Viser søkeresultater 1 til 10 av 36
Hybrid View
-
07-01-13, 00:33 #1
Depresjon pga. lavt stoffskifte? Trenger virkelig gode råd
Hei alle sammen! Jeg er ny her, og beklager at innlegget blir langt, men føler det er nødvendig for å belyse det jeg lurer på. Jeg har siden ungdommen vært plaget med tunge, behandlingskrevende depresjoner. I 2009 fikk jeg for første gang ECT (elektrosjokk) som hjalp veldig. I fjor sommer hadde jeg igjen symptomer på depresjon og fikk en ny runde, denne gang uten effekt. En av sykepleieren som var med under narkosene denne gang ba meg oppsøke lege og sjekke stoffskiftet, fordi hun mente å se at jeg hadde forstørret struma. Jeg fikk da tatt de vanlige blodprøvene, som var helt fine ifølge min fastlege. Jeg sliter fortsatt med en "deprimert" tilstand, men mener dette er annerledes enn det jeg har hatt før. Har hatt suicidforsøk og har fortsatt tanker om det, men med en stor forskjell: Før var det for smertefullt og vondt psykisk til å holde ut å leve lenger, nå har jeg bare ikke krefter til det. Kjenner meg fullstendig utmattet hele tiden, men den psykiske smerten jeg kjenner så godt fra tidligere er ikke til stede.
Siden depresjonen oppleves annerledes og siste runde med ECT ikke hadde effekt, blir jeg mer og mer overbevist om at jeg ikke er deprimert, men at stoffskiftet mitt er det som skaper problemer. Jeg ba ikke om resultatene fra blodprøvene forrige gang og kan derfor ikke opplyse verdiene, men skal tilbake til legen om litt over en uke, og skal be om verdiene og å få tatt nye prøver da. Det føles feil å fortsette med sjokk som ikke virker hvis depresjonen skyldes lavt stoffskifte, samtidig er livet såpass ille at en eller annen form for hjelp MÅ jeg ha, jeg ønsker bare at behandlingen tar riktig del av meg, om jeg kan si det sånn.
Mine symptomer er:
- sover mye, gjerne 12 timer eller mer i strekk
- deprimert
- utmattet, orker ingenting
- tørr hud, tørt hår
- ingen energi til sosiale aktiviteter, foretrekker å gjøre ingenting
- fryser ikke, svetter faktisk plagsomt mye, kan bli klissvåt av svette selv om jeg fryser
Dette, sammen med forstørret struma og en runde med ECT uten effekt får meg mer og mer til å tenke på at det jeg nå har fått er lavt stoffskifte, IKKE depresjon.
Håper med dette å få noen gode råd om hva jeg skal be legen om om 1,5 uke. Har jeg grunnlag for å be om å få prøve medisinering? Skal også få med tallene fra blodprøven i sommer og be om at de tas på nytt. Er det mer jeg kan be om å få testet? Jeg er ikke en hypokonder på jakt etter en ny diagnose, jeg er rett og slett depressiv og trenger behandling, men RIKTIG behandling, og føler selv at det ikke er i psyken det sitter denne gang. Vil være svært takknemlig for alle innspill!
Vennlig hilsen Tjorven
-
07-01-13, 16:02 #2
Sv: Depresjon pga. lavt stoffskifte?
Ja - det er slett ikke umulig at depresjonen er pga lavt stoffskifte Tjorven

Kanskje det er lettere å få gehør hos legen hvis du har referanser til anerkjente kilder -
anbefaler å ta med et ark eller to med utskrifter til legen du har nå.
Fant fram to tråder til deg (bare av det du allerede har skrevet så ser jeg at du kan krysse av på flere av de nedenfor nevnte symptomer):
Det er også andre enn fastlegen som kan hjelpe deg med og finne ut av dette:
Røde uthevinger er gjort av meg - håper det går bra med litt engelsk (ellers så går det å kjøre teksten en tur gjennom google translate).
psst: at du ikke fryser er annerledes enn meg (og flere andre)
men ingen opplever denne sykdommen helt likt, og/eller så har man flere sykdommer og tilstander gående samtidig
bare for å gjøre det enda festligere..
Sist endret av Kevlin; 07-01-13 kl 16:42
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
07-01-13, 17:21 #3
Sv: Depresjon pga. lavt stoffskifte? Trenger virkelig gode råd
Takk for svar og innspill Kevlin!
"psst: at du ikke fryser er annerledes enn meg (og flere andre)
men ingen opplever denne sykdommen helt likt, og/eller så har man flere sykdommer og tilstander gående samtidig
bare for å gjøre det enda festligere.." (vet ikke hvordan man skal poste sitat her).
Denne treffer jo helt på kornet, for er det noe som stemmer er det at det er veldig vanskelig å bli trodd når man allerede har et utall diagnoser, det blir så lett å slenge andre symptomer på det man allerede har. Det sto noe om muskelsvakhet på listen du la ved, har vært hos ørten nevrologer i forsøk på å få utredet akkurat dette.
Mener å ha lest noe om at om prøvene ligger innenfor normalområdet kan man likevel være syk, og det er vel OM jeg er syk dette som er tilfelle for meg. Finnes det utvidede prøver som kan tas, andre ting som kan sjekkes, eller må jeg bare håpe på at legen velger å lytte og tro på meg? Det oppleves vanskelig å dra tilbake for å "insistere" på at legen vurderer og tar prøvene på nytt, føles som at jeg fremstår som at jeg har bestemt meg for at dette feiler meg.. Jeg hater tanken på å gå inn i en ordduell med legen nå, men det må nok til for å bli sikrest mulig på å få riktig hjelp. Han kjenner jo til at jeg har de vanligste symptomene allerede, de sammenfaller bare så flott med symptomene for endogen depresjon. Problemet er jo egentlig ikke å ikke blir trodd, jeg BLIR trodd, jeg føler bare at jeg har fått feil "merkelapp". Jeg kan ikke vite sikkert, men mener jeg har gode indikasjoner nå på at jeg IKKE har endogen depresjon denne gang, siden ECT ikke virket og jeg har forstørret struma. Vet forresten ikke hva det betyr heller, hvorfor blir struma forstørret?
Jeg får prøve å lese meg opp litt til jeg skal avgårde, har noen tips om tilleggsprøver jeg bør be om eller noe annet jeg bør være obs på setter jeg fortsatt pris på innspill!
Tjorven
-
07-01-13, 17:40 #4
Takk for tips Elbeth!
Må innrømme at jeg ble noe skremt, for jeg er også type 2 diabetiker med et dårlig regulert blodsukker, men her må jeg tydeligvis ta alt med i betraktningen.
Leser ellers her på forumet at mange føler seg late og giddelause. Jeg tenker "puuuh, ikke bare jeg som har det sånn, kanskje jeg ikke er så ubrukelig likevel?" Kanskje finnes det en forklaring på hvorfor jeg føler meg som et genmodifisert murmeldyr? (modifisert til å sove enda mer, hehe)
Skjønner at det blir mye å sette seg inn i, jeg får ta litt om gangen. Hjernen min fungerer heller ikke optimalt hele tiden (som jeg ser mange beskriver her), så jeg får ta ett skritt om gangen og håpe på å finne noen svar!
Tjorven
-
07-01-13, 18:10 #5
Her er mer info om struma, fra NHI: http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...iser-1142.html
-
07-01-13, 19:57 #6
Du skal blot klikke på knappen Svar med sitat, som du finder nederst til højre, under det indlæg som du ønsker at besvare med citat.
Hvis det kun er noget bestemt, du ønsker at uddybe med et citat, sletter du blot den del af teksten i citatet, som er ikke relevant for dit svar.
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
07-01-13, 20:06 #7
Jeg ble sykemeldt fordi jeg var deprimert. Etter tre uker kom de på og sjekke stoffskiftet, og da det var helt ute og kjørte ble det medisinering med stoffskiftemedisin.
Legen jeg var hos da sa at det var umulig og vite hva som kom først fordi depresjon kan føre til lavt stoffskifte, men lavt stoffskifte kan også føre til depresjon.
-
08-01-13, 13:47 #8
Det går an å ha hypotyreose selv om prøvene ligger i normalområdet. Les, og eventuelt print ut og ta med til legen http://np.netpublicator.com/netpublication/n25061769 side 6-7 og side 20-21.Ellers er det rart at de ikke har forsøkt LIothyronin på deg. Det brukes innen psykiatrien. og når Liothyronin virker, og ingenting annet virker, er konklusjonen at det foreligger en hypotyreose som kan være årsak til depresjonen http://thyroid.about.com/cs/thyroidd...depression.htm http://www.pslgroup.com/news/content...04F9DA3hjerte1
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
07-01-13, 16:57 #9
Hei Tjorven

I "boblen" under har jeg oversatt noen sammenhenger mellom lavt serotonin og lavt stoffskifte, som nettopp gir symptomer slik du beskriver.
Hentet ffra originalartikkelen Hidden Cause #1 Why You Still Have Low Thyroid Symptoms
Hvorfor har du fortsatt symptomer på lavt stoffskifte når blodprøvene er ”normale"
Nevrolog og endokrinolog dr. David Clark vil avsløre en av 23 grunner til at du fortsatt har symptomer på lavt stoffskifte.
Den første skjulte årsaken til dine symptomer på lavt stoffskifte er Serotoninmangel i sentralnervesystemet.
Årsak # 1: Blodsukkeret har størst innflytelse på serotonin.
Blodsukkerregulering er én ting som avgjør hvordan serotonin virker i hjernen.
Det betyr at du må ha regelmessige, jevn blodsukkerstigning, uten store svingninger. Lavt blodsukker (hypoglycemi) er ikke bra for skjoldkjertelen, ei heller høyt blodsukker. Ustabilt blodsukker fører til ustabile serotonin-nivåer som kan føre til lave verdier av thyroidea-hormoner, og du ender opp med symptomer som disse:
- Trøtt, svak
- Kan ikke gå ned vekt selv med trening
- Kalde hender, føtter eller fryser på hele kroppen
- Trenger mye søvn for å fungere skikkelig
- Vektøkning selv med lavkalori diett
- Lett opp i vekt
- Forstoppelse eller sjelden avføring
- Depresjon, mangel på motivasjon
- Hodepine om morgenen som forverres utover dagen
- Tynning av ytre tredjedel av øyenbryn
- Tynning av hår på hodet, ansikt eller kjønnsorganer og/eller hårtap
- Tørrhet i huden og / eller hodebunn
- Mental treghet
- Nervøsitet også emosjonelt
- Insomnia
- Nattsvette
Du kan ha noen eller alle disse symptom, selv om blodprøver viser å være "normale".
Kobling serotonin og skjoldkjertelen er både reell vitenskap, og medisinsk evidensbasert/dokumentert.
Anmerkning: "dokumentert-basert medisin" er egentlig fordomsfull-basert medisin for hvis bevisene ikke er medisin-baserte bevis, vil den etablerte legestanden ikke tro på det. Vel, de må tro på serotonin-forbindelsen som er basert på vitenskapelig forskning.Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
28-01-14, 16:24 #10
Trenger hjelp til å forstå blodprøvesvar
Hei alle sammen og takk for sist!

Jeg er fortsatt under utredning for utmattelse, med vinkling på både stoffskiftet og eventuell ME. I dag har jeg mottatt prøvesvar jeg gjerne vil ha litt hjelp for å tolke. Stoffskiftet mitt har plutselig begynt med utslag på TSH (som det ikke har gjort før), men jeg har visstnok ikke produksjon av antistoffer som jeg har forstått kreves for å få diagnose og behandling. I tillegg har jeg noen prøver som kan være et immunsystem som ikke fungerer som det skal, og håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg med hvordan jeg skal skjønne dette og eventuelt hva som blir veien videre.
Her er resultatene mine:
SGLU 12.2 (ref. 4.0 - 6.0)
TG 4.7 (ref. 0.45 -2.60)
TSH 7.3 (ref. 0.4 - 3.5)
De andre prøvene i denne grupperingen som viser unormale resultater er:
LEUKO 9.7 (ref. 3.5 - 8.8)
LYMF 4.6 (ref. 0.9 - 2.9)
MCH 34 (ref. 27 -33)
MCV 103 (ref. 82 - 98)
Og til slutt disse, som går på immunsystem etter det jeg har forstått:
IGG 4.8 (ref. 6.9 - 15.7)
IGM under 0.3 (ref. 0.6 - 2.3)
Håper noen mer drevne enn meg (det skal ikke så mye til!
) kan hjelpe meg og fortelle meg hva det er sannsynlig at disse prøvene sier. På forhånd takk! 
Hilsen Tjorven
Lignende tråder
-
depresjon, ME, lavt stoffskifte????
Av underhill i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 4Siste melding: 10-05-12, 09:56 -
Lavt stoffskifte, Borrelia, eller kanskje depresjon?
Av Stavanger i forumet Lavt stoffskifte av BorrelioseSvar: 3Siste melding: 11-06-09, 21:51 -
Mer slankemas... trenger virkelig tips!
Av jane i forumet Helbred og kostholdSvar: 8Siste melding: 26-10-07, 20:37 -
Depresjon og lavt stoffskifte
Av -diab- i forumet DepresjonSvar: 4Siste melding: 27-07-07, 00:10 -
ny her: lavt stoffskifte, våkenhet, psyke, depresjon
Av sloevingen i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 13Siste melding: 26-12-06, 14:16

Svar med sitat

Bokmerker