Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard Spørsmål ang Liothyronin

Heisann
    Jeg lurer litt på hva som skal til for å få Liothyronin i tillegg til Levaxin.
    Jeg tar nå 150 µg Levaxin 2 dager i uka og 100 µg 5 dager i uka. Men etterhvert som prøvene mine har blitt bedre (tenker da spesielt på TSH), har formen blitt dårligere. Har fått brain fog og verk i fingre/hender, tær/ankler. Er også mer sliten og om mulig mer irritabel
    Forslaget fra legen var å sove mer...
    Jeg var i bedre form da jeg hadde en TSH-verdi på 17 enn det jeg er nå. Hadde håpet at kanskje Liothyronin kunne gjørt ting litt bedre.

Men nå har jeg endelig byttet lege, ser frem til å møte den nye legen og håper han har litt mer å gi i forhold til dette her.

baremei Gjest

Standard

Men den tsh-en er du jo fremdeles ganske godt underdosert.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard

Jeg er vel kanskje det.
    Det har tatt meg ett år å komme opp på den dosen. Da det ble oppdaget at jeg hadde lavt stoffskifte i juli i fjor, hadde jeg TSH på 89 og da bergynte jeg på 50µg daglig. Ikke rart det har gått treigt :evil:

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

Du bør komme ned på rundt 0 TSH. Jeg ligger på 0.2. Dersom legen nekter på dette så forevis han en artikkel fra Tidsskriftet for den norske Lægeforening der en undersøkelse viser at symptombilde følger ikke blodprøvene, og at mange ikke blir bedre før nede på 0.2 TSH.

Liothyrinin bør de fleste som ikke før skikkelig bedring av Thyroxin ha.
    Selv opplevde jeg ikke bedring før jeg fik det.

Liothyrinin er anbefalt av Lægeforening for de som ikke har nok effekt av kun Thyroxin.

MVH

Tor

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Det blir helt feil å si at Liothyronin er "anbefalt" av Lægeforeningen.

I samme nummer som Haugs artikkel om behandling av hypotyreose, står dette å lese i lederen i Tidsskriftet (skrevet av Eystein S. Husebye):

Haug nevner også behandling med trijodtyronin (T3) som en terapeutisk mulighet om man ikke oppnår symptomlindring med tyroksin alene. Det foreligger en randomisert dobbeltblind klinisk studie som indikerer en viss bedring av nevropsykologisk funksjon ved T3-behandling i tillegg til behandling med tyroksin. Studien er liten og effektene små, og det er derfor etter mitt syn for tidlig å anbefale T3-behandling, som kan være forbundet med bivirkninger.
    Og han er nok langt fra alene om å mene dette; mange leger er skeptiske til å bruke Liothyronin. Husebye bestrider også Haugs anbefalinger når det gjelder TSH-nivå ved behandling:

Det er ikke dokumentert at pasienter som får substitusjonsbehandling til en lav normal TSH-verdi er oppnådd, er bedre behandlet enn de som oppnår en høyere normalverdi. Ã… styre TSH-verdien til et snevert vindu i nedre del av normalområdet kan føre til overbehandling av pasienten og behov for gjentatte prøvekontroller og dosejusteringer.
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=518320

Anbefalingene fra Haug er altså hans anbefalinger; ikke Lægeforeningens. Det er mye uenighet blant fagfolkene. Men Haugs artikkel er veldig god å vise til hvis man har en fastlege som er usikker på behandling; og min oppfatning er at hans anbefalinger stemmer godt med opplevelsene og behovene til oss her inne.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

Obs.....da har jeg rotet litt med informasjonen, har lest avsindig mye de siste månedene og husker tydeligvis helt feil.

Vel, uansett må jeg på det sterkeste anbefale T3 til de som ikke føler skikkelig effekt av kun Thyroxin.

God bedring alle sammen.

Tor

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Fort gjort å blande kortene litt. ;)

God bedring til deg også, Tor!

Lignende tråder

1. Liothyronin og sinne
    Av Lilje i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 40
    Siste melding: 30-09-08, 18:55
  2. Armour og Liothyronin
    Av Berit S i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 20-12-07, 18:21
  3. maksdose Liothyronin
    Av Bittebitt i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 15
    Siste melding: 05-09-07, 21:49
  4. Råd om dosering av liothyronin
    Av anitab i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 12
    Siste melding: 15-06-07, 23:08
  5. FT3 og Liothyronin!!
    Av Nett i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 24-09-06, 23:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn