Viser søkeresultater 1 til 10 av 31
Threaded View
-
07-10-11, 12:35 #1
Jeg har nå gått hos Dr. Hertoghe siden Mars 2010 og blitt bedre
PS! Litt usikker på hvilken Hertoghe-tråd jeg bør svare på. Kanskje jeg bør lage min egen??
Hei folkens, og takk for sist. Jeg har hatt en liten "ferie", men er nå på bedringens vei!
Jeg ville bare si at jeg har nå gått hos Dr. Hertoghe siden Mars 2010 og blitt bedre. Her kommer min erfaring med Dr. Hertoghe "kort fortalt" :
Jeg ble diagnosert med multi-hormon-mangel, hormon-ubalanse og multi-vitamin og mineralmangel, og fikk til slutt diagnosen "Sekundær Hypofysesvikt" etter "slag mot hodet" (da jeg var 13, en akeulykke.. dette er 20 år siden nå! Jeg fyller 33 straks!) av Dr. Hertoghe høsten 2010. Behandlingen startet i Mars 2010. Jeg ser han 3 ganger i året. Men hyppigheten på timene går ned når man føler seg bedre og bedre. Tror han sier at 1 gang i året kan være nok når man er helt stabil.
Positive forandringer etter start av 120 mg ERFA Thyroid, 35 mg DHEA, 1 pumpe (100 mg Testosteron) "Liposomal 10%" Testosteron gel, fortsettelse med 35 mg ERFA Hydrokortison, og økning av mange vitaminer og mineraler:
* Vekttap fra 110 kilo til 81 kilo (på ca. 1 år))
* Jevnere energidistrubisjon gjennom dagen
* Perfekt nattesøvn
* Mindre angst
* Mer muskler
* Veldig gode nivåer av Vitaminer i serum, jobber nå med mineralene.
* Mer håp for fremtiden pga. bedring
* Mindre rynker i ansiktet
Gjenstående utfordringer:
* Fjerne tendens til "månefjes" - Her er det mulig binyrene jobber en del selv og da må jeg ta mindre kortisol
* Få enda mer energi hver dag, og enda mer stabilitet
* Fjerne alle ekstraslag (ekstra systoler) ihjertet som dukker opp en gang i blant, men mest under seksuell aktivitet (se under)
* Klare å ha sex uten problemer med hjertet ved klimaks (som jeg har nå! hjertet kan "henge seg opp" og slå ujevnt og for raskt etter sex!)
* Oppstramming av kropp (den henger "litt"), mer muskler (er tynn og slank nå, men har litt mage enda, dog livvidden er nede fra 120 cm til 97 cm nå!)
* Starte veksthormon (er redd for nåler, lol!)
* Spise perfekt lav karbo uten "utskeielser" med karboinneholdige matvarer og drikker (her er jeg ganske streng fra før!)
Jeg har i tillegg til alle hormonene som er startet spist ganske så streng lav karbo i det siste året. Hva som har hjulpet meg mest vet jeg ikke, men det er trolig en kombinasjon av alle disse. Men jeg har erfart at å skeie ut med potetgull eller iskrem eller lignende, kræsjer kroppen totalt. Så nå er jeg sukkerfri! Og spiser aldri brød lenger. Med unntak av lavkarbo brød en gang i blant, dvs lavkarbo OG glutenfritt brød.
De eneste eksperimentene jeg og Hertoghe har gjort så langt er 1.) å prøve å gå rett på 100 mcg Fludrokortison (Aldosteron) men da fikk jeg skyhøyt blodtrykk, så vi sluttet å ta det etter 8 dager. Deretter 2.) å bytte ut 35 mg Hydrokortison daglig til 6.5 mg Prednisolon daglig pluss 10 mg Hydrokortison daglig, da 6.5 mg Prdnisolon tilsvarer 26 mg Hydrokortison og tilsammen har vi ca 35 mg HC. Dette gjorde vi fordi jeg skulle begynne på veksthormon og da er det lengere virkende Prednisolon kortisolet kanskje bedre mht at veksthormon senker kortisol, men jeg har enda ikke prøvd veksthormon (sprøyteskrekk deluxe!). Jeg har dog prød Prednisolon, og det var befriende (!) å bare ta en kapsel hver morgen, og litt HC ved sengetid, istedenfor å multidosere HC gjennom hele dagen, noe som jeg alltid har følt har vært stressende og ukomfortabelt, særlig hvis jeg er ute på farta. Men bedringen er et faktum. Og jeg håper og tror på ytterligere bedring med tiden som kommer. Jeg har time nummer 5 hos Hertoghe nå i slutten av Oktober, og flyr fra Norge til Belgia for å se på klinikken hans i Brussel.
Jeg kommer gjerne med tips/råd hvis det er noen som ikke har vært der, men som vurderer å dra dit, hvis det er ønskelig. Jeg har erfaring fra 4, snart 5 timer der nede, og er på ingen måte en som vet alt om hormoner, men jeg vet litt i det minste, og jeg har tatt diverse hormoner hos Dr. Hertoghe i 1 1/2 år. Håper dere fatter godt mot, det er vitalt når man føler seg dårlig. Men til tider svært vanskelig. Jeg trøster meg selv med at Dr. Hertoghe er en av, om ikke Den beste hormonlegen i verden, og man kan lære mye av han.
Det er helt klart at Hertoghe jobber annerledes enn de fleste andre leger, han doserer flere hormoner og da trenger man mindre av hvert. Jeg har forstått det slik at normalt sett går man på 4-5 grains av ERFA Thyroid, mens Hertoghe vil ikke gå så mye over 2 grains, da man tar andre hormoner som "forsterker" Thyroid effekten. Jeg har hatt low-range FT3 og FT4 hele tiden hos han, og han sier at dette er bra. Det er den totale energien som teller, sier Hertoghe, ikke en blodprøve med Fritt T3.
Nå skal jeg gå og spise litt makrell og tomater med olivenolje og havsalt på!
Mvh.
Thomas
Lignende tråder
-
nå har jeg gått opp snart 7 kg siden oppstart med levaxin
Av tcelinet i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 4Siste melding: 01-08-11, 10:38 -
Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
Av grynet i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 142Siste melding: 01-10-08, 14:25 -
Blitt mye bedre med Liotyronin!
Av anitab i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 4Siste melding: 11-06-07, 22:42 -
endokrinologmøte mars 07england mm
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 0Siste melding: 17-04-07, 18:32 -
polaråret åpnet 1.mars 07
Av nora i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 5Siste melding: 01-03-07, 23:33

Svar med sitat

Bokmerker