Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
    Medlem siden
    Mar 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    40
    Meldinger
    10

Standard Trenger råd og hjelp!

Jeg trenger hjelp vedr.prøvesvar!! Min bror og jeg født henholdsvis i -88 og -85 har fått akutt lavt stoffskifte med unormalt høye verdier: T3: 1,7 T4: 4,7 TSH: over 150 og Anti TPO på over 1300. Er dette farlig høyt? Har begynt i dag med 50 mikrogram som skal tas hver dag. Min bror fikk dette påvist for et år siden, jeg fikk det akkurat. Burde vi gå til nærmere utredning eller bare følge fastlegens anbefalte Levaxin dose? Trenger sårt svar da jeg er kjempe engstelig. På forhånd tusen takk.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Standard Sv: Trenger råd og hjelp!

Hei og velkommen hit!

Er noen av dere oppegående med slike tall da..?
    I og med at anti-TPO er så høy har dere den auto-immune varianten - Hashimotos thyroiditt. Forstår det slik at broren din har gått ett år på medisin - hvilken dose og form er han i da? Synes dosen din var lav, men håper dere får tett oppfølging og tar prøver ca. hver 6.uke frem til dere er velmedisinerte? En fastlege burde greie å ta seg av et såpass opplagt tilfelle, og hvis ikke må dere nesten be om å bli fulgt opp av endokrinolog.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av Benedikte Vis post
    Jeg trenger hjelp vedr.prøvesvar!! Min bror og jeg født henholdsvis i -88 og -85 har fått akutt lavt stoffskifte med unormalt høye verdier: T3: 1,7 T4: 4,7 TSH: over 150 og Anti TPO på over 1300. Er dette farlig høyt? Har begynt i dag med 50 mikrogram som skal tas hver dag. Min bror fikk dette påvist for et år siden, jeg fikk det akkurat. Burde vi gå til nærmere utredning eller bare følge fastlegens anbefalte Levaxin dose? Trenger sårt svar da jeg er kjempe engstelig. På forhånd tusen takk.
    Hei Benedikte, og velkommen hit

Du er på rett plass, her finnes utrolig mye du kan lære om stoffskiftet. Så jeg vil råde deg til å bruke tid på å lese deg opp på dette her inne.

Det første du må gjøre er å ta medisinen din hver dag, og øke medisinen med jevne mellomrom. Når du begynner så lavt som 50 mcg ville jeg tro du kunne øke ganske fort, f.eks. en stund på 75 og så videre til 100 mcg. Men stå ikke for lenge på disse lave dosene. Du må opp i medisin slik at kroppen får den hjelpen den trenger.

Det er vanskelig å si så mye om hva du bør gjøre med så liten informasjon. Hva har legen din sagt om hvor lenge du skal stå på 50 mcg?

Du må ha oppfølging med ofte blodprøver inntil du har fått stoffskiftet under kontroll. Etter det kan du ta prøver sjeldnere for å se om du må øke mer.

Men det viktigste er å kjenne etter om kroppen din får den medisinen den trenger.

Burde dere gå til nærmere utredning?
    Hvis du har mulighet synes jeg det er det beste. Jeg tror ikke mange fastleger gir god nok oppfølging på lavt stoffskifte. Selv har jeg erfart at mange av de prøvene som du trenger som stoffskiftesyk vil ikke fastlegen ta. Han tar bare et minimum av prøver.

Det viktigste for deg nå er å få kontroll på stoffskiftet ditt. Du er i behandling, og du trenger ikke være kjempeengstelig. Det farlige med lavt stoffskifte er å ikke bli behandlet for det.

Lykke til videre

Medlem siden
    Mar 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    40
    Meldinger
    10

Tusen takk for hjelpen så langt. Dosen på 50 mg var nok en start ettersom dette medisineringen startet i dag, da han sa at vi måtte starte rolig den første uken. Min hovedbekymring/ engstelse er at både jeg og min bror nesten har fått dette over natten og med slik verdier som jeg har gjengitt ovenfor så synes min fastlege at dette var veldig unormalt. Er dere som er kjent med denne sykdommen kjent med slike verdier på så unge mennsker på kort tid. Et annen spm. er også at siden jeg fødte for syv mnd siden har jeg lest at dette kan ha en sammenheng (fødsel og lavt stoffskifte), men min fastlege var overbevist på at siden verdiene (T3:1,5, T4:24,7, TPO: over 150 og anti Tpo over 1300) så vil dette være en konstant sykdom med livsvarig medisinering. Er dere enige i det? Igjen er et så lavt stoffskifte ufarlig så lenge man får rett dose Levaxin og tar hensyn til kosthold? Tusen, tusen takk. Er så glad jeg har kommet over denne siden midt oppe i alt dette
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Dosen på 50 mg var nok en start ettersom dette medisineringen startet i dag, da han sa at vi måtte starte rolig den første uken.
    Det kan være fornuftig å starte forsiktig. Selv fikk jeg brystsmerter (murring) etter start på medisin. Nå var jeg et par år eldre enn deg da jeg startet da, det skal sies Men sørg for at du ikke går lenge på så lite medisin.

Min hovedbekymring/ engstelse er at både jeg og min bror nesten har fått dette over natten og med slik verdier som jeg har gjengitt ovenfor så synes min fastlege at dette var veldig unormalt. Er dere som er kjent med denne sykdommen kjent med slike verdier på så unge mennsker på kort tid.
    Jeg legger merke til at du kun er fokusert på blodprøver. Slike verdier på så unge mennesker på kort tid skriver du over. Vil det si at du for kort tid siden har tatt de samme prøvene og de har vært helt normale? Hvis det ikke er tilfelle er det vanskelig å si at det har kommet så plutselig, eller? Har du ikke hatt noen symptomer? Det har kommet over natten?

Et annen spm. er også at siden jeg fødte for syv mnd siden har jeg lest at dette kan ha en sammenheng (fødsel og lavt stoffskifte)
    Stoffskifte og graviditet har et underforum som heter Postpartum tyreoidontitt. Jeg vet ikke om det kan gi slike resultater som du har fått. Det er en betennelse, men den gir vel ikke forhøyet anti-TPO? Dette har jeg ikke greie på, så jeg håper noen andre kan svare deg på dette. Eller du kan lese deg opp på det på siden jeg refererte til.

men min fastlege var overbevist på at siden verdiene (T3:1,5, T4:24,7, TPO: over 150 og anti Tpo over 1300) så vil dette være en konstant sykdom med livsvarig medisinering. Er dere enige i det?
    Ja, anti-TPO tilsier at betennelse vil ta livet av kjertelen din.

Igjen er et så lavt stoffskifte ufarlig så lenge man får rett dose Levaxin og tar hensyn til kosthold?
    Ubehandlet stoffskifte er dødelig. Du har begynt behandling, og har i så måte ingen grunn til å engste deg så mye som du gjør. Bruk den tiden du trenger til å få dette under kontroll, ta hensyn til at du har en kronisk sykdom, men ikke la den ta fra deg livet. Og en ting kan du lære deg med en gang: tålmodighet. Med stoffskifte kan du regne med du får bruk for trebokstavforkortelsen TTT. Men den kjenner du kanskje?

Medlem siden
    Mar 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    40
    Meldinger
    10

Takk for oppfølging Lisbeth.Med over natten menes at hverken min bror eller jeg hadde noen symptomer til lavt stoffskifte før vi plutselig følte oss slappe,slitne,trøtte,kalde etc.Dette skjedde med begge to så fort så vi har ikke gått lenge med dette.Jeg testet meg i høst og hadde fine prøver (bortsett fra høyt kolestrol).Ønsket derfor å vite om dette er vanlig at det kan gå så fort fra å være frisk og rask til kun noen måneder senere bli så hardt rammet?Min bror ble i fjor godt fulgt opp av medisin og jeg vil nok få justert opp dosen min neste uke,men er føler det hele ekstra skummelt for det har kommet så snikende og akutt på.Er bare veldig bekymret og redd for sykdommen og andre antiimmune sykdommer vi kanskje står overfor i årene som kommer:(

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Takk for oppfølging Lisbeth.Med over natten menes at hverken min bror eller jeg hadde noen symptomer til lavt stoffskifte før vi plutselig følte oss slappe,slitne,trøtte,kalde etc.Dette skjedde med begge to så fort så vi har ikke gått lenge med dette.Jeg testet meg i høst og hadde fine prøver (bortsett fra høyt kolestrol).Ønsket derfor å vite om dette er vanlig at det kan gå så fort fra å være frisk og rask til kun noen måneder senere bli så hardt rammet?Min bror ble i fjor godt fulgt opp av medisin og jeg vil nok få justert opp dosen min neste uke,men er føler det hele ekstra skummelt for det har kommet så snikende og akutt på.Er bare veldig bekymret og redd for sykdommen og andre antiimmune sykdommer vi kanskje står overfor i årene som kommer:(
    Jeg forstår bekymringen din. Det du kan gjøre er å lære om sykdommen og ta de rette beslutningene for deg.

Jeg kan ikke svare deg på om det er vanlig å ha det sånn som dere har. Det jeg veit er at veldig mange får symptomer som sniker seg på over lang tid.

Lykke til videre

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Question Sv: Trenger råd og hjelp!

Jeg trenger hjelp vedr.prøvesvar!! ..:
    T3: 1,7
    T4: 4,7
    TSH: over 150
    og Anti TPO på over 1300.
    Snakker vi virkelig om T3 og T4?
    Eller er det de frie verdier - skrives som fT3 og fT4

Hvis legen har rekvirert T3 og T4 - så vet jammen ikke jeg hva han kan bruke det til..
    Hvis dette er frie verdier av T3 og T4, så kan jeg ikke huske at jeg har lest om så lave verdier før -
    (..men, så er jeg da også medlem av kortidsminneforeningen KORT)

Vet du forresten hvilket laboratorie som har analysert?
    Eller også visst du har mulighet - legg ut referanseområdet (står som regel i parantes).
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    40
    Meldinger
    10

Dette er snakk om frie T3 og T4 ja.Tatt på fyrst.Legen sa også at han ikke hadde sett lignende bortsett fra min bror sine prøvesvar som var like lave.Hva kan jeg forstå av dette?Bør jeg oppsøke noen andre?

Medlem siden
    Mar 2013
    Sted
    Østlandet
    Alder
    40
    Meldinger
    10

Referanseverdien på T3 er 3,5-6,5 og T4 er 11-23

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Trenger hjelp
    Av janis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 30-09-11, 00:01
  2. Nå trenger jeg hjelp
    Av Gekko i forumet Presentasjoner
    Svar: 19
    Siste melding: 30-04-10, 16:34
  3. Hei. Trenger hjelp
    Av Månelys i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 26-10-08, 20:10
  4. Trenger råd/hjelp.....
    Av mohaienne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 37
    Siste melding: 09-01-08, 15:33
  5. Ei til som trenger hjelp
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 11-05-07, 17:41

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine