Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: Kan noen hjelpe meg?
-
06-03-09, 13:07 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2008
- Sted
- Sandefjord
- Meldinger
- 2
Kan noen hjelpe meg?
Hei på dere!
Kan noen hjelpe meg? Egentlig burde jeg nok vite bedre, men ønsker noen andres meninger.
Her er prøve resultatene til min 12-åring
DATO: 16.10.07 TSH 3,5 FT4 14,6 FT3 6,4 ANTI TPO <35
DATO: 29.11.07 TSH 3,7 FT4 13,2 FT3 5,9 ANTI TPO <35
DATO: 28.05.08 TSH 3,9 FT4 10 FT3 6,0 ANTI TPO 6
DATO: 29.01.09 TSH 2,9 FT4 12,9 FT3 6,5 ANTI TPO <35
REFERANSOMRÅDE
TSH 0,20 - 4,0
FT4 9,0 - 22,0
FT3 2,3 - 5,7
ANTI TPO IKKE OVER 35
Når jeg sammenligner prøveresultatene til hans 16 års gamle bror, kan jeg ikke forstå at legen mener 12- åringene har flotte resultater. Nå er det slik at hans 16 års gamle bror har antistoffer.
Jeg har fire barn i aldren 12-gutt.16-gutt.19-gutt og 22 -jente. De tre eldste barna er på stoffskifte medisiner. Han på 16 har medfødt. noe de fant ut i 2007. Jeg er selv på medisiner, samt min mor, søster og nieser. Det er mye av dette i vår familie.
Legen vår har bukt lang tid før han har gitt oss medisiner, de tre eldste barna var helt ferdige før han synes de skulle begynne på medisinering.
Jeg ser jo symptmomene på han minste karen. Om noen har noen synspunkter er jeg veldig glade for respons.
Ønsker alle en strålende dag
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
06-03-09, 14:42 #2
Sv: Kan noen hjelpe meg?
Hei - og jeg vet ikke om jeg kan si velkommen, det er jo ikke så bra å havne her da.
Du får "snoke" litt rundt hva det blir skrevet om. "Søk", på verktøylinja kan brukes til å se om noen ord du lurer på er behandlet her.
Jeg leser ganske mye her, og det er trist å se at så mange som kommer hit ikke blir behandlet skikkelig av behandlerkorpset. Det skal du bare forlange.
Spør hvor mange sykdommer det er best å vente med å behandle ?
Og - du er en autoritet på din familie det burde være verd å lytte til !
Fortell, så rolig du kan, hva du syns om å bli overkjørt her !
Legen din har sine behandlingsinstrukser å følge - det er endokrinologen på sykehuset han står ansvarlig for, og de kan være rene eneveldeherskere.
Likevel - det skal tas individuelle hensyn.
Analyseresultater du legger fram er entydige - stoffskiftet er lavt uten antistoffer. Jeg hadde det slik.
Man liker gjerne å gruppere slike pasienter under "subklinisk".
Det er egentlig feil, da dette betyr "før man kan se symptomer" - og "man" - det er legen det. Ikke deg......
Og arveligheten spiller ikke inn på denne, men er jo tungt framme hos dere. (hos meg også)
Jeg var jo mye eldre, men har slitt kraftig i lange perioder i oppveksten. Barn har høyere TSH enn voksne, og skillet går ved 12år omtrent.
Det skal sies at man vet ikke så mye om hva som er best å gjøre i den tilstanden. Man hadde vært sikkrere om det hadde vært målbare antistoffer tilstede.
Man er redd for at en unødvendig behandlingsstart også kan ødelegge kjertelen. Man startet feks. min behandling etter lang tid på lavt stoffskifte uten antistoffer, og den ble langt fra vellykket.
Andre her på forumet melder om bedring når de får 25µg/dag Levaxin.
Om andre tilstander som kan nedsette kjertelens hormonproduksjon vet man også lite.
Jeg ville passet på å få i meg nok D-vitamin (D3) og selen, da dette både senker antistoffer og er en viktig del i ezymet som de-joderer T4.
Kanskje også et besøk på Balder-klinikken eller liknende private kan være lurt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-03-09, 17:56 #3
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2008
- Sted
- Sandefjord
- Meldinger
- 2
Hei på deg, og tusen takk for svaret ditt.
Jeg kan mer enn gjerne fortelle hvordan det er å bli overkjørt! Men det får jeg ta senere( i dag eller i morgen)
Jeg bare måtte inn og vise min takknemmelighet over at jeg fikk en respons.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
08-03-09, 13:31 #4
Barn skal ha ft4 helt i øvre tredel av referanseområdet:
http://www.medscape.com/viewarticle/417948_print (gratis å melde seg på men nødvendig) og det fins en del andre slike referanser.
Din sønn har veldig lavt ft4 i forhold til hans alder, og samtidig sier jo TSH klart ifra at kroppen synes den har for lite stoffskiftehormon.
Kroppen switcher samtidig modus til endret deiodinaseeksresjon for å kompensere, det betyr på norsk at ft3 er prosentvis mye høyrere enn ft4 (skjer ved at kroppen øker et enzym som er selenbasert) og dette i seg elv viser at personen har hypothyreose. (kilde: det tyske ht-mb forumet)
dette er ingen "kjempefine blodprøver"
Om å regne om prøver til prosent, sjekk nyttige-linker-folderen her. Men jeg trengte ikke å gjøre det, tallene var så åpenbart hypo.
Lignende tråder
-
Noen som kan hjelpe??
Av Tinamina i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 25-09-08, 01:23 -
Noen som kan hjelpe?
Av stine i forumet Lavt stoffskifteSvar: 27Siste melding: 28-10-07, 19:36 -
Er det noen som kan hjelpe? Jeg har vært dårlig nå i cirka 10 år.
Av Lise i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 05-05-07, 02:23 -
Har hatt hashimotos/knutestruma en god stund
Av sos i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 01-05-07, 21:19 -
Fikk en datter for 8 mnd siden og følte meg elendig
Av sørlandet i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 26-04-05, 11:04
Svar med sitat
Bokmerker