Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Skal det ta så lang tid?
-
02-11-08, 23:05 #1
Skal det ta så lang tid?
Orker ikke ta hele historien min en gang til, men for de som er nyskjerrig er det vel bare søke på brukernavnet mitt. For å gjøre det kort så har jeg det siste året gått fra å være veldig lav til veldig høy til normal (?) og nå (litt) høye verdier på blodprøvene. Formen min har vært akkurat den samme hele tiden, veldig hypo-følelse, kanskje litt bedre nå men lite, bortsett fra da jeg var veldig høyt dosert i sommer hvor jeg bare fikk hjertbank og høy puls i tillegg til det jeg velger å kalle hypo-symptomer. Blodprøvene har vært slik:
16.01.08: Tsh: 12 Ft4:22 Ft3: 3,9 frem til denne prøven 125 mcg 6 dager 100 mcg 1 dag i uka, endret til 150 mcg daglig etter denne prøven
12.02.08: Tsh: 0,43 Ft4: 20,4 Ft3: 4,4
25.02.08: Tsh: 0,92 ft4: 22,4
03.04.08: Tsh: 0,02 Ft4: 31 Ft3: 13 ny dose levaxin etter denne prøven: 125 mcg daglig
31.07.08: Tsh: 0,25 Ft4: 17,5
23.10.08: Tsh: 0,14 Ft4: 21,4
Føler meg ikke hyper nå, men hadde et tilfelle av press i hjertregionen nå i uken som var, skjelver litt på hendene men det har jeg gjort helt siden i sommer syns jeg. Er etter denne siste prøven veldig redd for å redusere på medisinen igjen, vil tro at legen ønsker å gjøre det og jeg føler jeg må ha noen bra argumenter å stille opp med i såfall. Noen forslag? Og så lurer jeg på om det kan/ skal ta så lang tid før blodprøvene stabiliserer seg som det har gjort for meg siden siste doseendring i april? Eller er dette bare tilfeldige utslag? Må legge til at jeg tok medisinen den morgenen noen timer før blodprøven ble tatt så ft4 er vel i virkeligheten litt lavere? Jeg vet jo at tallene egentlig ikke har noe å si, men jeg har ikke helt kommet dit enda at jeg kjenner kroppen min så godt at jeg kan dosere uten. Hadde jeg vært der nå ville jeg selv økt medisinen et hakk pga mye hypo-symptomer som jeg alltid har hatt. Jeg har jo etterhvert lært at hvis jeg har symptomer så tar jeg for lav dose. Jeg har veldig lave jernnivåer og b12 i nedre referanseområdet. Tar jern når jeg husker det men lagrene tappes like fort igjen. Skal til endokrinolog på aker igjen om et par uker og håper på å få tilskudd av b12 pga mulig perniciøs anemi (har antistoffer) og skal spørre om jern-injeksjoner samtidig siden jeg har holdt på med disse pillene i alle år uten at jeg greier å følge det opp. Jeg håper jo at det er jern og b12 som er løsningen på disse evigvarende symptomene. Endokrinologen på aker mente jo at det er noe annet enn stoffskiftet som gir symptomene nå. Så dere som er erfarne i gamet; noen råd?
-
03-11-08, 01:36 #2Hildemor Gjest
Re: Skal det ta så lang tid?
Jeg vil ikke kalle mer erfaren, men både jernmangel og b-12 i nedre ref. område kan vel gi symptomer som minner om hyposymtomer. Hvilke symptomer er det du har? Jeg synes en del symptomer er til forveksling veldig like ved hyper og hypo jeg da. Men noen ting er for meg typisk hyper: skjelving på hendene, litt høyere hvilepuls og rask puls ved aktivitet (litt hissig puls som jeg kaller det), tungt å puste ved aktivitet pga pulsen som ligger høyt og muskelverk. I tillegg kommer muskelverk og lite energi. Jeg blir enormt fort sliten og har en indre uro nesten konstant.
Jeg kan ikke nok til å gjøre en vurdering av hva som er hva hos deg, men doseendringen i jan var tydelig for mye. Dette kan du jo ta med deg som info til senere. Min erfaring er at når man nærmer seg trivselsdose for kroppen skal man gjøre små, små endringer. For meg kan dette bety -/+ 50 i uka for ikke å tippe i feil retning. Dette er selvsagt svært individuelt. Kanskje blir du litt høy på høsten, det blir jeg og må ned 50 i uka. Våren motsatt + 50.
Jern ville jeg da selvsagt ikke tatt bare når jeg husket det ;) Men hver dag!
Det tar tid for stoffskiftet å stabilisere seg etter en doseendring og kanskje har vi litt individuelle svingninger også underveis. Jeg håper du i samråd med endro om noen uker kan komme frem til hva som er lurt å gjøre med tanke på hva som gir hva av symptomer hos deg. En FT4 på 21.4 uten symptomer (hvis ikke skjelvingen din er et symptom) gir jo ikke grunnlag for store endirnger i dosering om dog noen endring i det hele tatt. Men du har det ikke bra og da gjelder det å finne "synderen".
En liten sjekk du kan gjøre på om du er for høy er selvsagt å sjekke pulsen din. Hvilepuls, puls fra liggende til stående etter 2-3 minutter hvor du bare står rett opp og ned. Og puls ved litt aktivitet, feks mens du henger opp tøy eller tar oppvasken. Er pulsen din "hissig" altså øker forholdsvis raskt ved den minste form for aktivitet som feks fra liggende til stående kan det tyde på at du er litt høy. Her er jeg nemlig "ekspert" ;) I hvertfall på min egen puls, men her er igjen store individuelle forskjeller, så da er vi vel like langt ;)
Jeg håper du finner mer ut av hvem som er "synderen" og at du vil føle deg bedre snart
-
03-11-08, 08:48 #3
Prøveresultater blir 20% høyere om du tar dosen noen timer før har jeg lest et sted.
Så er jeg enig i at man ikke skal dosere etter blodprøver, heller etter hvordan man føler seg.
Men selv ikke det er bestandig nok.
Andre blodprøver må også være iorden, og du nevner to av dem som er viktige : B12 og ferritin, som også gir symptomer når man behandles for lavt stoffskifte.
B12 mangel kan bla. gi nevrologiske symptomer.
Syns du bør meddele endoen at du tok pilla like før prøven, og avvente resultatet denne kommer til.
Så er det D-vitaminet da.
Les om det og gå igang.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-11-08, 15:28 #4
Ja, det er nok dette med å finne "synderen" som er "jobben" her om dagen. Jeg tipper at det er jern/ b12 mangelen som gir meg det jeg kaller hyposymptomer, de går jo ganske hånd i hånd. Det hadde vært fantastisk å finne denne "synderen" etter så veldig mange år. Jeg har jo alltid hatt disse hyposymptomene, uansett dose, høy eller lav, men ved ovedosering har jeg fått hjertebanken/ pulsen og enorme skjelvinger (mye værre enn nå) i tillegg til alt det andre. Så jeg krysser alt jeg har for at synderen er tatt nå. Tenk så herlig julegave det hadde vært med litt energi og overskudd!! Det er jo slik med en sånn hypo-hjerne som jeg har at det i grunnen er mer enn nok å huske på denne lille levaxinpillen hver dag, og fryktelig vanskelig å huske på jernet, særlig når man ikke skal ta det sammen med levaxinen og helst sammen med mat også....Så jeg blir nok å trygle om injeksjoner ja, bare for å få jernet opp fortere. Doseøkningen jeg hadde i begynnelsen av året kommer ikke til å gjenta seg nei, jeg stolte på legen(e) og gjør ikke den tabben igjen. Har lest om d-vitaminet n'Finn, pilleboksen står her og jeg er klar for å sette igang, starte med 10 mcg og øke med 10 i uka?
Takk for at dere svarer, hadde vel egentlig ikke så mange spørsmål, men bare det å få tømt tankene et sted midt oppe i alt dette hjelper utrolig mye
-
03-11-08, 16:40 #5
Jeg begynner altid forsiktig og begynte med 10µg/dag. Neste uke 20µg/dag, så 30µg/dag - og der sto jeg lenge.
Jeg var oppe i 60, men det ble for mye for meg - ikke sikkert det gjelder alle.
Siste anbefalinger jeg har sett er 50, men det bør man val ta som et utgangspunkt med visse variasjoner.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker