Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
14-03-07, 18:21 #1
Nettmøte om overvekt og lavt stoffskifte!
Se her:
http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1122
Send inn spørsmål dere som lurer på noe! Så får vi se om hun kan svare...Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
14-03-07, 21:05 #2baremei Gjest
La inn dette, jeg:
Til de mange som har lavt stoffskifte og ikke blir kvitt sine plager, hvorav overvekt kan være ett av mange problemer som ikke går over, vil jeg gjerne at du kommenterer følgende:
Det finnes andre medisiner som kan være verdt et forsøk når Levaxin ikke virker etter hensikten, på tross av "fine" blodprøver: Det ene er kombinasjonsbehandling med syntetisk T3 (Levaxin er T4). Den behandlingen er heldigvis mer forsøkt her i Norge etterhvert, men mange leger vurderer den ikke som et alternativ, ettersom meninger som at "tyroxin er tyroxin uansett" er ganske utbredt.
Den andre medisinen er "naturlig thyroxin", f.eks. Armour Thyroid, og som kan kalles "bestemors tyroxin". Det er den formen for behandling som ble brukt inntil legevitenskapen klarte å lage syntetisk tyroxin. Noen leger tror dette er helsekost, hvilket det altså ikke er. Den fås på blå resept i bl.a. England og Tyskland, her må man betale alt selv, typisk 3-5000 i året, og den fås på registreringsfritak.
Svært, svært mange blir seg selv igjen både innvendig og utvendig først når de får forsøke denne og oppnår riktig dose, som ofte er en smule høyere enn legen anbefaler utifra blodprøvene.
De vanligste og mest dramatiske forskjellene for mange på denne medisinen er at den berømte hjernetåka (brain fog) letter, konsentrasjonen og hukommelsen bedres, og at overvekten begynner å skli av.
Forøvrig er det en myte at "alle" blir tykke om de har lavt stoffskifte. Mange, men slett ikke alle. Og det oppleves faktisk som et hinder for å få en diagnose at man er normalvektig, for siden det er opplest og vedtatt at man blir tykk blir man ofte heller ikke trodd, spesielt hvis blodprøvene er i grenseland av normalområdet.
Mine påstander begrunnes med 15 års sykdom, hvorav de 10 første gikk med til å få en diagnose jeg ikke ble trodd på, bl.a. fordi jeg aldri har hatt mer enn 2-7kg til overs, jeg har sett uforskammet frisk ut, og blodprøvene alltid har vært normale men helt i nedre grense.
Det endte med toksisk knutestruma og en kjertel stor som et egg, berg-og-dalbane-form - med dønn stabil vekt, radiojodbehandling, tre år på levaxin og til slutt Armour. DA begynte ting å gå seg til. NÃ… ser jeg uforskammet frisk ut. Forskjellene er dramatiske.
Kommentarer?
Hilsen Line Halvorsen - med lang, lang erfaring og etterhvert mye stoffskiftelesestoff innabords.
-
14-03-07, 21:07 #3
det er sendt! 8)
Synes det er en fabelaktig ide å bombardere henne med gode spørsmål.
-
14-03-07, 23:12 #4
la inn dette:
vi som lider under symptomerne som ofte følger med Hypothyreose sliter ofte med overvekt og fedme.
dette kommer jo av at vi forbrenner dårlig og at det derfor er vanskelig for oss å tilpasse matinntak til vårt faktiske forbruk. resultatet er desverre ofte at vi har lavere forbrenning enn enn energiforbruket tilsier. dermed legger vi på oss selv om vi spiser sunnt og i normale mengder.
det er immidlertid ingen tvil om at vi, som alle andre, drar nytte av fysisk aktivitet, men muligheten til å utøve dette begrenses ofte av mange og belastende symptomer som, leddsmerter, muskelsmerter, utmattethet, stort søvnbehov, svimmelhet, tiltaksløshet, muskeltretthet, "hjertet i halsen ved rolig/moderat trening" osv osv...
problemet oppstår når man innser at man ikke klarer å utføre vanlige, gratis treningsformer. å gå en tur kan være en stor belastning og kan føre til utmattethet i timer og dager etterpå. de fleste kan trene litt, felles for de fleste av oss er at den treningsformen vi til slutt ifinner oss med at vi tåler er former som tillater hyppig endring i intensitet. treningsformer som fx vektapparater (korte økter med variabel intensitet), ridning (kan veksle aktivt mellom intensitet og aktiv/passiv trening), svømming osv oppfyller dette.
men dette er dyre treningsformer. man må betale store summer hver mnd for å være med på slike ting. dette er en stor økonomisk ekstrabelastning.
jeg vet det finnes "grønn resept" og at kommunene skal sørge for dette, men det er ofte begrenset til en spesiell aktivitet som kommunen bestemmer, og her jeg bor er det gruppetrening i hall og arrangerte spaserturer... ingen av disse treningsformene er noe jeg mestrer
mitt spørsmål er ang den økonomiske siden av dette; har vi noen mulighet/rett til å få dekket slike utgifter helt eller delvis?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
15-03-07, 14:06 #5
Nå er nettmøtet over.
Må si jeg er litt skuffet over hvor få hun svarte.
Jeg sendte inn spørsmål til henne igår, men det var vel rundt 10 svarte spørsmål eller noe slikt.
fikk ikke vite noe eller fikk noen nye tips der nei..
hmmm...Hashimotos og ME. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
-
15-03-07, 14:29 #6
dårlig gjort. dette kunne jeg lest i et ukeblad :(
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
15-03-07, 15:04 #7
Jeg sendte også inn sprm til henne, som jeg ser hun ikke svarte på. Jeg sendte også inn ett litt kritisk sprm i hht det første innlegget hvor hun sier følgende:
"Det er mulig for de med lavt stoffskifte å gå ned i vekt. Når din kone bruker medisiner bør hennes stoffskifte være normalisert. Mange med lavt stoffskifte bruker litt for lite medisiner.
Disse blodprøvene skal man ta medikamentfastende, siste dose skal altså være tatt dagen før. Legen måler hormonene TSH og Fritt T4. Når man bruker Levaxin for lavt stoffskifte skal TSH være mellom 0,5 og 1,5 og fritt T4 skal ligge i øvre referanse området rundt 20."
Jeg leser av svaret hennes, at så lenge man bruker medisiner og legen sier at blodprøvene er fine, så er man frisk, noe mange (de fleste) av oss her inne ikke har helt samme erfaring med.....
-
15-03-07, 17:26 #8
sant! :(
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
15-03-07, 18:04 #9
Elendige greier!!! :(
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
16-03-07, 08:04 #10
Jeg er enig, dette var dårlige greier! Men jeg kan ikke si jeg ble så voldsomt overrasket over det, akkurat...
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt stoffskifte og overvekt
Av Maxern i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 13Siste melding: 25-10-08, 07:58 -
Lavt stoffskifte og overvekt
Av Laila K i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 28-06-07, 22:01 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Komplikasjoner ved overvekt
Av Stina i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 0Siste melding: 07-07-06, 01:27
Svar med sitat
Bokmerker