jeg fortsatt jobbe med.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Rufus, har du erfaring med MSM? Jeg har læst, det skulle være fortræffeligt til at lappe en leaky gut med.

Nielsigne

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Rufus, har du erfaring med MSM? Jeg har læst, det skulle være fortræffeligt til at lappe en leaky gut med.

Nielsigne
    Ja, jeg har faktisk litt erfaring med glucosamine/MSM, men det var i forbindelse med beinhinnebetennelse (virket greit). men jeg sluttet med det i sommer da betennelsen gikk over. Jeg har faktisk også lest at det har effekt på leaky gut (husker ikke hvor?). Mulig jeg starter igjen? Jeg har bestilt meg dette preparatet på Iherb som skal ha samme effekt: http://www.iherb.com/Proper-Nutritio...ules/9305?at=0 Hydrolisert (?) hvit fisk. Det hadde jeg aldri hørt om før, og ble litt nysgjerrig og tenker å gi det et forsøk.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Jeg kan simpelthen ikke forstå det - jeg er steget 15 mg i Erfa for lidt over en uge siden, da jeg lå lidt lavt i T3 og T4 og havde fået forværrede symptomer på for lavt stofskifte. Siden min stigning har jeg ikke fået mine sædvanlige reaktioner på stigning - som f.eks kraftig hjertebanken og uro, men derimod har jeg fået yderligere lavtstofskifte-gener som kuldskær, tør hud, oppustet mave - og det allerværste er, at den voldsomme svien i alle muskler - og særligt underben og fødder - er vendt tilbage og er tiltaget de sidste dage, så det nu er der konstant. Jeg er voldsomt træt, udmattes pludselig hurtigere igen og kan ikke klare særlig meget aktivitet på en dag. Jeg forstår det simpelthen ikke - er der nogen, der genkender det som en typisk reaktion ved øgning af stofskiftemed - eller er der mon tale om noget helt andet...? Eller kan det være en forsinket reaktion på, at stofskiftet har ligget for lavt i noget tid? - Det virker bare mærkeligt, når der er T3 i pillerne... eller?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hvis du har noget reverse t3 /rt3, vil det give dig hypo-symptomer. For at se rt3 i en blodprøve, må det nødvendigvis være en særlig blodprøve, for i en almindelig er alt t3 "slået sammen".

Eller det kunne være maven (der mangler noget surt?)

Eller måske spiser du et eller andet, der får noget til at gå i baglås ...

Eller kan det være nogle antistoffer, der skaber sig?

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Hashimoto's siden 2003

Eller - trods "pæne tal", alligevel for lidt cortisol til processing af thyroid-hormoner inde i cellerne?

Når man er i behandling med Thyroid (uanset brand) - er det meget almindeligt, at T4/FT4 falder og holder sig ret lavt. Det er derfor FT3 der bør bruges som rettesnor i vurdering af behandlingseffekten. At forsøge regulere medicindose, alene for at hæve FT4 vil kun forplumre behandlingen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 7 av 16 Først 12345678910111213141516 Siste

Lignende tråder

1. Hyper 2003. Blev det behandlet alt for langt ned. 2010 Erfa Thyroid
    Av Pjevs i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 22
    Siste melding: 07-05-10, 22:07
  2. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44
  3. Hyper siden -92 hypo siden -98
    Av heisann i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves