Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
    Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    33

Standard MS og lavt stoffskifte

Hei!
    Har nettopp fått diagnosen hypothyreose med TSH på 13,3 og FT4 på 9,1 og er selvfølgelig nysgjerrig på hva sykdommen kan gi av div. symptomer. Mye av det jeg har lest minner skremmende mye om min MS og jeg lurer da på om disse sykdommene er i samme familie eller at de rett og slett er EN OG SAMME sykdom.
    Mine MS-symptomer er: - fatigue (veldig, veldig trøtt og sliten)
    - prikkende følelese i hender, stive fingre,
    følelesesløse hender
    - parestesier i høyre fot/legg
    - dårlig konsentrasjon og dårlig hukommelse
    (kognitive problemer)
    - spastisk muskulatur (stiv muskulatur)
    - tåkesyn
    - svimmelhet
    - varmeintoleranse
    - muskelsmerter

Mine hypothyreosesymptomer er: - fatigue (veldig, veldig trøtt og sliten)
    - prikkende følelese i hender, stive fingre,
    følelesesløse hender, HOVNE håndledd og
    "pølsefingre" samt hovne legger/ankler
    - dårlig konsentrasjon og dårlig hukommelse
    (kognitive problemer)
    - fryser ekstremt/svettetokter
    - hjertearytmi
    - vektøkning

Allerede for 16 år siden var jeg hos endokrinolog og fikk påvist betennelse i skjoldbruskkjertelen, men fordi jeg ikke ante hva det innebar og fordi jeg var henrykket over at jeg ikke hadde betennelse i BUKSPYTTKJERTELEN, ble ikke min tilstand fulgt opp. Jeg har m.a.o. gått rundt med en ubehandlet hypothyreose i maaaange år. For 12 år siden fikk jeg MS-diagnosen....

Har noen av dere hørt om lignende tilfeller? Vet egentlig legene/forskerne nok om immunologi til at de kan sette en eksakt diagnose? Kanskje skyldes de fleste "autoimmune" sykdommer vårt stoffskifte?

1+1

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: MS og lavt stoffskifte

Jeg vet ikke så mye om MS, men jeg kjenner en som har en mild form.
    Så hvis jeg skal få skrive ned noen av mine antagelser - så får du ta dem som det da 1+1 ?

For meg - ser de listene dine ut til å være samme liste - kanskje med unntak av det aller øveste dymptomet du nevner der.
    Jeg antyder altså at alle de symptomene der skyldes ditt lenge ubehandlede lave stoffskifte.

"følelesesløse hender, HOVNE håndledd og
    "pølsefingre" samt hovne legger/ankler"
    Dette kan være en følgesykdom til lavt stoffskifte : Karpal tunell syndrom
    Og man har liknende forhold i anklene.
    Mer her :
    http://209.85.129.132/search?q=cache...ang_no|lang_sv

Autoimmun sykdom.
    Auto betyr her "av seg selv" - altså noe som har med immunsystemet å gjøre - og som starter uten at vi vet hvorfor.

Det er ganske mange slike sykdommer, og både MS og Thyreoiditt starter autoimmunt.
    Den autoimmune reaksjonen ødelegger kjertelen slik at den ikke kan produsere hormoner mer, og myelinet får gjennomgå noe av det samme i MS.

Det er ikke uvanlig at man har flere autoimmune reaksjoner hos samme person.
    Hadde man klart å stoppe den autoimmune reaksjonen hadde det vært en stor helsegevinst for folk, men det kan man ikke.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    33

Takk for svar n'Finn! Jeg forstår at du både kan mye om hypotyreose og har lang erfaring med sykdommen. Supert at du vil dele din kunnskap med meg og andre!
    Jeg har fått vite at mine hovne håndledd ikke skyldes karpal tunnell syndrom. Kanskje har jeg revmatisme?
    Hva som setter skjoldbruskkjertelen "ute av drift" eller hva som får kroppen til å gå til angrep på sitt eget myelin, er det pr. nå ingen som vet, men jeg tror at alle autoimmune sykdommer har en FELLES fiende som vi må gå på jakt etter. Jeg tror at forskerne trenger hjelp av oss i jakten på FIENDEN!

1+1

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    33

Jeg har vært inne på mssiden.no og spurt nevrologen der om det er en sammenheng mellom stoffskifteproblematikk og MS, og fikk da til svar at det er overhyppighet av stoffskifteproblemer blant MS-pasienter. Assosiasjonen er sterkest mellom thyroidea-forstyrrelser med antistoffer (anti-thyroid antibodies ATA) og multippel sklerose.

Det er også sett sammenhenger mellom MS og andre hormonelle forstyrrelser der antistoffer mot hormonelt aktivt vev er involvert.

Nevrologen har limt inn en interessant og ny artikkel om emnet under "spørsmål og svar" dersom noen ønsker å lese mere om emnet.

1+1

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    19

Hei
    Jeg fikk MS diagnosen før jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte. Da var det plutselig ikke MS lenger. Heldigvis... Har hatt de samme symtomene som deg. Nå har jeg operert bort skjoldbruskkjertelen og håper jeg snart blir bedre.

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    33

Jeg ble såååå glad for svaret fra deg gevega! Tusen takk!

Hvor lenge hadde du MS-diagnosen før du "mistet" den? På hvilket grunnlag stilte de MS-diagnose? MR-bilder, spinalvæske, nevrologisk undersøkelse? (Alt dette gjøres vel automatisk før fastsettelse av diagnose?)

Jeg har mange plakk i hjerne og ryggmarg, har du?

Send meg gjerne personlig melding dersom du ikke ønsker å skrive om alle dine symptomer her.

1+1

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    33

Standard Høy anti TPO

Er "ny" i gamet og trenger hjelp til å tolke prøvesvarene mine. Legen stadfester at jeg har lavt stoffskifte og trenger å begynne med Levaksin. (Og det skal jeg) Prøvene viser: TSH - 13,3
    FT4 - 9,1
    Anti TPO - over 1000 (tusen).
    Er litt engstelig for TPO'n min jeg... Har jeg grunn til å være det?
    Skal til kontroll hos fastlegen om 6 uker. Bør jeg kontakte endokrinolog?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Høy anti TPO

Engstlig er ikke bra å være vel ?
    Du har fått en thyreoiditt - og slik begynte det for 90% av de som medisineres. Det hevdes at størstedelen av de som medisineres har det bra - så engstelsen er nok litt tidlig ?
    Bedre å bruke tia på å sette seg inn i hva dette egentlig er, og du er jo godt igang da.

Usikkerhet og uavklarte forhold rundt å leve ditt liv med hypothyreose - og hva det vil ha å si for deg, er jo forstålig. Jeg ante ikke hva det var, og det hjalp å lese.
    Mitt råd til alle er å utdanne seg så godt man kan i sin egen sykdom.

Behandlerapparatet kjører mye på rutine og trur mye som ikke stemmer - ikke la deg kjøre over av det.

Anti-TPO er en test som avslører thyreoiditt (som også kalles Hashimotos)
    Det er kroppens eget immunforsvar som feilreagerer og tror at kjertelens vev er fientlig. Så produseres det antistoffer mot kjertelvevet, og det er dem du er engstelig for ?
    Det behøver du ikke å være, det er kun kjertelvevet som angripes, sies det fra autorisert hold.
    Ikke alle pasienter er helt enig - noen kjenner seg dårligere når de har mye antistoffer. Det er jo en slags betennelsestilstand kjertelen kommer i, og noen kan vel reagere på dette som på mange andre ting.
    Men disse reduseres kraftig når "jobben er gjort" og kan bli helt borte.

Du kan ikke kontakte Endokrinologer - det er fastlegens jobb å henvise deg. Denne vet hva Endoen krever for at du skal bli henvist.
    Det kan absolutt være en fordel at øverste ansvarshavende ser på deg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    33

Tusen takk for svar n'Finn! Ja, jeg skal prøve å lese mere om sykdommen, men for tiden føler jeg meg bare sliten, urolig i kroppen, og svært ukonsentrert og orker rett og slett ikke studere så mye "nytt".
    Jeg har sikkert lagt sammen 2+2 og fått 5, trodde det var "vanlig" å operere bort skjoldbruskkjertelen med anti TPO på over 1000. Godt å vite at problemet kan avhjelpes med "bare" medisin!
    Finnes det endokrinologer ved private klinikker? I så fall - hvor? Jeg føler meg så veldig dårlig. Daglig hjertearytmi, "mister hodet" veldig ofte, store søvnvansker (sover maks. 6 timer i døgnet - selv med Imovane).
    Beklager at jeg klager sånn... Regner med at mange har det på samme måte?!
    1+1

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Forstår deg godt - ikke lett å konse lenge av gangen.
    I Oslo finnes jo flere privatpraktiserende Endokrinologer.
    Men de er jo dyre da.....
    www.balder-klinikken.no er mer helhetlig, og flere har gode erfaringer her.
    Men er dyrt her og da.

Antistoffer ødelegger kjertelen ved at de påfører den en slags betennelsestilstand. Når denne er over, fjerner kroppen resten selv.

Her kan du bare beklage deg så mye du vil mener jeg - ingen restriksjoner på slikt her da 1+1

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt stoffskifte?
    Av Varla i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 22-10-07, 19:21
  3. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  4. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn