Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Threaded View
-
21-04-11, 21:02 #5
Sv: Hadde jeg lavt stoffskifte i 2005 tro? Trenger hjelp til BP svar :-)ar
Det er mulig jeg var litt rask, for jeg har jo ikke sett referanseverdiene til blodprøvene dine. De er forskjellige fra ett laboratorium til et annet, slik at blodprøveverdier ser ulike ut på f. eks Aker, og Akershus universitetssykehus.
I siste nummer av Thyra, som er bladet til norsk thyreoideaforbund, fant jeg dette:
Spesialistene har kommet fram til at under behandling bør TSH og fritt T4 ligge i følgende område:
TSH: 0,5 - 1,5 mlE/L
FT4: fra midtre til øvre del av referanseområdet.
Disse verdiene må ikke forveksles med de såkalte referanseverdiene til laboratoriene (TSH 0,5 - 3,5 og FT4 vanligvis fra 8 - 20 pmol/L). Referanseverdiene gjelder for friske personer, ikke for de som er under behandling med stoffskiftehormon. Merk at de optimale behandlingsverdiene vil være forskjellige fra pasient til pasient, og at noen kan trenge en TSH-verdi som er enda lavere enn 0,5 for å føle seg godt behandlet.
Det kan se ut til at du har en TSH i det legene kaller "normalområdet", og et FT4 som også ligger der, men litt lavt.
I og med at du har en struma, pleier jo det å ha forbindelse til stoffskiftesykdom, enten høy eller lav. På Lommelegen fant jeg dette om struma, som var ganske oversiktlig: http://www.lommelegen.no/321705/struma
De andre symptomene du nevner, med hårtap og øyenbryn som mangler den ytterste tredjedelen, stemmer også med lavt stoffskifte (hypothyreose). Andre symptomer på hypo finner du i denne tråden, innlegg 4 fra Vigdis: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7982.
Lykke til med legetimen, håper du får god hjelp til å finne ut av plagene dine!
Lignende tråder
-
Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
Av knokkel i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 11-05-13, 22:25 -
Trenger hjelp ang lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte
Av bibzi80 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 21-10-11, 07:12 -
Ny på forumet. Trenger hjelp og råd ang. mulig lavt stoffskifte.
Av devin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 20-10-11, 23:01 -
Hadde antistoff i minst 5 år før eg fekk lågt stoffskifte hausten 2005
Av Delisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 56Siste melding: 03-07-10, 15:08 -
Ville du gått med en t-shorte det sto jeg hadde lavt stoffskifte på?
Av Larah i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 1Siste melding: 25-06-10, 22:06

Svar med sitat

Bokmerker