Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Standard Stoffskiftet blir aldri stabilt, frustrert

Da jeg hadde økt dosen med levaxin til 50 micorgram, sa legen at hun trodde jeg kunne stoppe på 75. Da jeg var på 75, sa hun at hun trodde jeg kunne stoppe på 100. Gikk ca. tre måneder på 100 microgram, og følte meg overdosert en periode, før det så ble lavt igjen og jeg måtte øke til 125. Nå har jeg gått på 125 i ca fem måneder, og fikk etter to måneder overdoseringssymptomer som varte i to måneder. Så plutselig falt stoffskiftet som en stein (føles det ut som i hvert fall), og jeg er nå sliten igjen. Slik har jeg vært i rundt tre-fire uker nå, og vurderer om jeg skal ta en ny tur til legen for å få økt til 150 microgram. Da kommer jeg vel antageligvis til å gå gjennom det samme på nytt, med overdosering med påfølgende lavt stoffskifte. Eller er det bare slik at skjoldbruskkjertelen plutselig blir dårligere av og til?

Hva tror dere? Er det vanlig at det er så ustabilt, og bør jeg vente lenger med å evt. øke dosen? Er det noe jeg kunne gjort annerledes for å unngå disse svingningene (f.eks. prøve å øke dosen med 12,5 istedenfor 25 microgram hver gang)? Ville det hjulpet å ta thyroid isteden, eller ville jeg sannsynligvis oppleve det samme? Er ganske frustrert over enten å gå med hjertebank, hetetokter og søvnproblemer, eller ingen energi, konsentrasjonsproblemer og det som følger med lavt stoffskifte.

Skjønner at det kan være vanskelig å svare sikkert på disse spørsmålene, men vil gjerne høre hvis noen har noen tanker rundt dette.

På forhånd takk til alle dere som er så engasjerte og hjelpsome

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Stoffskiftet blir aldri stabilt, frustrert

Hei.
    Jo, der kan jeg forsåvidt kjenne meg igjen. Jeg har ikke stabile forhold, har aldri hatt det.
    Det var jo aller verst i starten. Da var jeg på Levaxin, og det ble bedre i flere år da jeg gikk over til Armour. Nå siste året har jeg hatt ustabile forhold igjen.
    Og jeg vet ikke veien ut av det, så dårlig med råd fra meg Nora.

Men noe vil jeg "pirke" på i forklaringen din.
    Kjertelen vår bidrar ikke med noe. Den produserer ingenting så lenge TSH ikke har noen verdi å snakke om.
    Flere uten kjertel melder også om ustabile forhold.

Stoffskiftet foregår jo ute i cellene og jeg har tenkt meg at jeg må forbruke stoffskiftehormonene ujevnt, periodisk.
    Så merket jeg stor forskjell når jeg startet på D-vitamin sommer 08. Jeg måtte ned mye i dose. Så sluttet jeg med D-vitaminer nå i januar og da måtte jeg også senke dosen.
    D-vitamindosen har definitivt noe å si hos meg, men jeg har ikke funnet ut akkurat hvordan det påvirker oss.

Til nå tenkte jeg at det kanskje kunne være D-vitaminets årstidsvariasjoner som gjorde at dosen varierte, men nå sank jo dosen etter at jeg sluttet så....
    Har akkurat vært å tatt mange blodprøver så jeg får kanskje vite noe snart.

I fjor høst tenkte jeg at dosen min skulle være akkurat så liten at den aldri ble for høy, og så kunne jeg ta et ekstra grain de dagene jeg følte at den var for lav. (Tyroid virker hurtig) Det gikk bra noen måneder - til jeg slutta med D-vitaminer. Da ble den lave dosen for høy - nå er jeg på 2Grain.

Jeg har mer eller mindre gitt opp å få en jevn dosering.
    Det er jo forsåvidt heller ikke målet. Et jevnt liv er vel målet ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Jeg har passet på dette med D-vitamin, B-vitamin og jern, og det var i desember jeg begynte å få høyt stoffskifte, altså i den verste mørketiden. Hadde en periode da jeg gikk på 100 micorgram da formen var helt super og jeg ikke trengte øke, men plutselig sank verdiene veldig, og jeg måtte øke. Hvordan kan dette skje når skjoldbruskkjertelen ikke produserer noe selv? Skjønner hva du mener når man har en TSH som jeg hadde sist (0,017 tror jeg). Men er det noe i kroppen som likevel gjør at stoffskiftehormonet synker selv om man går på samme dose?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ja, jeg har jo omtrent samme undring selv.
    Hva er det som forårsaker endringen ?
    Litt sånn teoretisk kan en vel bare fremføre muligheter for at det er slik.

Levaxin har forsåvidt opptaksproblemer. Opptaksprosenten er avhengig av tarminnholdet og blir aldri mer enn 80%.
    Armour sies å være mindre følsom for dette, men også den varierer hos meg.

Hvis det er dette som er årsaken, vil det være vansklig å ta "synderen" for det vil ligge flere uker tilbake i tid.
    Det er også litt vansklig å tenke seg, all den tid det jo må endre seg for mange dager av gangen. En dag med dårlig eller godt opptak vil ikke påvirke i særlig grad.

Kroppens behov endres jo - og det er jo helt naturlig.
    Feks vil en dag med hardtrening rive ned mye som skal bygges opp igjen.
    Og det er jo en stoffskkfteoppgave som i naturlige tilfeller bare øker TSH en smule. Vi kan ikke det - vi har jo ikke bare mistet kjertelproduksjonen, men også regulereingen og dosetilpassingen denne driver med.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Det kan være at antistoffene dirver og ødelegger kjertelen og da slippes lagret hromon ut i blodet.

Eller at man har både TRAS og Andti-TPO og det fins flere typer TRAS og en av dem er nesten lik TSH og stimulerer kjertelen (den fins en blokkerende TRAS også som senker TSH falskt) men hvis de ikke tar prøver av TRAS så finner man det ikke, eller så kan det være at cutoff er høyt og litt TRAS, under deteksjonsgrensen som er satt på prøven, roter til nok)

Eller det kan være noe med tarmen, at man ikke tar opp ting.

Elelr at man tar jern, aluminium eller kalsium for tett ved thyroxinen. Disse tingene blokkerer for opptaket av thyroxin. Så hvis man tar det i perioder og ikke i andre perioder, så vil man bli hypo eller hyper.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Jeg har hverken anti-tpo eller tras, og har ikke tatt noen tilskudd annerledes enn ellers, bortsett fra at jeg sluttet med multivitamintilskuddet rundt jul. Har lurt på om dette med antistoffene, om de kanskje ikke alltid vises på blodprøver (har negative allergiprøver og cøliakiprøver, selv om jeg er kjempeallergisk, og dette er jo også autoimmune sykdommer), men det er et annet tema. Satser mest på det med tarmen, siden jeg for inntil noen uker siden ikke klarte å la være å spise kornprodukter, som jeg får dårlig mage av. Skal prøve å unngå korn igjen og se om det hjelper

Lignende tråder

1. Jeg går ned i vekt som aldri før!
    Av Shanita i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 17
    Siste melding: 17-05-08, 14:33
  2. Frustrert !
    Av benita i forumet Graves sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 26-02-08, 10:42
  3. Frustrert og forvirret
    Av munch i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4