Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    DK
    Alder
    33
    Meldinger
    10

Standard Hashimoto's / antistoffer / Eltroxin

Hej,
    Jeg er en pige på 19 år, der fik konstateret autoimmun hypothyreose for halvt år siden. Jeg startede i behandling i slutning af februar, (50 mikrogram Eltroxin dagligt) og i april var mine tal nærmest helt normale: T4: 14,7 T3: 2,62 Anti TPO 146, og TSH: 3,2. Dog havde jeg det stadig ikke godt, men lægen mente at det ville tage lidt tid før symptomerne forsvandt helt.

Rigtigt nok forsvandt symptomerne i en kort periode, men jeg er siden da begyndt at få det dårligt igen, med skiftende meget lav og høj puls (fra 50 slag pr. min. ved moderat aktivitet til 150 slag pr. min når jeg sidder og slapper af) samt blodtryk (sidst gik det fra at være 80/55 til 146/106 på 10 min). Desuden har jeg mange problemer med ekstrasystoler, føleforstyrrelser, sitrende muskler og svimmelhed.

Er der andre der oplever lignende symptomer, og skyldes det hashimoto, eller eltroxin når nu tallene er normale?

Mvh. Anna

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    48
    Meldinger
    187

Standard Sv: Hashimoto/eltroxin

Sitat Opprinnelig skrevet av anna321 Vis post
    Hej,
    Jeg er en pige på 19 år, der fik konstateret autoimmun hypothyreose for halvt år siden. Jeg startede i behandling i slutning af februar, (50 mikrogram Eltroxin dagligt) og i april var mine tal nærmest helt normale: T4: 14,7 T3: 2,62 Anti TPO 146, og TSH: 3,2. Dog havde jeg det stadig ikke godt, men lægen mente at det ville tage lidt tid før symptomerne forsvandt helt.

Rigtigt nok forsvandt symptomerne i en kort periode, men jeg er siden da begyndt at få det dårligt igen, med skiftende meget lav og høj puls (fra 50 slag pr. min. ved moderat aktivitet til 150 slag pr. min når jeg sidder og slapper af) samt blodtryk (sidst gik det fra at være 80/55 til 146/106 på 10 min). Desuden har jeg mange problemer med ekstrasystoler, føleforstyrrelser, sitrende muskler og svimmelhed.

Er der andre der oplever lignende symptomer, og skyldes det hashimoto, eller eltroxin når nu tallene er normale?

Mvh. Anna
    de der tallene der er ikke normale,jeg hadde ikke klart å ha sånne tall hvertfall....
    min TSH er 0.50 og min FT4 er 17.9 og de tallene er mer normale enn dine og enno no har jeg en haug med symptomer og føler meg dårlig..

jeg hadde også en del hjertebank og uro,mn da var tallene mine(TSH 0.09 og FT4 25.7) da måtte jeg redusere på dagsdosen.(men jeg går på Levaxin,så vet ikke om det er noe annet med de som du går på)

har du sjekket opp i ferritin,B-12 og D-vit statusen din...hvis du leser om mangler på de på nett vil du se at mange av symptomene dine kan komme fra mangel på disse..

ellers er jeg relativt ny med dette selv,så det er nok sikkert noen her inne som kan gi bedre råd
    lykke til,håper du finner ut av det hurtigt..da jeg vet det er fryktelig å gå som du gjør no
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Hej Anna Dine tal var "normale" på det tidspunkt prøven var udtaget. Det er ikke sikkert at dine tal er lige så normale en time eller dagen efter. Du har Hashimoto's og afhængig af inflammationens aktuelle styrke/omfang (færre eller flere kirtlens celler under antistoffernes "angreb") på et givent tidspunkt, vil dine tal skifte fra høj til lav eller omvendt, gerne på skift, selv i løbet af samme dag...

Hashimoto's er en inflammation forårsaget af immunsystemets antistoffer, der ved en fejl forårsager betændelse i kirtelvævet, hvilket tvinger kirtlens celler til at ældes hurtigere og dø i "utide". Om man kan selv mærke noget i denne fase kommer an på hvor lille/stor del af kirtlen er under angreb. Få døende celler ad gangen mærker man så godt som ikke noget akut ved. Derimod er antallet døende celler højt - kan man klart og tydeligt mærke at der sker noget.

Når skjoldbruskkirtelceller dør frigiver de de lagrede hormoner T3 og T4 samt enzymet thyroperoxidase og proteinet thyroglobulin. Når det sker reagerer immunsystemet ved at sende antistoffer mod dette enzym og protein.

I de perioder (fra timer til dage, på skift halve timer eller hele dage osv.) med øget celledestruktion, frigives hastigt de hormoner der allerede er dannet og var oplagret i de døende celler. Disse hormoner frigives til blodet og de straks indgår i kroppens omsætning af hormoner, hvilket giver vekslende i styrke og hyppighed symptomer som om man havde HYPERthyreose dvs. høj stofskifte. Når de overskydende hormoner bliver omsat falder alt til ro for en stund, hvorefter man vil opleve symptomer på hormonmangel dvs. fra hyper- til hypothyreose... Disse skift er både plagsomme og udmattende. Det kan føles som at sidde i en rutsjebane fra helvede.

Mig bekendt findes der ingen metoder til at behandle frigivelse af overskydende hormoner som følge af kirtel-celledød pga. Hashimoto's. Man kan derfor ikke styre dette fænomen ved at reducere og øge hormontilskud. Reduktion af hormontilskud ville også virke forstærkende for hypothyroid-symptomer når fasen skifter fra hyper til hypo. Desuden virker reduktionen af Levaxin/Eltroxin alt for langsomt (4-6 uger) til at det ville nytte i tilfælde af overskydende hormon-frigivelse.

Man skal altså fortsætte på sin normale medicindose uanset at man har hyper-symptomer og det eneste man kan gøre for at lindre, reducere hypersymptomer er at bede lægen om en recept på hurtigtvirkende betablokkere, evt. depot-tabletter hvor virkestoffet frigives langsomt over flere timer. Når man mærker de første hyper-symptomer, sluger man en betablokker og lindringen kommer forholdsvis hurtigt.

Hav altid betablokkere i medicinskabet, for at være på den sikre side.... Man kan ikke forudse om disse "anfald" (frigivelse af overskydende hormoner) bliver hyppige eller sjældne. Det bestemmer antistofferne (variation af antistoffernes aktivitetsgrad). I bedste fald vil inflammationen gå i ro i lange perioder ad gangen, men det kan også ske at inflammationen og destruktion af celler øges, overskydende hormoner frigives til blodet (igen) - hvor er det en velsignelse at have betablokkerne liggende i reserve, så man selv kan mildne hypersymptomer, ikke mindst når de er på sit værste.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Hei Anna!

Det kan også godt være at du skal øke dosen med medisin, ettersom din TSH ved siste måling var på 3,2.

Anbefalinger fra hormonlaboratoriet på Aker universitetssykehus, Oslo, sier at pasienter som er i behandling med stoffskiftemedisin, skal ha et TSH på
    0,5-1,5, og fritt T4 i øvre del av referanseområdet.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Det kunne godt være, fordi kroppen be'r om mere medicin. 50 µ er næsten ingenting. Og eftersom du oplevede, at det hjalp i begyndelsen, og at virkningen er aftagende, så kunne det være, du er rykket videre.

Jeg havde ekstrasystoler og hjerteflimmer, da jeg brugte Ny Eltroxin, og mit blodtryk, der havde været 110/70 i mange år, steg til 136 /91. Det skyldtes bestemt ikke for meget medicin eller noget som helst forhøjet stofskifte men tværtimod, at medicinen ikke slog til, fordi den var lavet om, så jeg skulle have en del mere for at undgå disse symptomer. Hård puls (og oppustet mave, synsforstyrrelser m.m.) blev jeg dog ikke på noget tidspunkt fri for med Ny Eltroxin - så skiftede jeg til Euthyrox (hvor jeg så slap for hård puls og et par ting til, men til gengæld blev jeg trist som bare pokker og havde dårlig mave mange gange hver dag).

Jeg håber, du har en dygtig eller i hvert fald lydhør læge. Ellers må du finde dig en. Måske komme til en endokrinolog?
    Man skal ikke gå for længe med de her gener, som slider på kroppen.

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    DK
    Alder
    33
    Meldinger
    10

Hej alle, tak for hjælpen!

Altså, min endokrinolog sagde i hvert fald ved sidste blodprøve at tallene så nydelige ud, og at de næsten var normale, men jeg fandt det også mærkeligt at FT4 f.eks. lå i bunden af referenceområdet, og samtidig var faldende i forhold til sidste blodprøve, selvom jeg tog eltroxin. Men det kan også være at han mente at prøverne så gode ud i forhold til måneden før, hvor min TSH lå på 14. Nu er det også mere end 2 måneder siden jeg sidst har været til blodprøve, så jeg er spændt på at se hvordan tallene ser ud nu.

Det er i hvert fald beroligende at jeg ikke er den eneste der oplever disse rædselsfulde symptomer.

Nielssigne - Jeg glemte på et tidspunkt mine piller da jeg var på ferie, hvor man kun kunne få Euthyrox, og jeg oplevede faktisk ingen symptomer mens jeg tog dem, så det kunne godt være at jeg skulle tale med endokrinologen om at skifte til dem. Men det lyder da ubehageligt med de symptomer som du oplever ved dem!

God bedring til jer alle

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    58
    Meldinger
    34

Hei,

Du har fått mange gode råd her allerede, og jeg har ikke så mye å komme med. Men det er alltid interessant å se hvordan andres prøver utvikler seg, plutselig så lærer man noe som kan være til hjelp.

Håper du får nye prøver snart og kan se hvordan situasjonen din er, og evt justert dose/byttet medisin. Lykke til.
    Hypo med anti-TPO. Pernisiøs anemi. Komplisert sykdomsbilde.
    Dagboken til Evensen.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Nydelige tal ... ser man det. Jeg er ikke imponeret over din endokrinolog, må jeg sige. Men ja, det kan da heldigvis være, h*n bare mener, der er sket en forbedring i forhold til det, du kom med .... Det håber jeg!

Du har godt nok ikke skrevet laboratoriets referenceområder på her - det er dem, der står med småt og nogle gange i en parentes ud for / under prøvesvaret - men ud fra diverse standarder, jeg ellers har set herinde, ser det ikke særlig imponerende ud. Alene det med at ha en tsh på 3,2 tyder jo på, der er plads til mere medicin. Nu er tsh jo så langt fra hele sandheden om et stofskifte - læs mere herinde, siger jeg bare - men i hvert fald viser den jo, at hypofysen "kalder" på skjoldbruskkirtlen. Men eftersom din skjoldbruskkirtel så ikke kan producere, så råber den jo altså lige indtil du får nok medicin.

Prøv at læse her http://www.thyreoidea.dk/artikler/me...sh-vaerdi.html hvad selv en tsh-fikseret læge siger om hvor den skal ligge:
    "De vigtigste budskaber:
    Vi ved faktiske ikke helt, hvad en ’normalværdi’ af TSH er.
    I det daglige arbejde med af finde stofskiftesygdomme har det dog ikke stor betydning, da TSH som regel er langt uden for normalområdet ved stofskiftesygdom.
    Hos patienter med lavt stofskifte skal man prøve at indstille behandlingen til TSH niveauer omkring 1 mU/l. " (Citat fra tekstens sidste afsnit.)

Læger - hvad enten de er fastlæger eller endokrinologer - bør respektere noget så simpelt som patientens behov for at blive symptomfri ... Og de er du jo langt fra. Mange læger er helt fikserede på, at man får hjertebanken etc. ved højt stofskifte - og så overser de, at man kan ha det på nøjagtig samme måde ved for lavt stofskifte. Det er ikke godt for hjertet at gå på for lidt medicin, lige så lidt som det er godt at gå på for meget.

Den her:
    Rigtigt nok forsvandt symptomerne i en kort periode, men jeg er siden da begyndt at få det dårligt igen
    tyder for mig at se på, at der er sat yderligere gang i nedbrydningen af din skjoldbruskkirtel, siden behandlingen blev sat i værk - så det bør rettes.

Det her:
    ... med skiftende meget lav og høj puls (fra 50 slag pr. min. ved moderat aktivitet til 150 slag pr. min når jeg sidder og slapper af) samt blodtryk (sidst gik det fra at være 80/55 til 146/106 på 10 min). Desuden har jeg mange problemer med ekstrasystoler, føleforstyrrelser, sitrende muskler og svimmelhed.
    forstår jeg ud fra mine egne erfaringer som under-medicinering, og de konkrete symptomer har jeg læst om i forbindelse med overbelastning af binyrerne, som træder til, når man mangler stofskiftehormon. De kan imidlertid ikke fortsætte i det uendelige med at sørge for det, der mangler, og man risikerer at blive mere syg, efterhånden som binyrerne slides.

Mht. Euthyrox, så kender jeg til flere, der er meget mere tilfredse med det end med Ny Eltroxin. Ud fra dine prøver tænker jeg, at du nok er en del bedre end jeg til at danne t3, og så kan det da godt være, du kan trives på Euthyrox. For mig var det endnu sværere at danne t3 af Euthyrox end noget andet, jeg har prøvet; jeg sprængte t4-rammen men lå i bunden mht. t3. (Jeg har læst, at der bare er nogle, der har svært ved at danne t3 på Euthyrox.)
    Så havde jeg det i øvrigt glimrende de første seks uger på Euthyrox, men derfra gik det stejlt ned ad bakke, men det behøver jo ikke gælde for dig.

Imidlertid er der mange slags stofskiftemedicin, endda uden at tælle den naturlige thyroid med. Giv ikke op .... Man kan sende sin recept til et apotek i et andet EU-land, fx Tyskland, og be' dem om at sende noget andet end det, der står på recepten. Man kan så ikke få tilskud, men mange har fundet den medicin, de bedst kan med, på den måde.

Læs om bl.a. binyrer https://www.stofskifteforum.dk/tags.php?tag=binyrer og hold dig til på forummet Det har stor stor værdi at vide noget om sin egen sygdom, for det er jo den eneste måde at skaffe sig det, man har brug for

Så vil jeg også sige, du skal sørge for at få en hel del d-vitamin - fx 30-40 µ om dagen - og b-vitaminer samt jern og magnesium. Det hjælper også

Men der er ikke noget, der kan erstatte stofskiftehormoner, så du må lige ha fat i den der læge ....

Nielsigne

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    DK
    Alder
    33
    Meldinger
    10

Nielsigne, tusind tak for dit svar! Det er rart at få noget nyt information omkring sygdommen!

Min endokrinolog har stadig ikke sendt en henvisning til blodprøve, men jeg vender tilbage når jeg får de nye resultater.

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    DK
    Alder
    33
    Meldinger
    10

Hej alle,
    Jeg har lige fået svar fra de nye blodprøver:

TSH: 1,4 (0,3-4)
    T3: 2,3 (1,2-2,8)
    FT4: 23,1 (10-26)
    Anti TPO: 106 (<60)

Så det ser meget bedre ud denne gang :-) Tak for hjælpen

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hashimoto's og antistoffer
    Av Vigdis i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 29-12-12, 19:10
  2. Antistoffer ved Hashimoto's
    Av anna321 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 8
    Siste melding: 29-10-12, 18:24
  3. Tinnitus af eltroxin?
    Av carlsmor i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 7
    Siste melding: 19-05-11, 09:01
  4. Eltroxin. Produktresumè
    Av Anisa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 0
    Siste melding: 23-06-09, 15:12
  5. Hyperaktiv på Eltroxin?
    Av Nocturne i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 6
    Siste melding: 14-12-07, 11:47

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn