Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 33

Tråd: Min dagbok

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Min dagbok

Med den typen appara du snakker om er det viktig å holde kroppen i ro når du måler, altså ikke røre på deg. Ikke snakk, host eller nys. Da blir målingen din riktig:-)

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Man skal måle i "hjertehøyde" med håndleddsmåler, i hvertfall i følge bruksanvisningen som følger min

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Ja det mener jeg det sto i bruksanvisningen på min også, så jeg har alltid målt i hjertehøyde. Men blodtrykket blir så mye lavere da, i går varierte det fra 87/54 i hjertehøyde og rundt 110/80 ved å holde armen i fanget.... Merkelig! Jeg er helt i ro når jeg måler:-)

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Hei,

Jeg har sett litt på blodprøvene dine. TSH burde være et sted mellom 0,5 og 1,5. At TSH er så høyt tyder på at du får for lite hormon. Verdiene dine for T4 skal være i øvre del av referanseområdet, men du har verdier i lavere halvdel.

Med de plagene du har mener jeg alt tyder på at du må øke Levaxin forsiktig oppover, for eksempel trinnvis 12µg ekstra hver dag i 4-6 uker. Underveis er det lurt å ta blodprøver før hver doseøkning, og notere morgentemperatur og hvilepuls om morgenen før du har stått opp. Gjør det et par ganger i uka, så ser du utviklingen. (Vær obs på temperatur over 37,0 om morgenen, angstsymptomer, unormalt høy puls og diare - da er det på tiden å gå ned litt igjen.)

Spørsmålet framover er hvor mye T3 kroppen klarer å danne av det ekstra tilførte T4 i Levaxinen. Hvis du har gått helt ut i enden av referanseområdet med T4 og hvis T3 fremdeles ikke vil opp i øvre halvdel, da er det på tide å vurdere Liothyronin.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    Hei,

Jeg har sett litt på blodprøvene dine. TSH burde være et sted mellom 0,5 og 1,5. At TSH er så høyt tyder på at du får for lite hormon. Verdiene dine for T4 skal være i øvre del av referanseområdet, men du har verdier i lavere halvdel.

Med de plagene du har mener jeg alt tyder på at du må øke Levaxin forsiktig oppover, for eksempel trinnvis 12µg ekstra hver dag i 4-6 uker. Underveis er det lurt å ta blodprøver før hver doseøkning, og notere morgentemperatur og hvilepuls om morgenen før du har stått opp. Gjør det et par ganger i uka, så ser du utviklingen. (Vær obs på temperatur over 37,0 om morgenen, angstsymptomer, unormalt høy puls og diare - da er det på tiden å gå ned litt igjen.)

Spørsmålet framover er hvor mye T3 kroppen klarer å danne av det ekstra tilførte T4 i Levaxinen. Hvis du har gått helt ut i enden av referanseområdet med T4 og hvis T3 fremdeles ikke vil opp i øvre halvdel, da er det på tide å vurdere Liothyronin.
    Heisann:-)
    Jeg er veldig spent på t3- regner med jeg får tatt prøve neste uke etter legebesøket. Jeg har tatt 125 mikrogram Levaxin pr dag i en måned nå, og det er den høyeste dosen jeg har hatt. Kjenner kanskje antydning til litt høyere puls i dag, og er varmere om natta og om morgenen når jeg våkner. Kanskje dette er et forsiktig tegn på at jeg er på rett vei? Det som bekymrer meg, er at jeg blir sliten av ingenting (typ å handle matvarer eller å løfte noe middels tungt), og klarer ikke forholde meg til mer enn en ting om gangen. Kjenner jeg blir fort stressa, irritert og oppgitt. Er dette hyposymptomer? Eller er det binyrer? Eller hyper? ;-)
    Jeg har vært flink til å slappe av, og har fordelt energien på kun de aller viktigste gjøremålene den siste uken. Kanskje det er gevinsten av det jeg høster nå?

Jeg så jo at ft3 reflekterte formen min den ene gangen for 2 år siden da jeg var hyper. Men da var vel dosen 75, og det har nok skjedd en del med kjertelen siden den gang. Hvis jeg nå hadde tsh på 4,4 med 100 milligram Levaxin vil det vel si at jeg trenger mer? Synes det er rart at ft4 ikke blir lavere på så (for meg) høy tsh...

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Man måler blodtrykk i hjertehøyde. For lavt med armen og blodtrykket stiger og tar du armen over hodet så synker blodtrykket i forhold til når du måler i hjertehøyde.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Man måler blodtrykk i hjertehøyde. For lavt med armen og blodtrykket stiger og tar du armen over hodet så synker blodtrykket i forhold til når du måler i hjertehøyde.
    Da er det med andre ord lavt hos meg...Hm, jeg får kontrollere hos legen også.
    Ha en fin kveld!:-)

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av Marina73 Vis post
    Heisann:-)
    Jeg er veldig spent på t3- regner med jeg får tatt prøve neste uke etter legebesøket. Jeg har tatt 125 mikrogram Levaxin pr dag i en måned nå, og det er den høyeste dosen jeg har hatt. Kjenner kanskje antydning til litt høyere puls i dag, og er varmere om natta og om morgenen når jeg våkner. Kanskje dette er et forsiktig tegn på at jeg er på rett vei?
    Det høres sånn ut. Tar litt tid før du kjenner aller virkningene, fire uker er sånn omtrent den tiden det tar for meg. Det kan godt være det fortsetter å gå oppover et stykke. Veldig langsomme utslag, sånn er det bare.

Det som bekymrer meg, er at jeg blir sliten av ingenting (typ å handle matvarer eller å løfte noe middels tungt), og klarer ikke forholde meg til mer enn en ting om gangen. Kjenner jeg blir fort stressa, irritert og oppgitt. Er dette hyposymptomer? Eller er det binyrer? Eller hyper? ;-)
    Det høres ut som helt typiske tegn på at du har gått på for lav dose. Hypo så det holder, ingen tvil.

Jeg har vært flink til å slappe av, og har fordelt energien på kun de aller viktigste gjøremålene den siste uken. Kanskje det er gevinsten av det jeg høster nå?
    Det er sikkert lurt uansett, det - hvis du har kjørt deg hardt i en periode.

Jeg så jo at ft3 reflekterte formen min den ene gangen for 2 år siden da jeg var hyper. Men da var vel dosen 75, og det har nok skjedd en del med kjertelen siden den gang. Hvis jeg nå hadde tsh på 4,4 med 100 milligram Levaxin vil det vel si at jeg trenger mer? Synes det er rart at ft4 ikke blir lavere på så (for meg) høy tsh...
    Skal se litt på tallene dine igjen -

Det er litt pussig at T4 er såpass jevn mens TSH stiger, ja. T3 er den manglende biten her. Om du har fått lavere T3 etterhvert kan det være årsaken til at TSH stiger. Det spørs hva de nye prøvene viser, da.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post

Skal se litt på tallene dine igjen -

Så grei du er :-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard Stoffskifteprøvene har aldri vært bedre..

Da fikk jeg svar på prøver etter 4 uker med ny dose Levaxin:

Tsh: 1,0 (ref. 0,4-4,4)
    FT4: 20 (ref. 12-22)
    T3: 4,5 (ref. 1,3-4,5)

Dette ser jo perfekt ut! Og hvordan føler jeg meg?

Tåka letta rett før helgen, og jeg nyter at hodet virker bedre:-) Er varmere om natta og morgenen. Kjønnsdriften har faktisk våknet litt til live (!) Jeg blir ikke "av" i armene av å vaske håret, og dovner ikke like ille som jeg gjorde før. Det verker og "strømmer" ikke sånn i kroppen om kveldene. Verken i fingerleddene er borte. Kvisene er borte. På mandag kjente jeg at jeg kunne ha gått innom jobben og snakket med de..

Hva er problemet da?

Jeg blir fortsatt fort stressa og gjerne litt urolig. Har ikke fått humøret tilbake, er veldig emosjonell og lett å vippe av pinnen. Føler meg fortsatt tiltaksløs og ser ikke veldig frem til å gjøre ting. Mister enda en del hår. Kraftløs i armene og føler meg utrent (og det er jeg jo). Er redd for å bli sliten....men kanskje jeg ikke vil bli så utslått av fysiske anstrengelser nå, jeg må bare prøve å ta meg ut litt mer? Takler uansett mer enn bare for en ukes tid siden. Jeg må bare finne gleden med livet igjen :-) Babysteps...

Lurer på om det er vits å teste kortisol igjen? Må uansett sjekke vitamin B & D.

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Maikas dagbok
    Av maika i forumet Dagboker
    Svar: 17
    Siste melding: 09-03-12, 14:12
  2. Orca's dagbok
    Av Orca i forumet Dagboker
    Svar: 10
    Siste melding: 17-03-11, 20:37
  3. Vimselitens dagbok
    Av Vimseliten i forumet Dagboker