Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Tråd: maksdose Liothyronin
-
24-08-07, 13:42 #1
maksdose Liothyronin
Jeg bruker nå Levaxin 100mcg daglig og Liothyronin 20mcg tre ganger daglig. Har fått beskjed av legen at jeg kan kjenne på kroppen og regulere selv. Før jeg begynte m Liothyronin i mai var blodpr (sånn cirka): TSH 1,0, ft4 23 11-23) og ft3 3,8 (nedre grense 3,5).
Desember 2006 var ft3 3,6. Mitt spm. er: Vet noen om det er en maksdose på Liothronin??
Synes jeg har effekt av Liothyronin, men etter noen timer føler jeg meg slapp og jeg kjenner en ekkel prikking i hele kroppen. Hvilepuls holder seg nede på 60-tallet og blodtrykk ca 120/70. Ubehaget gir seg når effekten av Liothyronin setter inn. Det var forresten de symptomene som gjorde at jeg søkte lege i mai.
Siste Liothyronin tar jeg på ettermiddagen.
Ringte idag for å få time hos legen, men ikke noe ledig før 31/10 :(Sjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
24-08-07, 13:58 #2
Jeg vet ikke. Jeg reagerte voldsomt på 40µg - i sin tid, men jeg har en venninne som har tatt samme dose i mange år. Oftebro-pasient. Hun er langt ifra bra, men mener hun tåler denne høye dosen....og fortsetter i lydighet til legen...
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
24-08-07, 14:14 #3
Slik jeg har forstått det er det ikke en øvre grense på Liothyroninen, men man skal behandle den med varsomhet pga hjerte kan ta skade av høye doser.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
24-08-07, 15:54 #4
Tror det er vanskelig å gi generelle råd om dette så en må bare prøve seg fram. Del tabletten i 4 og begyn med en kvarting. Trenger du mer så ta en kvarting til litt senere, kankje med 2-3 timer mellom .
Jeg har prøvd og på meg virker det ikke. Ikke engang 5x20µg/dag hadde noen virkning. fT3 var på over 20, så måleinstrumentene på labben sa jo ifra at jeg måtte være død.....
Så stol på deg selv fremfor instrumenter !
Levaxin virka jo også dårlig på meg, så jeg er nok av de 20% som dette virker for dårlig på. Bare synd at legene bare kjører videre med sitt opplegg og ser på at man går til grunne.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-08-07, 16:08 #5
Takk for svarene. Synes jo det virker på meg, men tror nok at jeg må øke dosen iallfall en gang til etterhvert. Merkelig at ikke pulsen stiger siden jeg bruker 20 mcg x 3. er iallfall glad for at den ufyselige uroen forsvinner!
Sjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
24-08-07, 16:17 #6
Det er mye da !
Hvis noen ser fT3 prøva di får de sjokk og blir på nippet til å legge deg inn ! Den er sånn 15 tenker jeg ?
Ã…rsaken er at de tror på det de måler.
Men om noen insisterer på å måle fT3, så inisiter tilbake på at da skal de også måler rev.T3 samtidig.
Da ser de at den er veldig høy og det vet de ikke hva betyr, så det er uvisst hva de gjør.
T3 virker ikke på hjertet. Dette er jo et ferdig stoffskiftehormon og påvirker ikke binyrebarken i samme grad som T3 hormoner fra de-jodinasen gjør.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-08-07, 18:18 #7
Jeg har personlig møtt en person som fikk hjerteproblemer pga for høy dose stoffskiftehormoner. Og da er det virkelig ikke til å spøke med synes jeg.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
24-08-07, 18:59 #8
Fikk beskjed av legen om å passe på at jeg ikke får tachykardi (hvilepuls >90) og brystsmerter. Som sagt, så ligger hvilepulsen min fortsatt på mellom 60 og 70. Tror nok det er individuelt hva man tåler, og jeg har trappet sakte opp. Spurte forresten legen om å få tatt blokkerende TRAS. Har ikke andre påvisbare antistoffer. Ble bare hypotyreot etterhvert, etter at TSH hadde ligget like i overkant i mange år.
Sjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
24-08-07, 19:14 #9
Jeg tror også at det er veldig individuelt hva og hvor mye man kan ta av medisinene. Men det skader ikke å holde et øye med blodprøvene. Om det så er å måle RT3
Hilsen Anne Ma
-
25-08-07, 01:33 #10
Hei Bittebit.
Jeg tok samme dosen som deg i - fjor. Følte meg nesten som "meg selv" igjen. Det eneste aberet var at jeg svettet enormt. På den andre siden bodde jeg da i Sveits og det var hetebølge.
Uansett - jeg ble sendt til en spesialist og han fikk fullstendig fnatt. 3 x Lio var nok til å drepe en hest, mente han og jeg fikk utrolig mye kjeft.
Jeg har siden tatt 100 mcg Levaxin og 20 mcg Lio daglig og selv om jeg ikke føler så elending som jeg ville trodd - har jeg fått en haug med andre problemer. Vekta øker, huden min er grusom, husken min har blitt værre, jeg sliter virkelig med lesing og forståelse. Etc etc.
Så jeg vet ikke jeg. Leger har jeg mistet all tro på - men jeg tør jo ikke tro på meg selv heller.
Ruth
Lignende tråder
-
Liothyronin og sinne
Av Lilje i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 40Siste melding: 30-09-08, 18:55 -
Råd om dosering av liothyronin
Av anitab i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 12Siste melding: 15-06-07, 23:08 -
Liothyronin - når på dagen?
Av Reven i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 6Siste melding: 18-04-07, 21:23 -
FT3 og Liothyronin!!
Av Nett i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 3Siste melding: 24-09-06, 23:27 -
Spørsmål ang Liothyronin
Av Thyr i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 6Siste melding: 16-06-06, 22:51
Svar med sitat
Bokmerker