Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 41
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard Liothyronin og sinne

Hei!

Jeg begynte med 10 Lio om dagen for ca 3 uker siden, masse problemer i starten med høy puls, pustevansker, irritabilitet og en generell følelse av å "bli gal" - dette fikk jeg en time eller to etter inntak og det varte kanskje et par timer. I det siste synes jeg det har gått bedre, har ikke merket så mye av pillen.

MEN.. igår tok jeg den og en time eller to etter havnet jeg tilfeldigvis i en krangel med min bedre/verre (kommer an på dagsformen) halvdel og jeg så RØDT! Flyr i flint og begynner å kaste ting rundt meg - jeg kan ikke huske å ha vært sånn siden tenårene. Pulsen raste avgårde og jeg var helt på styr. Etterpå sank jeg sammen og begynt å gråte, helt utslitt og skjelven i kroppen.

Jeg synes jeg funker bedre i hodet etter at jeg begynte på Lio, at humøret til tider er bedre/lettere og at jeg sover bedre om natten, men det virker som jeg ikke tåler stress - blir jo helt tullete. Spesielt like etter at jeg har tatt tabletten. Er det noen som har hatt samme problem med Lio? Er det en overgang eller er ikke denne medisinen noe for meg?

Hilsen Lilje
    Autoimmune sykdommer:
    -Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du burde jo begynnt med 5µ om dagen da ........
    Kanskje litt blidere da

Syns ellers at beskrivelsen passer best på lavt stoffskifte.
    Tar du høy nok Levaxindose da ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard

Hei!
    Jeg begynte med Lio ca 2 måned siden og er i mye bedre form. Klarer å yte mer og ikke minst jeg føler GLEDE! Det har vært mangelvare flere mnd. Men, i sommer, når jeg var dårlig, så kunne jeg få sånne raseri anfaller hvis det var noe som gikk meg imot. F.eks. når jeg ikke fant riven! Mannen min kan være glad han ikke var hjemme, han fikk kun en illsint sms!
    Så, jeg er ihvertfall bedre til sinns med Lio. Håper at det bedre seg for deg og. Det gikk forresten flere uker, kanskje en måned før jeg merka forskjell.
    Og en annen ting, har lært av min psykomotorisk fysioterapeut at all innestengt følelse sett seg i musklene og at man bruker mye energi å ikke slippe følelsene til. Så ras i vei og gråt, så kommer kanskje de gode følelsene og

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard

Takk for svar snille dere!

Nå hadde det seg slik at jeg fikk for lavt stoffskifte (TSH 11) i sommer uten at legen sa ifra (jeg har ellers vært stabil i mange år). Dette tror jeg selv skyldes at jeg sluttet å røyke. Jeg oppdaget i høst hva som hadde skjedd men da hadde jeg begynt å røyke igjen så TSH var på 2, men følte meg bare verre og verre. Så hadde jeg en liten runddans med leger og endokrinologer, sluttet på p-pillen og økte dosen samtidig (var ikke klar over p-pillens påvirkning på stoffskiftet) og plutselig var jeg for høy og hadde en del hypersymptmer (for et KAOS!). Endokrinologen bestemte at jeg skulle gå fra 150 ug man-lørd + 100 ug søn (thyroxin) til 100 ug man-lør, 50 ug søn og 10 Lio pr dag. Lurer derfor på om jeg er litt hypo blandet med hyper 2 timer om dagen pga Lio.... Er forferdelig forvirret selv
    Autoimmune sykdommer:
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Er jo ikke så rart at det er kaotisk med slik dosering da, og ettervirkninger kan du få leeenge etterpå.
    Har du noen veridier da ?
    Har sett flere steder at man aldri tar mer enn 5µ Lio om gangen. Trenger du mer så ta flere doser.

Liothyronin er T3.
    Det beste er om kroppen lager nok selv - da får du det kontinuerlig.
    Kroppen må derfor ha nok T4 å lage dette av. Derfor bør T4 dosen økes til du ikke tåler mer - hvis du da ikke lager nok T3 er det på tide med å forsøke Liothyronin.

Høres ikke ut som at det er dennne "oppskriften" du har fått ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Liothyronin er T3.
    Det beste er om kroppen lager nok selv - da får du det kontinuerlig.
    Kroppen må derfor ha nok T4 å lage dette av. Derfor bør T4 dosen økes til du ikke tåler mer - hvis du da ikke lager nok T3 er det på tide med å forsøke Liothyronin.
    Er du helt sikker, n'Finn? I så fall er dette feil:
    En frisk kjertel lager en viss prosent T3. Dette fordi at enkelte celler i kroppen selv ikke er i stand til å konvertere T3 fra T4. De cellene som trenger ferdig laget T3 har da ikke noe T3 til sitt bruk, eller?
    Det er mulig jeg våser nå, men jeg mener å ha lest dette en plass. Noen av de nevnte cellene befinner seg til og med i hjernen, og det kan jo passe med at noen føler at hjernen klarner når de får tilført Lio.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Liothyronin og sinne.

En frisk kjertel produserer mellom 15- og 25 %, trur eg.....(T-3)

Men jeg trodde konvertering av Levaxin foregikk i levera, og at det var blodet som da frakta det rundt til kroppens celler. Da må jeg tenke nytt der!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard

Ref for alle prøver er TSH 0,27-4,20, FT4 12-22

Normale verdier for meg (verdier der jeg har følt meg bra) er:

TSH på ca 1
    FT4 på 22-23

Prøvene i juni (de jeg ikke fikk vite om før i høst, hadde sluttet å røyke i midten av mars):

TSH 10,75
    FT4 19,4

Prøver tatt i 21. september (begynte å røyke igjen i juni-juli):

TSH 2,19
    FT4 19,5
    B12 487

Ekstra prøver pga time til tulle-endokrinolog :twisted: , 03. oktober:

TSH 1,96
    FT4 20,1
    B12 382

Prøver tatt i slutten av oktober (sluttet på p-piller i beg. av oktober + 2 uker med doseøkning Levaxin fra 950 ug i uka til 1050 ug i uka - helt tåpelig, men jeg visste ikke om p-piller og thyroxin):

TSH 0,06
    FT4 24,6
    FT3 6,7 (4,0 -6,8)

Følte meg forferdelig overdosert, skjelvinger og høy puls. Fikk derfor den dosen som nevnt i innlegget ovenfor, Lio fikk jeg prøve pga at jeg hadde mye brainfog og hukommelsesproblemer.

Ser også at B12 sank med 100 fra 21. september til 3. oktober, men dette er kanskje vanlig? Jeg har prøvd å ikke ta sprøyter i det siste bare for å se (har ikke påvist anti-intrinsic factor eller noe sånt, så burde vel egentlig ta opp B12 normalt hvis cøliakien er i sjakk)

Oppsummert så tar jeg nå 650 ug Lev i uka pluss 10 Lio daglig, tidligere tok jeg (på det verste) 1050 ug Lev.

Lilje
    Autoimmune sykdommer:
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    176

Standard

hanne - merket du noe raseri da du begynte på Lio, eller var det bare da du var dårlig tidligere? Jeg blir ofte så lett irritert også - som du sier - bare jeg ikke finner det jeg skal ha eller lignende.

Takk for råd n'Finn, jeg skal prøve å gjøre som du sier tror jeg. Må bare få tak i en tablettdeler først for pillene er jo så små! Endokrinologen jeg går til virker veldig flink, men han tror ikke noe på det å dele opp tabletter utover dagen, i alle fall ikke levaxin som virker etter lang tid. Han sa derfor at jeg kunne ta Lio sammen med Lev på kvelden slik som jeg bruker, men det har jeg prøvd og da blir det ingen søvn. Har tatt Lio på ettermiddagen frem til nå, kan kanskje prøve på morgenen, men er så redd dagen blir ødelagt hvis jeg blir helt hyper.
    Autoimmune sykdommer:
    -Cøliaki siden ca 2001
    -Vitiligo

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard

Hei Lilje!

Jeg var nok rasende i sommer før jeg begynte med Lio. Som sagt var elendig form hele sommeren, både psykisk og fysisk. Men kan huske at ei tid før jeg fikk diagnosen og ante ingenting om stoffskifte ,så hadde jeg uforklarige sinte diskusjoner med min datter. Dette var uvanlig og husker at jeg tenkte at hva er det som skjer med meg. Skjønner i ettertid at det hadde med sykdommen å gjøre.

Er litt spent ennå om denne gode virkningen av Lio fortsetter. Har en liten mistanke at formen er kanskje dalende... Er fremdeles stort sett i godt humør men merker at er oftere trøtt. Kan hende at jeg er litt anspent fordi legen snakka om å friskmelde meg og rehabilitering går ut siste november! Synes egentlig at det er å gå litt for fort frem. Jeg måtte og gå ned i Levaxin dosen fra 150 til 100 om dagen når jeg begynte med Lio. Jeg tar 10 Lio om dagen.

Side 1 av 5 12345 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn