Viser søkeresultater 21 til 30 av 38
-
27-06-11, 18:58 #21
Sv: Grusom ventetid. Høyt anti-TPO og høyt stoffskifte.
Hei igjen! Er det sant? Er den virkelig unormal skyhøy? Hva er normalt? Har ikke rede på det her men forstår at den er roten til mye av fa..skapen :( Er det virkelig ikke en måte å medisinere bort de antistoffer som lager så mye ulage?
Kjenner nesten at jeg får en liten sorg med tanke på ikke spise brød med godt pålegg hver morgen
Må man leve HELT glutenfritt for at det skal være til hjelp eller går det bra om man spiser pasta feks. 1 gang pr mnd? Og ett glass pils er vel også gluten i. (ikke at det er så meget av det nå om dagen men..) Også vi som hentet hjem Kina-mat til middag idag,og der er jo alt av sauser i utgangspunktet lagd av soya, som jeg så ikke var helt bra.
For 1 uke tilbake startet jeg på 1 tablet Selen med E-Vitamin 100 mcg, 1 tablet D-vitamin 10 ug og 2 tableter Magnesium 600 mg. Da skal det anskaffes kokosolje og C-vitamin i morgen. Heter den Slow Release c-Vitamin bare?
Jeg tenkte på. Om det er så vanskelig å bli stabil med radiojod, hvorfor ikke bare fjerne kjertelen kirurgisk med det samme for å spare mennesker for ytterligere up and downs? Vet at det blir ingen dans på roser uansett når en blir hypo, men da slipper en å tenke på at en kjertel plutselig lager ett helvete igjen. For hypo blir jeg jo uansett tenkte jeg på. Anbefaler du ikke å fjerne kjertelen kirurgisk?
Hva med øynene? Det presser bak , særlig det høyre men i det venstre har det blitt mer synlige blodkar og litt generelt rødt. Om kjertelen fjernes kirurgisk så stopper vel prosessen med øynene men den fortsetter ved tabletter eller radiojod?
Setter veldig pris på at du deler din kunnskap Anisa. Takk skal du ha
Er jo også viktig å møte litt over middels skolert til time på sykehuset, så en kan stille de riktige og viktige spørsmål.
Klem Lise
-
27-06-11, 20:10 #22
Sv: Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
Må jeg få stille et lite, men kanskje relevant spørsmål, Anisa; slow-release c-vitamin (f.eks "Ester-C" i Norge), inneholder kalsium-L-askorbat, mens vanlig c-vitamin inneholder ascorbinsyre, som
binyrene består av. Fungerer det på samme måte mht. binyrer ?
-
28-06-11, 07:55 #23
Tily: jeg bruker Esther c. De virker flott på binyrer og alt
Anbefales.
lisereka69. Det kan høres tøft ut å kutte ut gluten. Men det kan være verd det. Du legger om kosten, endrer vaner. Mye av det glutenfrie brødet som kan kjøpes, inneholder desverre sukker (om du skal ligge unna sukker også). Det går an å kjøpe mel og bake selv. Et nytt og lettvint mel har kommet, Cornells alternativ. mend et er dyrt.129 kr for en pose. Med det melet kan du bake en slags rundstykker, pai eller knekkebrød, som er gode, og sunne. Og uten gluten.
Du kan også gå over til lavkarbo. Det finnes masse stoff og oppskrifter på lavkarbo på nettet. tenk at du kan ta bort brødet til frokost, istedet lager du omelett eller eggerøre, om du liker det. Spis så mye grønnsaker du har lyst på. og spis middagsaktig mat til hvert måltid. Mye info om lavkarbo her på forumet også. Lykke til
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
28-06-11, 08:45 #24
Hei Vigdis
Jo,takk. Ja, det blir jo en omveltning nå en har spist brød og bakverk i alle varianter i 40 år. Idag når jeg sto opp så hadde jeg helt spisesperre. Tenkte bare på at alt jeg hadde framfor meg trigga antistoffer og gjør meg verre. Og når jeg går så dårlig som jeg gjør nå, så kom sperra med en gang at jeg ikke skulle spise. Og egg til frokost/ lunsj høres veldig bra ut, problemet er at siden 3 år tilbake så begynte jeg å få magekramper etter at jeg hadde spist egg. Helst om jeg hadde spist d i ren form som kokt, stekt, eggerøre eller omelett. Ikke i bakverk etc. Og da har jeg liksom holdt meg borte fra det. Skal jeg maule en ost eller en leverposteiboks til frokost liksom tenkte jeg for havregrøt kunne jo inneholde spor av gluten så kunne ikke d heller.
Legen sa det ikke var mulig å få eggeallergi i voksen alder, det hørte barn til og de pleide å vokse det av seg. Ikke vet jeg men noe er det hvertfall. Da kommer jeg vel til å kjøpe glutenfritt brød, og bruke maizena til jevning av sauser etc. Sukkeret får gå enn så lenge, men i moderate former. Men hva med soya? Synes jeg leste om at det ikke var heldig heller? For da går jeg jo glipp av Kina-maten..
-
28-06-11, 08:54 #25
Hvis du orker, ta en tur på biblioteket, lån noen bøker om lavkarbo, de kan inspirere deg og gi deg ideer om hva du kan spise. Merker du en sånn reaksjon på egg, er det sikkert lurt å holde seg unna.
Avocado: jeg lager en enkel type guatemole, mikser inn litt salt, sitron og olivenolje, kjør i mikser eller moses med gaffel. Den er fin som dipp eller saus. Lag for flere dager, ha den i kjøleskap. Om du tåler melkeprodukter: lag en tzatsiki av matyoghurt og raspet agurk.
Hvis du er sliten, forsøk å lage enkel mat. Kjøttdeig er et fint utgangspunkt for mye god mat.
Å holde seg unna gluten er en stor overgang, men du blir vant til det. Viktig å ha med mat (niste) når du er ute, så du ikke går tom. Umulig å leve i lang tid kun på bananer......• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
28-06-11, 09:03 #26
-
28-06-11, 09:42 #27
Ut fra det jeg har lest og forstått, tror jeg at det er klokest å holde seg unna soya, så langt det er mulig.
Jeg har eksperimentert litt med knekkebrød. Det er knekkebrødet til Cornell jeg lager varianter av. Melet hennes er såpass dyrt, 129 kr for 750 gram, at når jeg ikke lager rundstykker, lager jeg en blanding ut fra hennes forholdstall oppgitt på posen: 308 gram flak, 277 gram frø, 165 gram mel, 1 dl olje og 6 dl lunkent vann pluss salt. Så varierer jeg hva slags glutenfrie flak, mel og frø jeg har oppi. Siste blanding var med mye amarantmel, den ble veldig god. Frøene var knuste linfrø, solsikke og sesam. Men det er jo ikke lavkarbo! men ok å ha med som niste.... du kan jo bytte ut frøene med nøtter om du forsøker en egen blanding basert på disse forholdstallene.
Om knekkebrød: min erfaring er at jeg ikke helt kan bruke hennes anbefalinger på steketid. Jeg har ofte knekkebrødene en ca 40 min eller mer på 140-160 grader. Så har jeg en lang stund ovnen på ca 100 grader med liten sprekk, da tørker de og får bli sprø. Noen ganger en hel time. Du må nesten teste ut egen stekovn! Test og skriv ned, så får du en slags fasit. Flere ganger har jeg enten brent knekkebrødene sotsvarte eller at de har blitt bløte. Er de bløte, har jeg satt ovnen på på nytt, og gitt dem en omgang med tørketid på 100 grader med liten sprekk på døra. Jeg deler deigen i to, til hvert sitt stekebrett, delte den før i tre, men da blir den tynn og faren med sotsvart oppstår lettere. Funnet ut at pizzahjul er fin å bruke til å rute opp deigen med, slik at det er letter å knekke plata i biter.
Tåler du nøtter, kan du ha det oppi deigen.
God bakst
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
28-06-11, 09:58 #28
-
28-06-11, 14:57 #29
Jeg har gått over på lavkarbo. På lavkarbo spiser man lite karbohydrater (f.eks. ikke sukker, potet, ris, pasta,hvitt mel, etc) og spiser istedet mer fett, for det er fettet som da blir energikilden til kroppen. Vurderer sterkt å gå over til rent glutenfritt etterhvert. Pr. i dag er det kun litt kruskalkli og litt havremel i kosten min som inneholder gluten.
Om du liker havregrøt, så finnes det glutenfri gavre. Havre inneholder i utgangspunktet ikke gluten, men under behandling på møllene, kan det likevel bli rester av gluten fra annen produksjon som havner i havreposen.
Jeg lager glutenfrie og eggfrie knekkebrød som er deilige som de er eller med ost eller pålegg. Her er oppskriften:
100 gram mandler males opp i foodprosessor (du kan kjøpe ferdig mandelmel, men det er ganske dyrt mel)
50 gram sesamfrø
25 gram linfrø
1/4 ts salt
1 stor ss fiberhusk
2 1/2 dl kaldt vann
Bland alt og la det svelle 5 minutt (blir en fast masse etter fem minutt)
Fordel dette utover en bakepapirkledd stekeplate ned slikkepott.
Snitt opp røren i passe knekkebrødstørrelse (jeg deler dele i 16 knekkebrød)
Stekes ved 160 grader varmluft i ca 45 minutt. Deles opp i knekkebrødbiter (de flyter litt sammen mens de steker), snus og tørker videre i ovnen med halvåpen dør (varmluft 160 grader) i ca tre kvarter til de er tørre.
Jeg pleier tredoble oppskriften og lage tre brett på en gang...stor familie som elsker lavkarbomaten min.
Ellers kan man f.eks blande creme fraiche og kesam, tilsette litt ferske bær og søting etter behov. Det er nesten litt risfrutti-aktig i smaken.....
Jeg er klar over det kan virke skremmende å kutte ut brødskiva man har spist i 40 år, men jeg gikk rett over til lavkarbo fra vanlig norsk kost i februar/mars, og det gikk helt fint. Faktisk så bra at guttene mine skryter til vennene hvor heldige de er som har ei mor som pgså har fått seg diabetes 1
Lykke til!
-
28-06-11, 15:57 #30
Hei!
Det er samme oppskrift som en venninne av meg bruker, hun pleier å bytte på sesamfrø og solsikkefrø. Veldig enkel og smakfull er den. Kjøpte ett glutenfritt brød istad. 43,- kosta d og veide 300g. Så det koster.
Det går nok bra , men akkurat nå så er tanken på noe som må jobbes med, ekstra vanskelig. Blir jo så sliten både fysisk og psykisk av å gå slik. Hadde en bare orka å tatt seg en tur ut, så hadde tankene pensla over på noe annet, istedet for bare å gnu og kverne på det som skjer med en. Men ikke så lett når kroppen nekter og svimmelheta tar overhånd. Og blir vel ikke noe bedre med tanke på at behandling sikkert ikke starter den 6/7 som jeg har time på sykehuset heller, men skal vel flere undersøkelser til. Eller får jeg tabletter først før andre tiltak vurderes? For en blir ikke akkurat bedre ettersom dagene skrider fram.
Lise
Lignende tråder
-
Forhøyet anti TPO høyt stoffskifte.
Av ElisabethA i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 10Siste melding: 20-03-11, 13:43 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 7Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???
Av Unn i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 29-05-07, 18:08 -
TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???
Av Unn i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 6Siste melding: 29-05-07, 18:08

Svar med sitat

Bokmerker