Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
15-11-06, 09:14 #1
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2006
- Sted
- Møre og Romsdal
- Meldinger
- 3
Nyoppdaget hypothyreose. TSH 236 og anti TPO over 1000
Hei! Fikk tips om denne siden med ei...helt supert at det finnes! har lest en del på nettet om hypothyreose, men det er bedre å lese her. Kjenner meg igjen i så mye. Jeg har vært plaget med svimmelhet og trykk i hodet siste tiden. Men når jeg leser symptomer på lavt stoffskifte kan jeg plassere meg under disse. Har jo følt meg trøtt og sliten lenge.... men har hele tiden trodd at det var været, lite søvn o.l. Nå når jeg ser tilbake vet jeg ikke hvor lenge jeg har gått med dette. Flere år? Så mange ting faller på plass og forklares. Jeg er ikke blitt lat!!!
Men jeg er spent og usikker på hvordan jeg blir videre. Jeg begynte med Levaxin på dagen 100 mikrogram dgl. Håper at det er lett å innstille på rett dose. Har antistoff på over 1000 så legen trodde jeg hadde Hashinotos? Endokrinologen var forundret over at jeg klarte å holde meg våken med TSH på over 200. Er det noen andre som har hatt TSH med slike verdier? Har 1000 spørsmål jeg. Er det noen som har noen tips og råd om hvordan jeg kan bli fortest mulig frisk? Fikk vite prøvesvarene for snart to uker siden. Mye å sette seg inn i, men det er så godt å finne ut at det var noe som feilte meg. Det forklarer hvorfor jeg ikke får ting gjort like fort som før, alle listene jeg skriver for ikke å glemme.... Har egentlig vært litt flaks at det er gått så bra som det har. Har bare bitt sammen tennene og fortsatt...
Jente 27 år, Nyoppdaget hypotyreose, TSH 236, fritt T4 lavt, Anti TPO over tusen, Hashimotos? Hva skjer?
-
15-11-06, 10:09 #2
Hei! TSH er logaritmisk, så en forskjell på 200 til 400 er det samme som er forskjell fra 1 til 2, eller 2 til 4.....
Hva var din ft4?
Du har høye antistoffer, ja. Og de aller fleste har hashimotos thyreoditt.
Det var også en annen her med en veldig høy TSH, og det verste var at hun hadde hatt en TSH på 40 og 80 i flere år og legen ikke hadde gjort noe som helst , bare gitt henne antidepressiva og målt stoffskiftet videre.
Det er mer vanlig å starte med 50µg men 100 forekommer også.
Les mer på www.legemiddelhåndboka.no , du må bla en del der.
Du trenger kanskje også litt liothyronin, det fikk hun andre etter en stund.
Du får nok stor sympati hos legene....mye mer enn oss med ikke-imponerende TSH.....
Vær obs på at det kan ta 6 mnd på riktig dose før du merker tydelig bedring, men nå allerede merker du at føttene blir varme og mye annet blir bedre.
Få tatt prøver av B-12 og ferritin også. De kan være ganske lave med hypothyreose.
nora
-
15-11-06, 10:17 #3baremei Gjest
Og folat og homocystein.
Opprinnelig skrevet av nora
-
15-11-06, 17:05 #4
Velkommen Ninni
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
16-11-06, 06:12 #5
Hei Ninni ;)
Er det ikke for mye å begynne med både 100 og 50 µg Levaxin? I alle fall 100.
"Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet."
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
Ã… øke for mye og/eller for hurtig er farlig for hjertet.
"Initialdosen bør være lav 25-50 μg pr. døgn, særlig ved alvorlig myksødem, hjerte-karsykdommer og høy alder. Gradvis økning hver 4.-6. uke inntil vedlikeholdsdose."
"Overdosering/Forgiftning: Symptomer: Palpitasjoner, takykardi, hjertearytmier, avmagring, angina pectoris, tremor, hodepine, diaré, nervøsitet, søvnløshet, svetting og nedsatt varmetoleranse."
http://www.felleskatalogen.no/
Her er et eksempel på for høy begynnerdose:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=304919"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
16-11-06, 15:42 #6
Stina

Det er vanlig å starte unge mennesker på 50 µg. Det er skjeldnere med 100 µg. Men det står i litteraturen at unge "friske" mennesker kan startes opp på full dose. Hvis det er for mye kan man så trappe dosen ned. Det er ikke farlig med tyroksin så lenge det ikke er andre lidelser til stede. Men jeg hadde blitt kjempe hyper på den dosen
Ninni,
hvis du får hjertebank så bør du ringe legen og trappe ned. Og starte opp litt roligere. Ut over det så trenger du ikke å bekymre deg.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
16-11-06, 18:13 #7
Jeg synes også det høres mye ut å starte med 100 µg - spesielt siden du har så ekstreme blodprøveresultater... Hvis jeg var deg, ville jeg i hvert fall følge godt med om du får noen overdosesymptomer, og ta kontakt med legen med en gang hvis du opplever noe sånt. Kanskje også prøve å få en "second opinion"...? Ringe thyreoideaklinikken på Aker, for eksempel?
http://www.aus.no/modules/module_123/pr ... 368&I=3105
-
16-11-06, 19:46 #8
Jeg begynte med 50µg pr dag og fikk masse skjelvinger. Jeg trodde det skule være sånn og holdt ut. Jeg burde ha begynt på 25µg. Men det skjønte jeg ikke før lenge etter. Jeg ristet og greidde ikke skrive navnet mitt. Helt forferdelig og det varte lenge. Fikk det også senere ved doseøkninger.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
19-11-06, 19:26 #9
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2006
- Sted
- Møre og Romsdal
- Meldinger
- 3
Høy startdose?
Jeg har ikke merket noe symptomer på noe som helst...
Er bare blitt bedre; mindre trøtt, mer energi, husker litt bedre. Ikke kjent hjertebank eller skjelvinger. Begynte med Levaxin for 16 dager siden. Skal til kontroll 28/11, da skal jeg forhøre meg om jern lager og B12. Lurer på hvor lenge jeg har hatt lavt stoffskifte. Har tanker om muligens 7-8 år, men ifølge endokrinologen burde jeg da vært anemisk også. Hypotyreose kan oppstå ved svangerskap. Jeg har to barn, på snart 4 og 2 år. Er det noen som har fått lavt stoffskifte ved graviditet?
Jente 27 år, Nyoppdaget hypotyreose, TSH 236, fritt T4 lavt, Anti TPO over tusen, Hashimotos? Hva skjer?
-
19-11-06, 21:09 #10
Jeg ble brå-syk 5 mnd etter födsel. Blodprövene var elendige....2.1.-3.2
(husker ikke hva som var f3-f4 av de) anti tpo på 3510...
Startet med 25 mikrogram, ökte til 50 etter noen uker, ökte så til 75 mikrogram og går nå på 100 mikrogram daglig. Dette har tatt ca 7 mnd, og det er fortsatt ikke helt stabilt, men innenfor ref. områdetFikk konstantert hypotyreose i april 06
Carpe diem
Lignende tråder
-
Datter på 13 år har nylig fått diagnosen lavt stoffskifte, etter 6 år med plager
Av anikken i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 2Siste melding: 03-11-08, 18:14 -
Nyoppdaget Graves
Av jola i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 10-04-08, 20:31 -
Nyoppdaget Graves
Av jola i forumet Graves sykdomSvar: 4Siste melding: 19-03-08, 21:17 -
nyoppdaget kreft
Av tulla i forumet PresentasjonerSvar: 4Siste melding: 25-02-08, 17:46 -
Anti-TPO
Av Anne Ma i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 10-06-06, 23:02
Svar med sitat
Bokmerker