Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
Threaded View
-
25-10-11, 19:02 #1
Jeg er i 30-årene og begynte på Levaxin for tre år siden
Håper på noen tips fra snille folk her inne!
Jeg er i 30-årene og begynte på Levaxin for tre år siden. Dette var ved subklinisk hypothyreose (TSH var da på 6,6, FT4 16, utslag på anti-TPO). Etter å ha brukt tabletter en tid ble TSH mer normalisert (2-2,5), FT4 gikk forsiktig opp, mellom 18-19. I disse årene har prøvene variert noe, men jeg opplever å ha hatt det greit når verdiene har vært omtrent som nevnt. Likevel merket jeg vel aldri særlig forskjell på før og etter medisineringen. Jeg mener å huske at jeg hadde TSH på 1,8 og FT4 på 15-16 fra før jeg fikk betennelse i kjertelen.
Nå i disse dager/de siste månedene opplever jeg at TSH har variert mellom ca 6 og 4 mens FT4 er forholdsvis høy. Siste blodprøve viste
TSH 3,88 (ref 0,5-3,6),
FT4 21,3 (8-20),
Fritt T3 5,9 (ref 3,6-8,3).
Dette betyr at TSH ikke lenger svarer så godt på Levaxinen kan det kanskje virke som. Dette til tross for at jeg bruker mer Levaxin enn noen gang før (100x3 pr uke + 75x4). På samme tid er FT4 over det nivået jeg normalt trives på. Normalt synker vel FT4 når TSH stiger. Opplever pr i dag en miks av symptomer mellom høyt og lavt stoffskifte, tretthet/generell opplagthet, noe uro, dårlig søvn m.m. Har en følelse av at kroppen står og "dirrer" mellom å være "høy og lav". Føler meg på ingen måte frisk.
Har vært i kontakt med noen ulike leger, naturligvis inkludert fastlege. Det er svært forvirrende når den ene mener jeg bør redusere Levaxin (styre behandlingen etter FT4 og FT3), og andre at jeg bør øke (dvs at de mener jeg er undermedisinert). Har også hørt at jeg kanskje bør kutte ut medisinen helt. I så måte har det vært minimalt med hjelp fra legehold - annet enn forståelse for at jeg ikke har det bra nå. Man opplever å stå ganske alene om vanskelige spørsmål.
Har forstått det slik at det er ganske sjelden å ha en slik TSH jeg har nå med mine nivåer av FT4 og Fritt T3. Får beskjed om å kjenne etter på symptomene selv, men er vel så sliten at jeg har glemt hva som er "normaltilstand", og det er heller ikke lett å vite hvilken retning som er "riktig" å gå (mer eller mindre medisin) nå med en slik miks av symptomer. Håper noen har noen tanker!Sist endret av Peer; 25-10-11 kl 19:54
Lignende tråder
-
Hypotyreose, prøver å bli gravid for første gang og begynte nettopp på Levaxin.
Av Sigrid77 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 05-06-10, 09:27 -
Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
Av grynet i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 142Siste melding: 01-10-08, 14:25 -
Hva var deres tsh på da dere begynte på levaxin?
Av gretal i forumet TSHSvar: 8Siste melding: 26-02-08, 04:12 -
Ingen tegn til tørr hud FØR jeg begynte på Levaxin
Av mona? i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 2Siste melding: 18-05-05, 22:06

Svar med sitat
Bokmerker