Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard Legene har endelig funnet noe!

Jeg har følt meg i helt forferdelig dårlig form de siste 3 årene. Hypothyreose har jeg hatt i 11 år, men aldri vært så borte-vekk langt inni tåkeheimen som nå.

Da legen i fjor sommer hadde tatt "alle blodprøvene som var å ta" insisterte hun på at jeg forsøkte antidepressiva for "skjult depresjon", dvs. en depresjon man ikke merker selv. Etter 4-5 mnd på Cipralex følte jeg meg sykere enn noen sinne, og kuttet ut. Samtidig hadde jeg lest på Internett om alle mulige årsaker til symptomene jeg følte, og hadde kokt alt ned til en diagnose som passet : binyrehormonforstyrrelser. Legen gikk motvillig med på å forsøke EN av prøvene jeg ba om, men sa samtidig at jeg burde slutte å surfe på internett etter diagnose. Jeg fikk lov til å ta en 24-t-urinprøve, som ikke viser lett binyretretthet, og som jeg derfor ikke trodde skulle gi noe utslag, og som derfor ikke verken ville bevise eller motbevise sykdom. Det tenkte jeg.

Idag, 1 mnd etter at jeg tok 24-t-urinprøve fikk jeg svar på at det er noe galt med binyrene mine. Det føles som en merkelig seier. Eller et tap med en god bismak, om dere vil. Fælt å vite at noe er galt, men samtidig en lettelse å vite at jeg endelig kommer til å bli tatt på alvor av legene. Nå kan jeg få hjelp. Nå kan jeg endelig konsentrere meg om å bli frisk og ikke om å bli trodd.

Så merkelig at man må vente i 3 år og diagnostisere seg selv før man får hjelp.

PS. Jeg har hatt 4 fastleger i perioden, så det er flere enn en udugelig lege som har skylden.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    46
    Meldinger
    106

Standard

Gratulerer!?

Kan jeg spørre deg om hvilke symptomer du har hatt på dette?
    Legen min var inne på tanken med meg, pga høy puls, men jeg hadde ikke så mange andre symptomer, så derfor droppet han å teste meg for det.

Mvh Maia

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

Symptomene mine er blant annet:
    - Ekstrem utslitthet
    - Stort søvnbehov
    - Våkner og føler meg like sliten selv etter mange timers søvn
    - Veldig kald
    - Mest energisk om kvelden (vil ikke sovne, og er dødstrett om morgenen)
    - Blir utslitt lenge etter anstrengelser, som trening, selv om jeg trener regelmessig
    - Langsom restituering fra sykdom og skader
    - Konsentrasjonsvansker
    - Brain fog - problemer med å få "kontakt" med tankene mine
    - Talevansker (tunga er for tykk eller ordene som kommer er feil)
    - Dårlig fordøyelse
    - Dårlig immunforsvar
    - Flere nye mat- og miljøallergier (husholdningskjemikalier, støv, melk, astma osv. alt i løpet av 3 år!)
    - PMS
    - Konstant lavt blodtrykk, spesielt utjevningsblodtrykket (svimer av hvis jeg reiser meg for fort)
    - Ekstrem følsomhet for kulde
    - Mørke ringer under øynene

Det finnes enda flere symptomer, med det er disse jeg har.

Her finnes en oversikt over symptomer som gjelder for hhv binyretretthet og hypothyreose:
    http://home.online.no/~meretlun/scorecard.htm

Jeg scorer litt på kryss og tvers av skjemaet, men generelt scorer jeg flest på binyretretthet.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard Re: Legene har endelig funnet noe!

Sitat Opprinnelig skrevet av Kameleona
    Legen gikk motvillig med på å forsøke EN av prøvene jeg ba om, men sa samtidig at jeg burde slutte å surfe på internett etter diagnose.
    Så merkelig at man må vente i 3 år og diagnostisere seg selv før man får hjelp.
    PS. Jeg har hatt 4 fastleger i perioden, så det er flere enn en udugelig lege som har skylden.
    Akkja. Enda lurer legene på HVORFOR så mange pasienter surfer rundt på nettet etter diagnose. Kan det kansje være fordi legene ikke gjør en god nok jobb?
    Håper du blir tatt på alvor nå!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

jeg mistenker også at jeg har problemene med binyrene,men har ikke fått overtalt legen til å få tatt de nødvendige prøvene enda utrolig nok.... merkelig at det skal være så vanskelig

har du fått noe informasjon om hva behandlingen er?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Så flott at du har klart å stå på for deg selv - og at du endelig blir tatt på alvor! Gratulerer!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Ei lita øy på vestlandet
    Meldinger
    84

Standard

Så bra at du ikke gav opp, men fikk "rett" til slutt!

Lurte bare på en ting: da du tok denne 24t urinprøven, vet du hvor den ble sendt og tilsatte du syre til urinen og lot det stå kaldt mens du samlet den opp?

I Aker sine rutiner for døgnanalyser, står det at en skal tilsette syre fra starten og at det skal stå kaldt undre oppsamlingne.

Jeg har nettopp tatt en slik prøve selv. Men fikk beskjed av legen/kontordamene at det ikke var nødvendig å tilsette syre. Ringte da til Aker, og de bekreftet det jeg sa. Og sa også at hvis en ikke gjorde det ble resultatet feil. Det ville vise mindre av stoffene i urinene, siden de blir brutt ned av oksygenen. Det vil jo si at kanskje flere passisenter får feil svar, og at de er "friske"......

Nå var det min mann som leverer prøven, og han sa at de skulle sende den til nærmeste sykehus der de tok annalyser som ikke var tilsatt syre. Så nå er jeg spendt på hvor den ble sendt og om det viser noe....
    Hypertyreose høsten 2003. "Alle gode ting er tre" ;) Storebror 91, lillebror 03 og bittelillesøster 05

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    bergen
    Meldinger
    221

Standard

så flottat du fikk diagnosen:
    s-thyrorgl.antistof 3000. s-ths: 2,55 knutestruma 2006 39 ml... betennelsestruma. Jeg har struma, knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.

Lignende tråder

1. En fortelling om legene og om meg....
    Av Lajla i forumet Endokrinologer
    Svar: 14
    Siste melding: 26-05-12, 17:46
  2. Over eller underdosert?
    Av millasin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 29-04-09, 15:30
  3. Svar: 3
    Siste melding: 10-07-08, 10:19
  4. Svar: 3
    Siste melding: 27-03-07, 18:34
  5. Svar: 16