Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
Hybrid View
-
04-12-09, 06:39 #1
Opstart fra en lang pause
Hej n´Finn
Tusind tak for dit svar! Er rigtig glad for at høre at jeg kan starte på samme dosis, da jeg frygtede at jeg skulle starte helt forfra på 30 mg, det kunne jeg næsten ikke overskue.
Jeg tror jeg prøver at ta den samme dosis som jeg gjorde på amour. Jeg var bare nervøs for om kroppen for et "chok" når den pludselig for medicinen igen...
Mange hilsner
Honeyhob
Fokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig
-
05-12-09, 13:37 #2
Sv: Oppstart fra en lang pause
Ja, kommer an på om du er følsom eller ikke.
Det fins alltid noen veldig følsomme som må starte lavt og sakte.
Men det vet du jo selv.
Jeg ville tatt halv dose i noen dager først for å se hva som skjer.
-
05-12-09, 17:03 #3
Men kan man allerede mærke forskel efter nogle dage tror i?? Jeg troede der gik flere uger før man ku mærke virkningen?
Jeg var ikke særlig følsom da jeg startede op på amour, men jeg tror alligevel at jeg starter på halv dosis som jeg så sætter op... Hvor hurtigt/ofte tror i jeg kan hæve dosis?Fokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig
-
05-12-09, 19:02 #4
Det er forskjell (jeg merker det) på hvor hurtig Thyroid virker og hvor hurtig Levaxin og andre syntetiske mono tetratyroider.
Tyroider inneholder jo også T3 som virker hurtig, mens T4 må behandles av kroppen før det kan brukes - og det tar 2-4 uker.
Jeg tror man blander sammen disse to vidt forskjellige hormonprodukter.
De leger jeg har kontaktet, og det er svært mange, har alle sagt at de ikke kjenner noe til tyroidene.
Så skal de nok avholde seg fra å gi råd som frakken ikke kan bære.......
Så mener jeg at selv de mest indoktrinerte forstår at det blir håpløst å dosere en medisin som først virker etter 3 uker. Da kan allerede kroppens behov ha endret seg betydlig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-12-09, 20:06 #5
Så det du mener n´finn, er at jeg ikke skal være så bange for at overdosere ved at starte på den dosis jeg sluttede på (120 mg)? Min læge er ret meget inde i thyroid medicin og ved meget om det, men som du siger, er hun jo stadigvæk "alm læge" og skal nok passe på hvordan hun rådgiver sine patienter...
-
05-12-09, 22:36 #6
Helt generelt mener jeg jo at feildosering er uheldig enten det er for mye eller for lite.
Og det er overhode ingen fokus på de skader som oppstår av en for lav dose !
Det er kun fokus på overdosering.
Og jeg vil gå så kraftig imot denne dagens holdning jeg bare kan.
Men jeg skal spesifisere - for det skal man :
Fokus på høye stoffskiftehormon-nivåer er absolutt nødvendig. Det har man også forstått - de som har disse lidelser går foran i køen - fremfor de som har lavt stoffskifte.
Og det er etter mitt syn en riktig prioritering (når man først MÅ) - og man trenger sandelig også å lære mer om dette ! Også her blir mange feiltolket og feilbehandlet.
Men - så trekker man denne viten/erfaring i sammen med at en hashimotopasient som overdoserer sin Levaxindose - og trekker den slutning at det utgjør for det samme.
Og det gjør det slett ikke !
For det første er det omtrent umulig å overdosere så kraftig at det gir skader, men det er også umulig å overdosere i så lang tid det tar før skader oppstår.
OG - i en oppstartfase der man har gått lenge å pådratt seg en masse symptomer er det min mening at man skal overdosere !
Ikke kraftig - jeg har ikke ekstreme synspunkter på dette, men mener at systemet hat godt av å få et kraftig push for å vekkes til live.
Det vanlige idag er at man holder på en dose der TSH har en verdi - og det er etter min vurdering ensbetydende med underdosering.
Etter ett antall år oppstår skader som en følge av underdoseringen. Feks helseskader, tap av jobb, sosial anseelse og andre velferdsgoder.
Mange personlige offringer som skyldes hypotyreose og feil(under)behandling av denne, men som helsevesenet ikke er ansvarlig for !
Jeg syns de skader som oppstår ved for lav dosering er mye verre enn de som kan oppstå ved en periode med litt høy Levaxindose.
(nå snakker jeg ikke om hypErthyreose)
Det er bare tull å skremme folk til angst for å ta for mye iallfall, og særlig i oppstartfasen !
Så forstår man heller ikke å se at noen pasienter ikke får et bedre stoffskifte selv om de kommer på Levaxin. Deres blodprøver er jo innen dette vide normalområdet - så skal de dælenmei ikke klage !
Så er det eneste som skal til for at pasienten får et bedret stoffskifte at denne kommer over på et Tyroid istedenfor. Jeg fikk et helt annet liv ......
Men legen må kjempe en kamp mot det bestående meningstyrani innen egen proffesjon, mot latterliggjøring av de leger som beveger seg tilbake i tiden og forkaster den syntetiske helhetstenkning som har hersket i alt for mange år..... bare for en stakket stund, bare for å utøve sin legegjerning for en pasient.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-01-10, 17:04 #7
stadig træt og svimmel, nedsætte dosis af Erfa?
Hejsa...
Jeg er stadig så træt og svimmel og kan slet ikke komme ovenpå efter min periode på 1 måned helt uden medicin i nov/dec 09(Jeg løb tør for amour og kunne ikke få fat i erfa)
Jeg har også binyretræthed og følger Wilsons kur til punkt og prikke, men jeg føler bare ikke jeg kan komme op på samme niveau som før...
Jeg er træt og svimmel og træt og træt og træt....
Skal jeg nedsætte min dosis af Erfa for at binyrerne bedre kan følge med??
What to do???
-
27-01-10, 17:58 #8
Sv: stadig træt og svimmel, nedsætte dosis af Erfa?
Ja, sett ned dosen.
Min lege var enig med meg i min egen diagnose om at jeg har binyretretthet og i mitt forslag til behandling (sette ned Erfadosering, jeg går og på det). Veldig kult at han hadde hørt om det i det hele tatt. Hvis du søker opp tråder om dette så ser du at rådet overalt er å redusere dosering.
Jeg fikk mye angst og dårlig hud av binyretøys, dette har virkelig bedret seg. På bare to uker altså! Men har fått litt hyposymptomer av å redusere på Erfa, som muskeltretthet, at jeg ikke kan være så veldig aktiv fysisk.
Lykke til
-
27-01-10, 21:58 #9
Men muskelsvakhet kan følge binyretrøtthet også. Da det "brøt ut" klarte jeg ikke gå opp trapper, hadde heller ikke krefter til å bevege anklene ....
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
27-01-10, 22:34 #10
Ja, det er derfor man kan prøve å sette ned dosen.
Det er et forsøk på å få med seg binyrene.
Dosen skal opp igjen, men man kan "miste" aktiviteten hvis man øker dosen raskere enn de klarer å følge med.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Skal det ta så lang tid?
Av Lillejenta i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 03-11-08, 16:40 -
hvor lang tid tok det.....?
Av DALIA i forumet OperasjonssalenSvar: 3Siste melding: 15-06-08, 20:34 -
Hvor lang tid på svar på hormonprøver fra Aker sykehus??
Av tussi i forumet Høyt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 01-12-06, 13:22 -
lang ventetid på Aker?
Av Lissa i forumet Hos legenSvar: 4Siste melding: 01-11-06, 22:41

Svar med sitat
Bokmerker