Sitat Opprinnelig skrevet av Bindi Vis post
Fra da jeg begynte hos GR i mai til nå har jeg lagt på meg 4 kg til. Jeg leser her inne at GR er bannlyst, uten at jeg skjønner helt hvorfor. BMI'en min er på 27,7 så jeg må helt klart gå ned en del kilo.

Hva slags diett/kostholdsomlegging har dere best erfaring med? Jeg har prøvd LCHF en periode, men jeg blir kvalm og kaster opp. Jeg liker virkelig ikke fett.
Hej Bindi

Hvad med at nøjes med konsekvent at cutte alt med sukker, bagværk og pasta i stedet for LCHF? "Lavkarbo" hedder jo "lav" og "karbo" - ikke "NO-karbo". Kan ske nogen regner møjsommeligt på "karboer" i kosten, men det er slet ikke nødvendigt, når man bruger "anvendt" lavkarbo, dvs. lavkarbo for for almindelige mennesker, når det gælder om at opnå en kostsammensætning som ikke trigger insulinet i kroppen til at deponere energi i fedtdepoter, i stedet for i aktivitet. Der findes masser af velsmagende kulhydrater, der omsættes langsomt og dermed holder insulinet i ro. Det som sker når der sker en kraftig insulinreaktion som følge af mad, der udløser insulin i kroppen er en hel kaskade af andre hormonelle reaktioner i kroppen og det er disse, som i "samarbejde" bestemmer enten om man tager på i vægt, taber i vægt eller holder vægten stabilt. Hvis du orker kan du prøve at læse min beskrivelse af "anti-hormoner" kroppens regulering af vægten ved hjælp af anti-hormoner: Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ? - men før du læser videre, vær venligst opmærksom på, at hvor jeg bruger ordet "lavkarbo", mener jeg IKKE "no-karbo". Bare en kost hvor de hurtige kulhydrater er cuttet eller kraftigt reduceret, erstattet af masser af velsmagende, langsomt-omsættelige kulhydrater.

I den anbefalede tråd finder du også svar på, hvorfor GR-metoden er dårlig for folk med stofskiftesygdom. GR-metoden er også dårlig for raske mennesker, men de får det først erfaret langt senere, når de bliver ældre og ikke kan forstå, at uanset hvad de gør, stiger deres vægt og stiger, men den forklaring de senere får fra deres læger (og andre) bliver, at det er effekten af "normale" aldersforandringer, mens det i virkeligheden er senfølger af fortidens lavkalorie-, lavprotein- og lavfedt- kost samt underfunktion af binyrene, der er blevet nedslidt af mikronutrientmangel kombineret med intens fysisk træning. Hvis de alligevel fortsætter med forsøg på at holde vægten nede med GR-metode, ender de før eller siden som stofskiftesyge, og dette vel at mærke uden at deres vægt bliver reduceret.

Håber du finder en eller anden gangbar kostbalance for dig selv, Bindi. Men jeg er også bange for, at hvis du alt for ensidigt fokuserer på vægten, kan det hele lige så snigende udvikle sig til en spiseforstyrrelse og denne - sammen med hypothyreose - kan blive nærmest umuligt at slippe ud af, hvis man ikke stopper det i tide. Håber du finder ud af det.