Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Spørsmål om P-ANCA
Hybrid View
-
24-06-09, 15:47 #1
Spørsmål om P-ANCA
Har tatt en drøss med blodprøver og noen av svarene fikk jeg lest opp i telefonen i dag (av en ufaglært). Et blodprøvesvar, P-ANCA, var positiv, men jeg aner vitterligen ikke hva det betyr. Gjør andre? I så fall er jeg takknemlig for svar.
P-ACTH var på 12,2 og bør være lavere enn 10,2 iflg. den "ufaglærte", men jeg aner ikke hva det betyr.
Anti-TPO var på over 1300. (Til orientering er det påvist hypothyreose og jeg går på Levaxin. Skal til indremedisiner om få dager.) Kan noen hjelpe med å tyde svarene?
1+1
-
24-06-09, 16:13 #2
Sv: Spørsmål om P-ANCA
Jeg mener, at denne analyse ( Antinøytrofile cytoplasmaautoantistoffer (ANCA)) foretages når man mistænker eller vil udelukke Wegeners granulomatose. Eller hvis man har f.eks. astma, kan denne prøve tages for at bekræfte eller udelukke noget, som hedder Churg-Strauss syndrom. Eller måske noget helt tredje?
Men det er nok bedst at ringe til lægen for at høre an, før man evt. begynder bekymre sig for meget. Jeg er pludselig kommet i tvivl om jeg burde have svaret dig. Der er lang tid til i morgen, hvis du ikke kan lade være med at bekymre dig. Det håber jeg du kan (lade være).
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
24-06-09, 16:27 #3
-
24-06-09, 22:41 #4
ACTH stimulerer binyrene..tilsvarende som TSH stimulerer skjoldbrukskjertelen.
At ACTH er for høy indikerer at binyrene får beskjed om å produsere MERE hormon. Du kan ha for lite cortisol. Det er blitt sent for hjerna mi, men håper ikke jeg har sagt noe feil nå.
Jeg vet ikke hvor du har fått analysert prøvene, men laboratoriene har oftest egne sider på nettet. F.eks. FURST.no Der kan du klikke deg inn å lese om de fleste relevante prøver, med forklaringer til mye av det...Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
24-06-09, 22:56 #5
Ikke så gæærent det gunnda.
ACTH er for binyrene det samme som TSH er for skjoldkjertelen.
Den produseres av hypofysen på forlangende av hypotalamus.
Men om denne er forhøyet kan cortisolet også være det.
Hvis det ikke er forhøyet også, har du kanskje et binyreproblem.
Det må flere tester til for å finne ut det.
Feks en Synacten-test der de sprøyter inn syntetisk ACTH og måler hvor godt binyrene svarer på dette.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Spørsmål om CRP-tal
Av Anne Ma i forumet BlodprøverSvar: 11Siste melding: 07-11-11, 09:00 -
Ny med et spørsmål
Av sassi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 12-02-08, 13:19 -
Spørsmål ang Liothyronin
Av Thyr i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 6Siste melding: 16-06-06, 22:51

Svar med sitat

Bokmerker