Viser søkeresultater 1 til 10 av 47
-
09-12-06, 23:06 #1
Min datter holder på å utvikle hypothyreose
Kan symptomer på lavt stoffskifte variere med årstidene.
Min datter holder på å utvikle hypothyreose ifølge legene, men hun får ingen medisinering før TSH er over 10.
Det jeg har merket og som skolen også bemerker er at hun blir merkbart verre om vinteren når det gjelder trøtthet, kosentrasjonsvansker og arbeidstempo. Dette har kanskje en sammenheng med at hun fra slutten av oktober og til ut januar får søvnforstyrrelser, dvs hun mister nattesøvnen. Dette blir behandlet med Melatonin som hjelper, men hun får allikevell ikke nok søvn.
Har andre det og verre om vinteren enn på sommeren, både de med og uten medisin?
-
10-12-06, 00:34 #2
det er ikke sånn for meg i alle fall, men jeg tåler stress dårlig...
vinterhalvåret med jobb/skole er jo mye mer stresspreget enn sommerferien... kan det spille inn tror du?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
10-12-06, 00:41 #3
Søvnen min blir forskjøvet i mer og mer gal retning ut over vinteren. Dette har jeg forstått også har sammenheng med at jeg blir dårligere og dårligere for kulda sliter meg totalt ut, og smertene som øker i takt med varighet av kulde og vind. Men det rare er at jeg også sover dårligere og dårligere ut over vinteren.
Etter sommeren (tåler heller ikke varme jeg, men "kjølige" somre går greit), begynner døgnet bestemt å endre seg i riktig retning igjen.
Jeg forsøker nå å "tåle" litt mer medisiner enn før, så jeg vet enda ikke om jeg kan oppnå bedring.
Men jeg tror jo muligens dette kan ha noe med sliten binyrebark å gjøre. Og jeg har forresten også hatt det slik siden jeg var liten, men det blir jo verre og verre. Kroppen (binyrebarken) blir vel mer og mer sliten... Det kan også være ME i tillegg.
Og som sagt, har hatt det sånn siden jeg var liten, Levaxin har jeg kun gått på de siste 10 årene ca. Har dog aldri hatt for høy TSH som jeg er klar over, men høy Anti-TPO og mange symptomer så jeg til sist fikk medisiner (revmatolog måtte ringe til lege og snakke med ham om dette da han så prøvene mine - men hjalp Levaxinen meg noe? Hm... mange ganger føler jeg ikke det, men legen mener nå at jeg nok hadde vært enda verre uten. Kanskje jeg gikk for lenge før jeg begynte på medisiner? Kanskje jeg har hatt sliten binyrebark siden jeg var liten? Kanskje jeg har hatt ME siden jeg var liten, eller fikk det for ca 16 år siden?)
Lykke til med datteren, gismo. Tror du skal slå i bordet hvis dette fortsetter noe særlig lengre. Hva er vitsen med å "pine" oss til vi overhodet ikke kan fungere mer? Ja, det lurer jeg virkelig på."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
10-12-06, 00:52 #4
gismo, har du lest dette?
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l.
Vis det til legen!
Og vet du om datteren din reagerer på vind?
Husk at noe heter klinisk hypotyreose som betyr en diagnose basert på symptomene. Hvis man kan underbygge dette med avvik i blodprøver, så som alt for høy anti-TPO som din datter har, kan man be om å forsøke å prøve Levaxin i en periode for å se om det hjelper. Husk da å starte på veldig lav dose, f.eks. 25 mikrogram om dagen."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
10-12-06, 00:52 #5
Jeg ville bedt om resept på Levaxin til datteren din!
En TSH på nærmere 10 er klart forhøyet. Du sier ikke noe om hvilke verdier hun har - eller hvor gammel hun er, men jeg tror ikke sykdommen i seg selv er avhengig av årstider slik jeg kjenner den.
Vi mangler thyroxin enten det er sommer eller vinter!!? Formen avhenger heller av riktig medisinering.
-
10-12-06, 11:47 #6
Jeg blir veldig trøtt og sliten om vinteren. Tar ikke noen medisiner ennå.....
-
10-12-06, 14:13 #7
Jeg er ganske sikker på at det er mangel på sollys som gjør at mange blir dårligere om vinteren. Det kan for det første føre til at man får for lave D-vitaminnivåer, pluss at vi mister den viktige "tidgiveren" som sollyset er for de biologiske klokkene i kroppen - dermed kan døgnrytmeforstyrrelser fort komme ut av kontroll.
Sjekk D-vitaminnivåer (25(OH)vitamin D heter prøven) - og forsøk å bruke dagslyslampe, kanskje?
-
10-12-06, 14:45 #8
Ikke medisinering før TSh blir over 10---er det i Nord-norge det? det kan se ut for meg som om de har et gigantisk forsøk der oppe med å vente til TSH er mist 7-10 og sammenligen det men Oslo hvor man kan få behandling ved 3,6 samt symptomer og hvis man ønsker det.
Gå til hormonlabben, http://www.aus.no som er Aker og klikk deg fram til hormonlabben og så til analyseboka og alfabetisk liste over analyser, der dukker det opp en pdf og der i pdf-en så er det link til en ny pdf med TSH. Der står :
"Kommentarer
Subklinisk hypotyreose
Med subklinisk eller latent hypotyreose mener vi et forhøyet TSH til 3,6 - 10 mIE/l og
normale verdier av fritt T4 og fritt T3. Denne tilstanden finnes hos ca. 5% av kvinner
og 3,5% av menn. Mange av disse har forhøyet anti-TPO som tegn på en autoimmun
tyreoiditt. Ved påvist et forhøyet TSH bør prøven gjentas etter et par uker sammen
med fritt T4 og anti-TPO. Isolert forhøyet TSH sees i startfasen av en kronisk
autoimmun tyreoiditt, og ved post-partum og subakutt tyreoiditt, jodmangel, litiumeller
amiodaron-behandling (Cordarone), og etter alvorlig ikke-tyeoidal sykdom. Det
er enighet om at ved subklinisk hypotyreose hos gravide eller ved planlagt graviditet
bør man gi tyroksinbehandling for å normalisere TSH. Ved subklinisk hypotyreose og
samtidig positiv anti-TPO er det øket, men ikke en absolutt indikasjon for
tyroksinbehandling.
Mild hypotyreose
Ved TSH 3,6 - 10 mIE/l, normale verdier for fritt T4 og fritt T3 og
hypotyreosesymptomer (ofte uspesifikke) kan det, hvis pasienten ønsker det, være
indikasjon for å prøve tyroksinbehandling i 6 - 12 måneder for å vurdere effekten på
symptomer. TSH behandlingsmål bør være 1,0 - 1.5 mIE/l. Ved symptombedrende
effekt fortsettes behandlingen. Hvis man velger ikke å behandle, bør symptomer på
hypotyreose og TSH sjekkes hver 6 -12 måneder. Alle med gjentatt målt TSH > 10
mIE/l bør behandles med tyroksin."
Om sommer-og vinter-spørsmålet, så har forskerne skrevet flere artikler om stoffskifte og vinter, om man trenger mer stoffskiftehormon om vinteren, men kroppen ordner det selv hvis man er frisk. Med en angrepet kjertel så greier den det ikke.
I tyskland så blir man straks sendt til ultralyd av kjertelen ved mistanke om hashimotos, fordi det vises som en mørk kjertel selv før anti- TPO vises i blodprøver, ag man kan få behandlig med thyroxin da, slv om TSH ikke er forhøyet.
Har ikke hørt om noen som har fått behandling pga. symptomer samt ultralyd her i Norge.
Og de har senket øvre grense på TSH til 2,5 mange steder i Tyskland.
nora
-
10-12-06, 15:02 #9
Selvfølgelig er dette i nord-norge :
Verdiene hennes på TSH har variert fra 3,7 - 5,7 (4.0) i et år nå, de andre prøvene ligger innenfor referanseområdene bortsett fra Anti-tpo som ligger på over 1300.
Binyrebarktretthet er undersøkt og de har funnet ut at den er fin. Skjelettalderen er på 11 år, men hun er 14 år.
Jeg har vurdert å fortelle legen at jeg kommer til å rappe medisiner fra min mor og min eks "svigermor" hvis de ikke snart setter henne på medisin. Jeg mener at de kan i hvert fall forsøke medisin for å se om hun blir bedre.
Jeg får prøve om jeg finner litt stoff om stoffskiftet og vinteren på nettet for jeg ser jo at hun blir helt utafor på vinteren.
-
10-12-06, 15:23 #10
Det er beskrevet mange steder at barn med hypothyreose ikke vokser som de skal , og at benalderen blir for lav i forhold til alderen, og at de vokser igjen og benene vokser igjen når de får riktig dose.
Spør legen om han blir utstøtt av lege-gjengen om han gir resept på levaxin, eller hva som skjer.
Det som står på Hormonlebben sine sider kan han jo ikke avfeie uten grunn. Datteren din har jo symptomer som kan sees på røntgen eller bentetthetsmålinger.
Har endokrinologisk avdeling ven UNN sankjsoner i bakhånd mot leger som gir levaxin ved en TSH under 10?
Jeg selv var ganske syk med en TSH på 2,5. Jeg fikk mast meg til levaxin (thyroxin het det i 2000) på eget ansvar og det kan man selv bestemme her i Norge. Bare det at legen da blir sur. Men loven er slik at man selv kan bestemme det.
Et par år senere da ny lege at jeg jo ikke hadde diagnose, og ville sende meg til endokrinolog på skehuset.
Jeg måtte slutte (veldig upraktisk midt i studier og praksis) og TSh gikk opp til 4,5 og ved neste måling. Øvre grense var da 4,5 på AHUS. Men endokrinologdama sa jeg misbrukte levaxin og ikke skulle begynne og slike tall var normale. Jeg skrev da til Kari Lima, den jeg hadde vært hos før, og listet opp alls symptomeme og hun skrev tilbake at jeg skulle begynne på levaxin igjen.
Et eller annet er kanskje på trappene ang. TSH og øvre grense, men jeg vet ikke hva. Det har noe med Aker å gjøre. Kanksje de senker grensen til 2,5 slik som i tyskland.
nora
Lignende tråder
-
Vet noen om en endokrinolog som holder til på Sørlandet ?
Av tamara_24 i forumet PresentasjonerSvar: 13Siste melding: 10-08-10, 16:58 -
Min lege holder til på Frogner i Sørum
Av Mod i forumet Hos legenSvar: 0Siste melding: 05-06-10, 10:20 -
Han holder koken ennå...
Av Sonja Midtlien i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 0Siste melding: 08-08-09, 11:54 -
Hvor holder Leif Ims til?
Av atv i forumet Hos legenSvar: 3Siste melding: 27-01-08, 20:33
Svar med sitat
Bokmerker