Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: På ville veier...
Threaded View
-
01-11-10, 05:48 #1
På ville veier...
Nasjonalt råd for ernæring har kommet med "nye" kostholdsråd:
Aftenposten
Her kommer de altså med "nye" kostholdsråd som de mener skal redusere blant annet faren for utvikling av kreft og diabetes. Jeg skriver nye i gåseøyne fordi jeg mener dette er det samme som de har hevdet i mange år allerede. "Spis mer frukt, mer grønnsaker, mer fullkornsprodukter og velg magre produkter".
Jeg er ingen ernæringsekspert, men jeg tillater meg å mene at dette blir helt feil. Jeg har i alle år fulgt myndighetenes kostholdsråd. Jeg har spist brød, poteter, ris, pasta, fisk, frukt, grønnsaker. Jeg har valgt de magreste matvarene over hele linja. Jeg har aldri hatt et kosthold med junkfood, snacks eller godterier. Hvor har så dette ført meg? Jo, til stor overvekt, og diabetes. I alle år har det vært snakk om kalorier og ikke minst fett som noe negativt. Det har vært - og er fremdeles - en fettfobi i begge ender, samt mas om kalorier inn og energi ut.
Det er så å si ingen fokus på karbohydratene.
Av egen erfaring gjennom tre måneder med lavkarbokosthold, vet jeg nå at det kostholdet som myndighetene i alle år har fremholdt som sunt, slett ikke har vært sunt for meg. Et slikt "sunt" kosthold inneholder nemlig altfor mange karbohydrater for meg. Det er en av grunnene til at jeg nå sliter med diabetes.
I de tre månedene jeg har holdt meg til lavkarboopplegget mitt, har jeg ikke spist brød, ikke poteter, ikke pasta eller ris, ingen frukt og jeg har vært forsiktig med inntaket av grønnsaker som vokser under jorda. Alle lettprodukter er bannlyst. Jeg har derimot spist fisk, kylling, masse grønnsaker som vokser over jorda, skikkelig fløte, seterrømme og meierismør, fete oster, masse egg, den feteste leverposteien osv. Jeg lager meg en god salat hver dag og ja, jeg bruker dressing, jeg har funnet en type med lite karbohydrater. Savnet etter noe korn ble litt for stort, så jeg har innvilget meg å spise to "sponplater" fiberrik hver dag.
Dette har ført til at vekta nå er på vei nedover, sakte og sikkert. Blodsukkeret er mye jevnere, og jeg har redusert noe av insulindosen. Jeg har ikke endret livsstilen ellers, jeg trener like mye som før.
Myndighetene sier de ønsker å redusere antallet tilfeller av livsstilssykdommer som diabetes. Hvorfor fortsetter de da å fremme kostholdsråd som på sikt antakelig vil føre til at flere får vektproblemer og diabetes?
Hvorfor anbefaler de da økt inntak av magre produkter? Vet de ikke at de magreste produktene som regel inneholder langt mer karbohydrater enn de feteste? Og hvorfor fortsetter de å anbefale økt mengde frukt? Og hvorfor fortsetter de å anbefale folk å spise mer kornprodukter?
Er det bare jeg som synes at myndighetenes kostholdsråd er på ville veier...?Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
Lignende tråder
-
Er ny her og ville innom og si hei :)
Av Mitena i forumet PresentasjonerSvar: 7Siste melding: 25-06-10, 15:56 -
Hva ville du ha gjort? Tromsø eller andre steder?
Av Veronica i forumet Hos legenSvar: 9Siste melding: 11-11-08, 15:04 -
nå veier jeg mindre en jeg har gjort på 5-6 år
Av rikke i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 5Siste melding: 06-06-07, 22:56 -
Hva ville dere lagt i noenlunde normalt hold?
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 17-11-06, 18:04 -
SPARING AV ARMOUR HVORDAN VILLE DERE GJORT DET?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 13Siste melding: 10-10-06, 13:34

Svar med sitat
Bokmerker