Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard På ville veier...

Nasjonalt råd for ernæring har kommet med "nye" kostholdsråd:
    Aftenposten

Her kommer de altså med "nye" kostholdsråd som de mener skal redusere blant annet faren for utvikling av kreft og diabetes. Jeg skriver nye i gåseøyne fordi jeg mener dette er det samme som de har hevdet i mange år allerede. "Spis mer frukt, mer grønnsaker, mer fullkornsprodukter og velg magre produkter".

Jeg er ingen ernæringsekspert, men jeg tillater meg å mene at dette blir helt feil. Jeg har i alle år fulgt myndighetenes kostholdsråd. Jeg har spist brød, poteter, ris, pasta, fisk, frukt, grønnsaker. Jeg har valgt de magreste matvarene over hele linja. Jeg har aldri hatt et kosthold med junkfood, snacks eller godterier. Hvor har så dette ført meg? Jo, til stor overvekt, og diabetes. I alle år har det vært snakk om kalorier og ikke minst fett som noe negativt. Det har vært - og er fremdeles - en fettfobi i begge ender, samt mas om kalorier inn og energi ut.

Det er så å si ingen fokus på karbohydratene.

Av egen erfaring gjennom tre måneder med lavkarbokosthold, vet jeg nå at det kostholdet som myndighetene i alle år har fremholdt som sunt, slett ikke har vært sunt for meg. Et slikt "sunt" kosthold inneholder nemlig altfor mange karbohydrater for meg. Det er en av grunnene til at jeg nå sliter med diabetes.

I de tre månedene jeg har holdt meg til lavkarboopplegget mitt, har jeg ikke spist brød, ikke poteter, ikke pasta eller ris, ingen frukt og jeg har vært forsiktig med inntaket av grønnsaker som vokser under jorda. Alle lettprodukter er bannlyst. Jeg har derimot spist fisk, kylling, masse grønnsaker som vokser over jorda, skikkelig fløte, seterrømme og meierismør, fete oster, masse egg, den feteste leverposteien osv. Jeg lager meg en god salat hver dag og ja, jeg bruker dressing, jeg har funnet en type med lite karbohydrater. Savnet etter noe korn ble litt for stort, så jeg har innvilget meg å spise to "sponplater" fiberrik hver dag.
    Dette har ført til at vekta nå er på vei nedover, sakte og sikkert. Blodsukkeret er mye jevnere, og jeg har redusert noe av insulindosen. Jeg har ikke endret livsstilen ellers, jeg trener like mye som før.

Myndighetene sier de ønsker å redusere antallet tilfeller av livsstilssykdommer som diabetes. Hvorfor fortsetter de da å fremme kostholdsråd som på sikt antakelig vil føre til at flere får vektproblemer og diabetes?

Hvorfor anbefaler de da økt inntak av magre produkter? Vet de ikke at de magreste produktene som regel inneholder langt mer karbohydrater enn de feteste? Og hvorfor fortsetter de å anbefale økt mengde frukt? Og hvorfor fortsetter de å anbefale folk å spise mer kornprodukter?

Er det bare jeg som synes at myndighetenes kostholdsråd er på ville veier...?
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: På ville veier...

Jeg blir så glad av å lese at det nå, endelig, går den rette veien for deg, Sonja!

Leste at svenske myndigheter er positive til lavkarbo og støtter det som et behandlingsopplegg for f eks diabetikere. Gjør de det i Norge?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Jeg har ikke hørt om norske myndigheter støtter noe som helst angående kosthold for diabetikere. De forholder seg vel til de kostholdsanbefalingene som kommer fra diabetesforbundet, og de er basert på vanlig norsk kosthold igjen. Så jeg tror nok ikke det er noen lavkarboanbefalinger der i gården. Men det ser ut til at stadig flere med diabetes får øynene opp for at et lavkarboopplegg er bedre for dem, det var i alle fall en artikkel om det i forrige nr av medlemsbladet til diabetesforbundet, så det kan jo hende det skjer noe.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

Hei

Selv har jeg også hørt om den nye rådene, og må ærlig si at det ikke er de store forandringene i forhold til tidligere!

Dette viser at rådene fra Helsedirektoratet (2005) KUN er ment for friske personer, og ikke tar hensyn til syke mennesker/ eller andre med disposisjon for metabolske tilstander, dessverre! Selv, når jeg er ferdig utdannet, ønsker jeg å ikke være en "slave" under de gjeldene rådene, og vil være litt "annerledes" enn alle andre Jeg mener noen av oss er næringsfysiologer er nødt til dette, for noen av oss ønsker å arbeide med fitnessguruer og andre med helt friske mennesker, mens jeg ønsker å være til støtte for de med sykdom/metabolske problemer I tillegg mener jeg at man skal bruke mer en kun BMI, måling av liv-hofte-ratio, men også finne ut at HVOR fettet er plassert! BMI er helt utdatert og burde strykes fra ernæringsfaget!

Videre begynner jeg selv å være glad for at jeg har mine tilstander som jeg har, for dette har gitt meg en mulighet til å se litt utenfor "boksen"
    Jeg kom også på en episode da jeg ble diagnostisert med hypothyreose og ble sendt til en ernæringsfysiolog (for ca. 10 år siden) og der fikk jeg beskjed om at jeg måtte spise brød, MASSE brød. Jeg husker moren min ble fryktelig skeptisk, og leste seg i stedet opp på lavkarbo, Fedon osv, og slik ble det, og dette har jeg fortsatt med. Grøsser av tanken om hvordan livet hadde vært nå om jeg hadde spist alle de brødskivene som ernæringsfysiologen sa! Huff

RosaElefant

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs down Sv: På ville veier...

Kære Rosaelefant

Sitat Opprinnelig skrevet av rosaelefant Vis post
    Dette viser at rådene fra Helsedirektoratet (2005) KUN er ment for friske personer, og ikke tar hensyn til syke mennesker/ eller andre med disposisjon for metabolske tilstander, dessverre!
    Nej, nej og atter nej, kære, disse kostråd er i virkeligheden rette for hårdt fysisk arbejdende mennesker som jordbetonarbejdere, for elitesportsfolk og alle andre, med et stort behov for at restituere muskelmassen efter en hård, daglig anstrengelse...

For alle andre, os som er syge og alle de friske - dem der har en normal livsstil med småture, sidde bag skrivebordet, spille fodbold to gange om ugen, eller gå i svømmehallen og til gymnastik en gang ugentligt , cykle til arbejdspladsen - kort sagt: alle normale mennesker - de vil blive syge af disse anbefalinger, fordi uanset deres ellers aktive tilværelse, kan de umuligt forbrænde alle disse kulhydrater i mængder, der anbefales af myndigheder OG diabetesforeninger (!).

Takket være disse kostråd bliver alle disse friske kroppe svækket, før eller siden, eller værre: enten overvægtige eller såkaldte "tynd/fede", hvor kropsfedtet deponeres inde i kroppen, hvor indre organerne pakkes tæt ind i fedtdepoterne og ikke så meget udenpå kroppen. Man har hørt om eliteatleter, eller ellers veltrimmede mennesker der altid har levet sundt (fedtfattigt, fiberrigt osv.) som pludselig bare falder om og dør af hjertestop, blodprop eller hjerneblødning... Hvorfor mon det? De har jo altid gået foran med at overholde alle disse kost- og motionsråd, myndigheder anbefaler og div. "guruer" tjener fedt på.

Sitat Opprinnelig skrevet av rosaelefant Vis post
    Dette viser at rådene fra Helsedirektoratet (2005) KUN er ment for friske personer...
    Lever friske mennesker efter disse kostråd længe nok - forbliver de ikke friske forever.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, jeg tror det er riktig at mange antar at fordi man bruker ekstra karbohydrat når man er i fysisk trening, så er det fint å spise mye av det.
    Men det finnes flere eksperter som nyanserer bedre enn som så.
    Jeg var på et seminar om kortholt for toppidrettsutøvere i 1990 hvor forelseren var av en annen oppfattning.
    Bjørn Kjeldsen hadde nettopp skrevet boka Spis riktig - Yt mer - som vakte betydlig oppsikt.
    Kortversjonen av hva han mente, var at 60% av totalt energiinntak burde være fett, med flere nyanser til treningstyper og faser.

Det tok tid før den sank inn.....
    Jeg tror jeg kan si at i det store og hele at idretten anbefaler lignende kost idag.
    Synd at prinsippet ikke har fått et bredere gjennomslag.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Du har så evig ret Sonja... Jeg tror at fuldkorn er godt for nogle, men langt fra alle.

Jeg har i 6 år nu levet uden korn, og bare spist masser af kød, grønt, kun lidt frugt... Har forsøgt med glutenfrit brød/grød en gang imellem, men jeg bliver simpelthen så træt og lad af det, så nej ingen korn til mig

Synes du ikke det er svært at finde variation i grønsagerne her om vinteren, når nu du også udelader rodfrugter?
    Fokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Sitat Opprinnelig skrevet av Honeyhob Vis post
    Synes du ikke det er svært at finde variation i grønsagerne her om vinteren, når nu du også udelader rodfrugter?
    Jo, og det er derfor jeg ikke helt har utelatt det. Det verste er de frosne grønnsaksblandingene, der er det nesten bare blomkål og brokkoliblandinger som ikke inneholder rotgrønnsaker. Jeg har forsøkt å etterlyse andre blandinger og spurte meg for hos Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker, men de har bare ansvar for ferske grønnsaker og ikke frosne. Så da må jeg gå på hver enkelt produsent og spørre, og det gidder jeg ikke bruke krefter på nå.
    Har hatt mer enn nok å gjøre i det siste, - min mor har nå ligget tre uker på sykehuset for et sår som ikke vil gro, og jeg måtte være vikar for henne og lede orkesteret hennes da de skulle opptre sist fredag, og samtidig har katten min vært syk i to uker med magesjau (å stå opp fem-seks ganger om natta for å fjerne illeluktende ... greier fra dokassa, er IKKE moro!) Ser ut til at Småkatt snart er frisk igjen nå, heldigvis! Så tid og krefter er ikke det jeg har så mye av nå for tiden.

Men... det var en avsporing!

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    52
    Meldinger
    119

Dess mere jeg har lest utenfor mainstream-helseråd-boksen ser jeg at det meste av gode råd fra oven er bygd på løgn uvitenhet og tjener industrien.
    Nå skal de begynne med obligatorisk veiing av skolebarn, og hva skjer med de stakkarene som er over idealvekten? lettmat med aspartam, vegansk mat? Helsemyndighetene lurer folk til å slutte med mettet fett og kroppen tror det er hungersnød og begynner å tviholde på reservene. Også er det jo idiotien med å tro at alle kropper er like og trenger absolutt samme kost. Dr Mercola snakker om ulike nutritional types. Gå på mercola.com og slå det opp. Han hadde selv prøvd veganmat men det gjorde ham ikke bra!

Lignende tråder

1. Er ny her og ville innom og si hei :)
    Av Mitena i forumet Presentasjoner
    Svar: 7
    Siste melding: 25-06-10, 15:56
  2. Hva ville du ha gjort? Tromsø eller andre steder?
    Av Veronica i forumet Hos legen
    Svar: 9
    Siste melding: 11-11-08, 15:04
  3. nå veier jeg mindre en jeg har gjort på 5-6 år
    Av rikke i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 5
    Siste melding: 06-06-07, 22:56
  4. Hva ville dere lagt i noenlunde normalt hold?
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 17-11-06, 18:04
  5. SPARING AV ARMOUR HVORDAN VILLE DERE GJORT DET?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 13
    Siste melding: 10-10-06, 13:34

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn