Viser søkeresultater 1 til 10 av 35
Hybrid View
-
05-11-14, 19:08 #1
Betennelse i skjoldbruskkjertelen. Ny og trenger hjelp
Hei, mitt navn her inne er Sølvi. Jeg er en jente på 17 år som har blitt diagnostisert med en betennelse i skjoldbruskkjertelen. Har slitt med utmattelsessyndromer i rundt to år nå, og ble diagnostisert med betennelsen for ca. like lenge siden. Har også hatt kyssesyken for ca. 5 år siden. Det skal sies at symptomene mine ikke var så sterke for to år siden, noe som gjorde at jeg ikke tok så mye hensyn. Betennelsen var det man kan kalle "sovende", altså det var ingen andre verdier som var for høye/for lave annet enn TSH4 (?) som viste at jeg hadde en betennelse. Derfor fikk jeg ikke medisiner, og fikk bare beskjed om å se det an.
Fikk en ganske kraftig forverring for 1 år siden da jeg begynte på idrettslinja. Da gikk jeg ut av all gym og byttet også etter hvert linje til studiespes. Da fikk jeg minstedosen med levaxin, noe som ikke førte til en forbedring fram til nå. Da begynte vi og bli ganske utålmodige, grunnet at jeg er så dårlig i perioder at det å følge opp skole er ganske anstrengende... Jeg lurte da på om jeg skulle høyne dosen med medisiner, men fikk fra legen min vite at dette ikke var nødvendig. Fikk ikke noe oppfølging etter dette, noe jeg syns var rart fordi jeg følte meg ganske dårlig
Ble ikke bedre, heller dårligere, og reiste igjen til legen og krevde utvidede tester (som for en ME-utredning), og da ble det plutselig klart at jeg skulle ha både B-12 sprøyter og høynet dose. Har ikke for lave B-12 verdier, bare i det "lavere sjiktet av normalen". Har nå tatt 2 av 4 sprøyter, før jeg går over på 1 sprøyte hver 3. måned og føler ingen endring....
Jeg klarer meg såvidt med skole, men har mål om høyest karakter i de fleste fag men dette merker jeg at er vanskeligere og vanskeligere.. Noen som har vært i samme situasjon, som kan dele sine erfaringer? Dette ble en måte å få ut litt frustrasjon, når jeg føler at jeg plager alle rundt meg med å være så syk og sliten hele tiden... Håper noen vil dele sine historier/råd/alt mulig med en frustrert 17 år gammel jente
-
05-11-14, 21:30 #2
Sv: Ny og trenger hjelp
Aiai, så leit å lese hvordan du har det - og at legen din er sleivete med helsetilstanden din.
Kan hende er det en trøst å få vite at mange har lignende historier når det gjelder symptomer og blodprøveverdier som dine.., men det i seg selv hjelper deg ikke videre.
Dessverre så er brorparten av leger i dag forblindet av hva blodprøvesvarene er - og ikke i særllig grad HVA pasienten forteller om av symptomer.
Har du forsøkt å bytte lege - ikke sikkert det hjelper, men høres ut som det ikke kan bli noe dårligere oppfølging enn det du har i dag. Kan hende noen fher inne kan anbefale deg en annen fastlege.
For egen del så kunne jeg tenkt meg en tur til dr Øverby i Arendal (søk på navnet, han er svært kunnskapsrik mtp stoffskiftesykdommer). Jeg leser boka hans "Lavt stoffskifte - årsak til de fleste sykdommer" nå - har lånt på biblioteket ( de har lånt den inn fra et annet bibliotek).
Ellers er det svært mange gode tips og know-how inne på STTM si side:
http://www.stopthethyroidmadness.com/
Du kan jo f.eks sjekke refleksen (foran på kneet) de kan ha blitt tregere.. en sikrere metode er å måle kroppstemperaturen over noen uker. Det ligger beskrivelser på framgangsmåten flere steder på Forumet - bruk søkemotoren øverst til høyre.
Hvis du er som meg, og mange andre så har du også pådratt deg problemer med binyrebarken;
det er noe som må sjekkes ut i saliva(spytt)-test.
Oki - en sped begynnelse bare her fra meg. Sjekker innom tråden din igjen siden
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
06-11-14, 08:39 #3
Har faktisk ikke fått noen til å få refleksene i kneet mitt til å fungere på en god stund... Husker ikke om jeg noen gang har klart det haha. Så det var litt rart at du nevnte det! Ellers tusen takk for gode svar! Vil vente med å bytte lege til jeg ser ordentlig om økningen av medisinene og B12-sprøytene fungerer, men har vurdert dette flere ganger... Så tusen takk!!
-
08-11-14, 12:42 #4
Hei Sølvi. Jeg tenker at siden du er såpass ung, burde det være fullt mulig å bli ganske så frisk, dersom du får riktig behandling for deg. Det er viktig at det blir tatt fatt i underliggende årsaker til sykdom. Hvis du har mulighet til det, så vil jeg anbefale at du forsøker en helhetslege, som f.eks Skogli ved Funksjonellmedisinsk senter. Det vil trolig kreve en del ressurser, både penger og innsats i form av kosthold, nødvendige tilskudd etc. Lykke til
-
10-11-14, 11:27 #5
-
10-11-14, 17:33 #6
Sv: Betennelse i skjoldbruskkjertelen. Ny og trenger hjelp
Jo, det er der nogen, der siger
Det er ofte, at virussen Ebstein Barr (som er bagved kyssesyge) er at finde hos dem, der har Hashimotos - den autoimmune sygdom, der giver lavt stofskifte. Jeg har det også - havde kyssesyge som 18 årig 
Tina
-
19-02-15, 13:10 #7
Hashimotos - diagnose, trening og kosthold
Hei igjen! Jeg var en ny tur hos fastlege for et par uker siden, og spurte da om å få en ordentlig diagnose, som f.eks. Hashimotos. Har ikke helt stålkontroll her, men betennelse i skjoldbruskkjertelen har vel litt forskjellig "navn", og jeg var nysgjerrig på hvilken av disse som var den type betennelse jeg har. Men da fikk jeg beskjed om at det var urelevant, ettersom behandlingen mot disse forskjellige typene var lik. Jeg måtte øke dosen min med levaxin, og ikke fokusere på alle de andre symptomene jeg har som gjør livet mitt vanskelig - for de kunne han ikke gjøre noe med. Ble litt frustrert etter dette besøket, jeg vil jo helst ha et navn og kalle sykdommen min. Vet ikke om noen her inne har noen erfaringer med dette, har forstått at det mest sannsynlig er Hashimotos, men er det andre "navn" som kan være aktuelle?
Selv om jeg er i ganske dårlig form, vil jeg uansett prøve og etter hvert starte å trene litt. Før jeg ble syk hadde jeg spilt håndball i nesten 10 år, så det er den sporten som ligger nærmest meg. Men håndball er en veldig intensiv sport, og når jeg har prøvd å spille litt har jeg blitt veldig dårlig etterpå. Løping er vel det jeg har opplevd at jeg blir dårligst av, men har ikke prøvd så mye forskjellig egentlig ettersom formen ikke har tillatt det. Jeg drev med ridning da jeg var liten, er det noen som har noen erfaringer med hvordan det fungerer som treningsmetode for oss? Hvis ikke, er det andre typer trening/treningsprogram med øvelser/styrkeprogram/yoga, egentlig alt som kan gjøre at jeg ikke eser ut enda mer..
Og kosthold. Jeg har alltid vært veldig glad i alt som er usunt, potetgull, sjokolade, is osv, men i og med at jeg før trente opp til 5 ganger i uka, var det aldri noe problem med vekt. Nå derimot, merker jeg selv at jeg legger på meg mye fortere, og har også lest at det er et vanlig symptom hvis du har lavt stoffskifte. Så spørsmålet mitt er egentlig; er det noen som har en "diett", eller egentlig bare kostholdstips?
Tusen takk for alle svar!!
-
19-02-15, 23:24 #8
Legen din vil ikke fortelle deg at du har den auto-immune varianten av lavt stoffskifte, Hashimoto, og det sier meg at vedkommende ikke tar stoffskiftet alvorlig.
Med så høy anti-TPO er det ingen tvil om at du har Hashimoto.
Når det gjelder kosthold, så har svært mange med lavt stoffskifte oppdaget at lavkarbo er den beste veien å gå, meg selv undertegnet. På lavkarbo.no er det mye info og mange oppskrifter. Anbefaler ellers boken til dr. Hexeberg "Frisk med lavkarbo -100 oppskrifter". Boken finnes på biblioteket om du ikke vil kjøpe den.
Hvor mye skal du øke Levaksin med?
Håper du er klar over at stoffskifteprøver skal tas så nær klokken åtte som mulig om morgenen og at du skal være medisinfastende.
-
20-02-15, 10:45 #9
Det er vell det jeg også har følt, at han ikke tar meg og stoffskiftesykdommen på alvor. Han sier at "vi må fokusere på det positive, du gjør det så bra på skolen". Jeg føler selv at det ikke kan fortsette sånn her veldig mye lengre, men han nektet å svare meg på hva vi skulle gjøre dersom jeg ikke følte meg bedre. "Vi måtte fokusere på det vi kunne endre på", som var dosen med levaxin. Jeg gikk da opp til 50 mg 4 dager i uka, og 25 mg 2 ganger i uka.
Jeg har også sett litt på Lavkarbo, og det er en av de kostholdsplanene jeg vurderer å starte opp. Det er litt vanskelig når man bor hjemme - da må jo hele familien nesten gå på samme diett, men det går nok greit.
Tusen takk for hjelp!!
-
20-02-15, 13:55 #10
Forutsatt at dere spiser middagsmat så noenlunde fra bunnen av så kan du bevege deg mye i retning lavkarbo uten å påvirke de andre så mye.
Pass på å spise egg eller å lage egne frøknekkebrød med ordentlig smør til frokost i stedet for å fylle opp med brød og litt pålegg og til middag kan du stort sett spise "proteinet, saus og grønnsaker", eller "gryteretten uten ris/makaroni". Nei, det er ikke perfekt, men forbedringen er der og det vil også kroppen din merke.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Trenger råd og hjelp!
Av Benedikte i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 19Siste melding: 08-03-13, 14:42 -
Trenger hjelp
Av janis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 30-09-11, 00:01 -
Nå trenger jeg hjelp
Av Gekko i forumet PresentasjonerSvar: 19Siste melding: 30-04-10, 16:34 -
Trenger råd/hjelp.....
Av mohaienne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 37Siste melding: 09-01-08, 15:33 -
Ei til som trenger hjelp
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 11-05-07, 17:41

Svar med sitat

Bokmerker