Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
17-04-10, 16:45 #1
Styrketrening og lavt stoffskifte?
hei
Hvordan er det med styrketrening og lavt stoffskifte? har det noe for seg? vil gjerne ned i vekt. i fjor når jeg trente 3 ganger i uken, gikk jeg ikke ned noe som helst (da tenker jeg på hvordan klær passer og ikke i kilo siden muskler veier mer enn fett), men når jeg flyttet og begynte å studere gikk jeg ned noen kilo fordi jeg spiste mye mindre.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
19-04-10, 10:05 #2
Sv: Styrketrening og lavt stoffskifte?
Hei Avath.
Jeg begynte med variert trening 3 ganger per uke for et par måneder siden, i håp om å gå ned i vekt. Hadde ingen effekt på vekta, og for et par uker siden fikk jeg diagnosen lavt stoffskifte, hvilket jo forklarte vektøkningen.
Er nylig begynt med behandling med Levaxin, og det er altfor tidlig å si hvordan medisinen vil virke på meg. Men jeg har valgt å fortsette med styrketrening 3 ganger per uke selv om det ikke har noen innvirkning på vekta fordi jeg føler at jeg allerede er blitt litt sterkere og derfor har litt mindre vondt i musklene (gjelder særlig armer, rygg,skuldre, nakke).
Enkelte dager er jeg selvfølgelig mer sliten enn andre dager, så da er jeg mer påpasselig med å ikke ha på mer vekt enn jeg tåler. Er vel ikke bare vekten på apparatene som er viktig, tror også at jeg nå gjør mange bevegelser (med lite vekt på) som har løsnet litt opp i en stiv kropp.
Opprinnelig var jo målet med treningen å gå ned i vekt, derfor hadde jeg etter hvert tenkt å begynne med aerobic og andre "hopp-og-sprett"-øvelser. Dette har jeg nå slått fra meg - tror det foreløpig vil være for tøff belasting for kroppen min og at jeg da ville være fysisk "helt utslått" i flere dager etterpå. Men jeg har altså erfart at styrketrening går bra, så lenge jeg ikke gjør mer enn jeg faktisk tåler. Men jeg tror ikke styrketrening forbrenner så veldig mange kalorier - men håpet er jo at det på sikt kan "stramme litt opp" i en litt slapp kropp.....
-
19-04-10, 11:32 #3
Det sies veldig mye om trening og lavt stoffskifte som jeg ikke får til å stemme med egen erfaring, og egne tanker rundt emnet.
Jeg vil for egen regning forklare omtrent slik :
Alle celler i kroppen har et stoffskifte som blir regulert av stoffskiftehormoner.
Disse forbrenner jevnt og trutt hele døgnet rundt, og man regner med at dette forbruker noe over 1500kCal/døgn.
Resten forbrennes av muskelaktivitet på dagtid. Topp skiløpertrening kan totalt øke forbruket til over 10.000kCal/døgn.
Før slike intesive perioder må man spise seg opp - legge på seg slik at kroppen får nok energi. Man klarer ikke få så mye via maten.
Vektkontrolltrening.
For mange av oss er slik trening aktuell.
Jo større muskler er, jo mer forbrenner de.
Vitsen med styrketrening er ikke bare at det forbrennes så mye under trening, men å få større muskulatur slik at de kan forbrenne mer når vi ikke trener.
Også når vi sover vil større muskler forbrenne mer.
ca40% av muskelvolumet i kroppen er lårmusklene. De er lette å trene og der er det noe å hente. Så er det klart at resten av kroppen er 60% da. All type trening og bevegelse forbruker energi.
All inaktivitet "skrumper".
Lavt stoffskifte er en tilstand som virker veldig forskjellig på oss. Hvilke celletyper som rammes hardest hos den enkelte er avgjørende for hvordan det er å ha for lavt stoffskifte.
Jeg mistenker også de kusntige hormonene til å virke dårlig på noen celletyper.
Hos mange rammes evnen til å utøve aktivitet. Selve årket er noe man ikke klarer å styre selv. Man klarer ikke overkomme det man selv vurderer som umulig. Jeg har det iallfall slik i lange perioder.
Dette er etter min mening allikevel ikke det avgjørende for hvor mye man kan forbrenne !
Man er ikke toppidrettsutøver og orker ikke trene så mye som de. 1 til 2 timer av døgnets 24 er max og det sier seg selv at hva som skjer i kroppen tiden uten trening er avgjørende.
Jeg har også selv erfart at det ikke går an å gå ned i vekt i et kontrollert forsøk med kun meg alene som deltaker. 1000kCal/døgn og masse daglig trening i fjellterreng (alene på hytta) resulterte ikke i vektnedgang.
Vi kan ikke spise oss opp å regne med å forbruke dette når vi setter inn en intensiv treningsperiode. (snakker iallfall for meg selv nå)
Denne evnen vil jeg iallfall anta er svekket eller tapt hos mange.
Så den kunnskap vanlige mennesker innehar stemmer ikke - ikke for alle.
Og mange mennesker som sliter med overvekt har ikke små muskler !
Derfor kan ikke det basale stoffskiftet fungere for disse.
Men til trening for oss.
Jeg mener at en selv er den beste til å bedømme om det er bra for en selv, eller ikke. Om jeg ikke har blitt så sterk av det, så vil jeg iallfall bedømme det til at jeg hadde vært svakere uten. Og dermed ikke hatt potensiale til å forbrenne den mengden jeg nå her.
Oxygenopptaket er også viktig for den totale energimengde man kan forbrenne.
Basalstoffskiftet har nok oxygen. En forbedrer ikke dette med å være i god form. Men muskelforbrenningen forbedres. En kan tenke seg at en iallfall må ha så høyt oxygenopptak at en kan forbrenne alt ATP-systemet kan levere musklene.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-04-10, 14:15 #4
Hei, jeg går heller ikke ned et gram selv om jeg de siste 7 månedene har trent en kobinasjon av yoga og qi gong en time hver dag. Mye styrketrening. Vekten er konstant selv om kroppen blir mykere og mykere. Har vært stiv som en pinne. Så det hjelper mot noe.
Nå skal jeg kutte karbohydrater i en periode og se om det hjelper. Har tidligere hatt god erfaring med det. Det har vært fint å gå ned 5 kilo.. men i grunn ikke så mye å klage over. Kan fint leve med den vekta jeg har.
Lignende tråder
-
Stabil dose levaxin 50 mg i 3 år nå
Av avath i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 23Siste melding: 30-05-10, 21:36 -
Hva, kosthold?
Av avath i forumet Helbred og kostholdSvar: 15Siste melding: 25-04-10, 16:47 -
Trijodthyronin T3 og kosthold.
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 21-03-10, 21:30 -
Har kosthold noe å si?
Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 20-11-08, 20:49 -
Kosthold
Av Marit i forumet Helbred og kostholdSvar: 2Siste melding: 20-05-07, 19:46
Svar med sitat
Bokmerker