Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
-
20-09-09, 20:21 #1
Hashimoto's og antistoffer
Hashimotos thyroiditt blir ofte feildiagnostisert som depresjon, cyclothymia (en form for bipolar lidelse), PMS, bipolar og angst. (Wikipedia).
Det er viktig å be legen om å teste deg for antistoffer for å påvise Hashimoto.
Symptomer:
Forstoppelse
Problemer med å tenke
Problemer med å konsentrere seg
Tørr hud
Slitenhet/Utslitt
Hårtap
Kraftig menstruasjon
Irregulær menstruasjon
Kuldintoleranse
Lett vektøkning
Liten eller krympet skjoldbruskkjertel (sent i forløpet)
Andre symptomer som kan forekomme
Muskelstivhet
Vektøkning
Hovent ansikt
Kilde
Annet sted nevnes disse symptomene i tillegg:
Tretthet
Problemer med å lære
Økt forekomst av aborter
Økt følsomhet for mange medisiner
Andre autoimmune sykdommer
Hashimoto er en vanlig forekommende forstyrrelse i immunsystemet som påvirker skjoldbruskkjertelen. Men langt mer skjeldent kan også immunsystemet ved en feil angripe så å si enhver annen del av kroppen, og føre til at denne delen ikke fungerer som den skal. Og tendensen til dette går i arv. Selv om flertallet av pasienter med Hashimotos thyroiditt og dem de er i famile med, aldri vil bli rammet av andre andre autoimmune tilstander, så har disse en statisisk sett en økt risiko for å utvikle følgende autoimmune sykdommer:
Type 1 diabetes mellitus (krever insulin)
Graves
Reumatoid arthritis
Perniøs anemi (sviktende evne til å oppta B12, som potensielt kan forårsake anemi og nevrologiske problemer)
Addison (binyresvikt, binyrene sørger forkotison for at kroppen skal takle stress og sykdom)
Premature ovarian svikt(Tidlig overgangsalder)
Vitiligo (bitvis tap av pigmentering av huden)
Thrombocytopenic purpura
Lupus erythematosus (autoimmun sykdom som involverer hud, lymfekjertler, hjerte, lunger og nyrer)
Hensiktsmessig behandling av Hashimoto krever kontinuerlig behandling av lege som har erfaring med sykdommen
http://www.aace.com/pub/thyroidbroch.../Hashimoto.pdf• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-09-09, 10:00 #2
Sv: Hashimoto og antistoffer
Autoimmun sjekkliste fra http://www.thyroid-info.com/articles...-checklist.htm av Mary Shomon
Feber/kroppstemperatur
Økt feber, høyere kroppstemperatur: Lupus, Graves, Hypertyreose, Cøliaki/Gluteninntoleranse/IBS -Irrirabel mage og tarm symdrom
Føle seg kald når andre er varme
Hashimotos tyroidisme
Føle seg varm når andre er kalde
Graves, hypertyreose
Lav kroppstemperatur
Hashimotos hypotyroidisme
Hår
Hårtap, runde flekker håptap
Alopecia Areata
Hårtap, ansikt og hode
Alopecia Totalis, Hashimoto's Hypothyroidisme, Graves' /Hyperthyroidisme, Lupus
Mannlig skallethet Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)
Ekstrem hårvekst i ansikt, nakke, bryst, mage og hofter, hos kvinner Cushing's Disease, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)
Tap av hår ytre del av øyenbryn Hashimoto's Hypothyroidism
Grovt, tørt og lett brekkasje på hår Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism
Hud
Hyperpigmentering, eller mørk hudfarge Addison's Disease
Smertefullt hudutslett, kalt dermatitis herpetiformis -- Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome
Skjør, tynn hud Cushing's Disease
Hud som lett får skrubbsår Cushing's Disease
Kviser Polycystic Ovary Syndrome (PCOS), Hashimoto's Hypothyroidism
Hudutslett, særlig «sommerfugl utslett» på nese og kinn Lupus
Soloverfølsom Lupus
Fortykning av hud Scleroderma
Åpne sår på fingre Scleroderma
Øyne
Tørre øyne Sjogren's Syndrome, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism
Uklart syn Sjogren's Syndrome, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Multiple Sclerosis
Ubehag eller smerter i øynene - Sjogren's Syndrome, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Multiple Sclerosis
Nystagmus or jerking, rapid involuntary eye movement - Multiple Sclerosis, Hashimoto's Hypothyroidism
Optic neuritis, betennelse i øyets nerver -- Multiple Sclerosis
Uklart eller dobbelt syn Graves' Disease/Hyperthyroidism, Multiple Sclerosis
Svelg,nakke, stemme og munn
Tørr i munnen Sjögrens syndrom
Heshet, rusten eller grusete stemme Sjogren's Syndrome, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism
Svelgeproblemer Sjogren's Syndrome, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism
Sår nese og munn Lupus
Bleke sår/byller/ømme steder (sores) betegnet som aphthus ulcers - Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome
Press, eller fylde, choking følelse i svelg/strupe/hals, fortykning i nakke Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism
Utslitt, utmattet, utbrent og søvn
Kronisk utslitt Addison's Disease, Hashimoto's Hypothyroidism, Celiac Disease/Gluten Intoleranse/Irritabel Mage og tarm Syndrome, Chronic Fatigue Syndrome, Sjogren's Syndrome, Lupus, Insulin-avhengig Type 1 Diabetes
Problemer med å sovne Graves' Disease/Hyperthyroidism
Utmattet etter minimal anstrengelse eller trening Fibromyalgia, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Chronic Fatigue Syndrome, Sjogren's Syndrome, Lupus
Muskler, ledd og (tendons)
Smerte og overfølsomhet i hele kroppen - Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, Lupus, Sjogren's Syndrome
muskelsvakhet Addison's Disease, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome
Stive ledd - Scleroderma, Rheumatoid Arthritis, Fibromyalgia
Bein, ledd og muskelsmerter, betennelse og smerter Cøliaki/Gluten Intoleranse/Irritabel mage og tarm Syndrome, Cushing's Disease, Lupus, Sjogren's Syndrome, Rheumatoid Arthritis
Smerter i rygg, uforklarlige brudd i ribben og spinal column Cushing's Disease
Deformerte ledd Rheumatoid Arthritis
Carpal Tunnel Syndrom/tendinitis Hashimoto's Hypothyroidism
Hender og føtter
Raynaud's fenomen (ekstrem følsomhet for kulde i hender og føtter) Lupus, Hashimoto's Hypothyroidism, Graves' Disease/Hyperthyroidism
Hovne opp i hender og føtter Lupus, Scleroderma, Hashimoto's Hypothyroidism
Vektforandring
Vekttap Addison's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome, Lupus, Insulin-Dependent Type 1 Diabetes
Vektøkning Addison's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Celiac Disease/Gluten Intoleranse/Irritabel mage og tarm Syndrom, Lupus, Insulinavhengig Type 1 Diabetes
Vektøkning i øvre del av kroppen, magen Cushing's Disease, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)
Rundt ansikt, oppsvullent ansikt Cushing's Disease, Hashimoto's Hypothyroidism
Økt fett rundt nakken Cushing's Disease
Tynne armer og bein Cushing's Disease
Fordøyelse Gastrointestinal
Oppkast, kvalme, diarre Addison's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome, Scleroderma, Insulin-Dependent Type 1 Diabetes
Gjentagende abdominal (bloating?) og smerte Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome
Blek, illeluktende avføring Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome
Promp/luftavgang Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome
Økt tissetrang Insulin-avhengig Type 1 Diabetes
Forstoppelse Hashimoto's Hypothyroidism
Puls og blodtrykk
lavt blodtrykk Addison's Disease, Hashimoto's Hypothyroidism
Høyt blodtrykk Cushing's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Hashimoto's Hypothyroidism, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)
Lav puls Hashimoto's Hypothyroidism
Høy puls Graves' Disease/Hyperthyroidism
Stemmningsleie og tenkemåte
Irritabel, angst og depresjon Addison's Disease, Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome, Cushing's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Hashimoto's Hypothyroidism
«Hjernetåke», konsentrasjonsproblemer, glemsomhet Graves' Disease/Hyperthyroidism, Hashimoto's Hypothyroidism, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome
Balanse, koordinasjon, nevrologiske symptomer
ustødig gange eller mangel på koordinasjon Multiple Sclerosis
Svimmelhet Multiple Sclerosis, Hashimoto's Hypothyroidism
Nummenhet, svakhet, paralysis, tingling Multiple Sclerosis, Insulin-Dependent Type 1 Diabetes
Skjelving Multiple Sclerosis, Graves' Disease/Hyperthyroidism
Mat, drikke og begjær
Begjær etter salt mat Addison's Disease
Økt tørst Insulin-Dependent Type 1 Diabetes
Tap av apetitt Addison's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism
Menstruasjon, gynekologi
Irregulær eller fraværende menstruasjon Addison's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Hashimoto's Hypothyroidism, Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome, Cushing's Disease, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)
Cyster på ovariene Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)
Befruktnigsevne, kjønnsdrift og graviditet
Infertil eller minsket evne til å befruktes hos kvinner Graves' Disease/Hyperthyroidism, Hashimoto's Hypothyroidism, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)
Minsket befruktningsevne hos menn Cushing's Disease
redusert kjønnsdrift Cushing's Disease, Graves' Disease/Hyperthyroidism, Hashimoto's Hypothyroidism
Tilbakevendende aborter Graves' Disease/Hyperthyroidism, Hashimoto's Hypothyroidism
Pust
Økt snorking Hashimoto's Hypothyroidism
Kort pust eller følelse av fortykning i brystet Hashimoto's Hypothyroidism
Spesielt hos barn
Forsinket vekst, mangel på trivsel hos små barn Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome, Cushing's Disease, Hashimoto's Hypothyroidism
Blodforandring
Uforklarlig anemi Celiac Disease/Gluten Intolerance/Irritable Bowel Syndrome
Høye kolesterolverdier Hashimoto's Hypothyroidism
Forandring i blodsukker
Lavt blodsukker/Hypoglycemia -- Addison's Disease, Hashimoto's Hypothyroidism
Høyt blodsukker Cushing's Disease, Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
27-09-09, 10:01 #3
Hashimoto: Rundt 1 til 1,5 av 1 000 mennesker har det (USA). Vanligere hos kvinner enn menn (10:1 til 20:1). I europeiske land er det vanligere med en atropisk form, Ords thyroiditt, enn Hashimoto. Hashimoto blir ofte feildiagnostisert som depresjon, cyclothymia (vekselvise perioder med depressjon og hallusinasjoner, irritabilitet og expansiveness), PMS og av og til bipolar eller angstlidelse. Ubehandlet Hashimoto kan lede til muskel svekkelse (failure) og hjertesvekkelse (failure). Wikipedia
Mange store undersøkelser/studier har avdekket en høyere andel av psykiatriske lidelser og symptomer hos pasienter med autoimmun thyroid lidelse enn i den friske befolkningen.
Høyere andel panikklidelse, depressiv lidelse, bipolar, cyclothymia (vekselvise perioder med depressjon og hallusinasjoner, irritabilitet og expansiveness) ses hos pasienter med thyroid lidelse selv når de mottar passende/adekvat behandling for lidelsen.
Depresjon ses både hos hyperthyroide og hypothyroide, men er mye mer utbredt hos dem som har Hashimoto. De som har Hashimoto har større sjanser til å hypppigere depressive perioder, generell angstlidelse, sosial fobi, og primær søvnforstyrrelse. Elaine Moore• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
01-11-09, 18:09 #4
http://translate.googleusercontent.c...X_ZdD-hTinrhuA
Som jeg ligger Hashimoto som grunddiagnose ( den vil jeg ikke kloge på ) men pas på med at ovenstående ind da det er en yderst sjælden udvikling ag sygdommen som det ses haraf.
-
01-02-10, 14:17 #5
Er det noen som vet om symptomenes styrke varierer i hht mengden anti-stoffer? Hvor mye antistoffer skal til før man gir diagnosen Hashimotos?
Min samboer og jeg har begge denne diagnosen, men han hadde opprinnelig anti-TPO på 30 - som nå faktiskt har gått nedover til 25! (trodde ikke disse kunne bli mindre jeg - i hvertfall ikke på bare noen mnd) mens jeg har anti-TPO på over 1300 og har hatt det en god stund.
Min egen teori er at kanskje han faktiskt ikke har hashimotos i det hele tatt, men bare et generelt lavt stoffskifte av en eller annen grunn som ser ut til å kunne "repareres", mens jeg er på vei til å utvikle/eller har allerede Hypotyreose.
Vi har nemlig veldig forskjellige symptomer. Samtidig ser jeg at jeg selv har like mange symptomer på høyt som lavt stoffskifte, men verdiene viser lavt.
Fant denne interessante artikkelen:
Can You Be Both Hypothyroid and Hyperthyroid?
Ser også at det finnes noe som heter Hashimoto's Toxicosis eller T3 Toxicosis, noen som sitter på info om dette?
Så nå skal jeg prøve å lete etter svar...
Takk for all info Vigdis!Sist endret av Carro; 01-02-10 kl 14:54
Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
01-02-10, 15:59 #6
Kanskje det er kostholdet som har gjort en forandring for samboeren, Carro? Den boka jeg kjøpte "Why do I still have Thyroid symtoms? When my labtest are norma" av Datis Kharrazian snakker om måter å snu utviklingen på. Noe handler om Hashimotos og noe er generelt lavt stoffskifte.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
02-02-10, 12:29 #7
Takk for svar Vigdis!
Den boken høres interessant ut, tror jeg skal kjøpe den.
Ikke umulig det er kostholdet som gjør det, og har faktiskt sett flere som hevder at hashimotos kan reverseres, men regner med at det gjelder først og fremst i tilfeller med lave nivåer av antistoffer, som min samboer har?Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
20-02-10, 11:58 #8
Interessant artikkel om Hashimotos og hjernens helse av Datis Kharrazian http://drknews.com/
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
20-02-10, 12:46 #9
Carro stiller et intressant spørsmål der.
Kjenner vi noe til antistoffene ? Og er det andre problemer med å ha dem ?
Antistoffer er jo innrettet på spesielle celletyper. Thyreoidea-celler finnes ikke andre steder (enn i kjertelen) og mange svar har denne begrunnelsen : Defor kjenner man ikke noe til det ellers i kroppen.
Så unntar man akutte tilstander. De har stor aktivitet og de kjenner man jo i kjertelen og kroppen reagerer jo med feber - så det kjenner man.
De vanlige antistoffer i TPO-gruppen jobber jo langsomt og bruker gjerne flere år på å ødelegge kjertelen såpass at man blir behandlingstrengende (vel, slik ser behandlermiljøet iallfall på det)
Og det kjenner man altså ikke ?
Disse antistoffene har man (måler man) hos noen resten av livet - hos andre er de vekk når kjertelen er vekk - i den grad den er det da...
Men....
Det er jo immunsystemet som lager disse stoffene - av ett eller annet.
Hos noen er immusystemet igang med å lage antistoffer mot andre celletyper samtidig.
Så er det noen forskjell på de som får en kjertelbetennelse, og de som ikke har fått påvist dette ?
Jeg har jo ikke det, og legen min har palpert kjertelen flere ganger.
Han er usikker og sier bare at den ihverfall ikke er forstørret.
Jeg har iallfall hatt min del av eledigheta, og har litt rariteter også på Tyroid behandling.
Det må jo bety at man ikke går fri selv om man ikke har antistoffer.
Intressant artikkel der Vigdis - skal lese den nøyere.
Så en for litt siden som mente at hjernen MÅTTE lage sin egen T3, og at den derfor var avhengig av en høy fT4.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-02-10, 20:06 #10
Hei
Jeg har hatt antistoffer en stund - vet ikke hvor lenge (pga min x-lege som aldri rekvirerte blodprøver..)
De siste par gangene har Anti-tpo ligget på 1300.
Den siste legen jeg byttet til ga meg resept på naturlig thyroid den 23/12 ifjor -
hun har angitt 1 grain pr dag. Jeg har nå øket på mer etterhvert, og befinner meg nå på 2,5 grain.
Jeg var hos legen i midten av januar og da spurte jeg om jeg hadde Hashimotos,
men det sa hun "Næ-hei!" til. Men jeg lurer meg nå på, jeg da...
Når jeg ønsket å få foretatt måling av kortisol vha spyttprøver , så kjente hun ikke til dette.
Så da ga hun meg rekvisisjon til MR, samt henvisning til spesialist på BSS (sykehus) -
dette for en utredning.
Men nå sporer jeg av igjen - har jeg, eller har jeg ikke Hashimotos?
Og kan det være en "bedre" diagnose å ha i møte med nav (søknad).
Undrer i natten
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Antistoffer?
Av siri i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 1Siste melding: 14-03-07, 16:54 -
Antistoffer
Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 4Siste melding: 20-02-07, 19:53
Svar med sitat

Bokmerker