Sitat Opprinnelig skrevet av Prinsessen Vis post
Jeg synes VIRKELIG det er svært at skelne mellem underdoserings symptomer og overdoseringssymptomer, samt symptomerne fra binyrerne!
Det samme har jeg selv skrevet mange ganger. Det er ikke lett. Jeg har lest og lest andres innlegg her inne for å klare å tolke mine mine symptomer. Har funnet ut at noe er universelt, men mye er personspesifikt. Har blitt litt klokere litt etter litt, men erfaringen min er at jeg har måttet finne det ut selv ved å prøve meg fram. Jeg er fortsatt usikker, og er alltid litt i tvil når jeg endrer dosen opp eller ned.

Overdosering av hc over tid, gir symptomer som måneansikt, tynn hud, endret kroppsfasong etc. Kortsiktig overdosering av hc er jeg mindre sikker på. Jeg har funnet ut at jeg kan gå ned på hc når jeg ikke lenger får effekt av å ta hc. Da kan jeg like gjerne la være å ta. Jeg har sluttet med hc nå, men har brukt det i to år. Og jeg støtter binyrene med pregneneolone, tar 7-keto og bruker progesteron-krem. Så binyrene jobber ikke helt på egen hånd ennå. Dessuten tar jeg fludrokortison pga lavt aldosteron.

Mine overdoseringssymtomer på Erfa er hovent ansikt, vann i kroppen, tynn og skrukkete hud på fingertuppene, svetting, tungpusthet, tretthet, kraftige pulsslag og kribling i fingertuppene. Men så må jeg bruke litt skjønn for mange av disse symptomene er typiske for lavt aldosteron også. Så derfor er jeg aldri sikker.

Dessuten er jeg svært preget av syklusen min. Eggløsning forsvant etter noen år med binyretretthet. Da den kom tilbake igjen ble jeg veldig dårlig. Det tok en stund før jeg skjønte at det var eggløsningen som var startet igjen. Hver måned får jeg en kraftig nedtur rundt den tiden i måneden. Har lært meg til at jeg ikke vurderer symtomene på samme måte rundt den tiden. Venter til perioden er ferdig før jeg gjør noe med dosen, jeg har feiltolket eggløsning som underdosering og alt mulig annet.

Det vil nok være til hjelp for deg å komme til en lege med hormonerfaring. Brüssel eller andre steder. Andre hormoner bør testes, f.eks aldosteron.

Er lei for at du har blitt verre igjen, og håper du finner ut av det snart.

God bedring!!

Klem fra Rufus