Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Dec 2012
    Sted
    vest
    Alder
    54
    Meldinger
    5

Standard Kan disse symptomene være lavt stoffskifte selv om prøvene ikke viser det?

Hei.
    Mine symptomer er:
    Flisete negler
    tørr hud
    forstørret tunge
    nedsatt spyttproduksjon
    økt slimmengde
    ødem i lår,mage og bak knær,
    nattesvette
    pulsen varierer fra 65-100 hvilende
    svært trøtt
    skjelvende fingre
    prikkinger og stikkinger i fingre og føtter
    tydelige vener og blodårer
    øresmerter

blodprøvene viser 11 i T4
    og 0,80 i TSH

Legen forstår ikke hva dette kan være
    Har noen noen tanker om dette kan være relatert til stoffskifte?

Legger inn prøvesvarene mine også jeg....
    T3 5,0
    T4 11,0
    TSH 1,3
    S-FSH 10
    KOrtisol 371
    S-LH 11
    S-Østradiol 0,27
    S-prog 30
    S-prolaktin 144
    Er disse komplett normale tro? Eller kan de gi symptomer?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Kan disse symptomene være lavt stoffskifte selv om prøvene ikke viser det?

Du har mye her som kan tyde på lavt stoffskifte. Fint om du kan legge inn referanseråder på prøvene dine. Disse varierer nemlig fra lab til lab. Når på dagen er disse prøvene tatt? Røyker du? Har du følt deg slik lenge? Fryser du?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: Kan disse symptomene være lavt stoffskifte selv om prøvene ikke viser det?

Er det tatt anti-TPO av deg, blant blodprøvene dine? Hvis den er forhøyet, kan det bety at du har en autoimmun stoffskiftesykdom under utvikling, men at det ikke viser seg på andre blodprøver som TSH og FT4 - ennå. De fleste som har forhøyet anti-TPO utvikler før eller seinere lavt stoffskifte. Du kan ha rikelig med symptomer før TSH og FT4 beveger seg utenfor referanseområdet.
    Bør undersøkes, hvis det ikke er gjort ennå?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    23

well - mange mener jo at prøver som TSH (det legene gjerne ser mest på) ikke er verdt papiret det er printa på - egentlig.
    Jeg har ikke peil på hvordan verdiene bør være, men vet at mine har svingt mye, og ikke reflektert formen. "Heldigvis" har de vært sånn at jeg har fått medisiner.

Har lurt på om det fins måter å få tatt prøver på "(u)gunstig" tid og situasjon osv, for folk som blir "feil-friskmeldt"...
    Har brukt syntetisk levaxin i årevis og ble tydelig bedre med naturlig Thyroid.
    Har også ME, men det er ingen grunn til å la være å bli så bra som mulig...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

http://www.medicinskaccess.se/index....040&Itemid=255

Les side 6-7 og 20-21, der står det om hypotyreose i vev, det fremkommer ikke på blodprøvene.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2012
    Sted
    vest
    Alder
    54
    Meldinger
    5

Smile Sv: Kan disse symptomene være lavt stoffskifte selv om prøvene ikke viser det?

Hei og takk for svar alle sammen.
    Jeg leser og leser i håp om å finne svar på mine plager og symptomer...
    Mine blodprøver er tatt i 12-tida midt på dagen tror jeg.
    Antistoffer er visst ikke tatt såvidt jeg kan forstå.

Ja jeg fryser mye, men i neste øyeblikk kan jeg svette...

Det jeg lurer litt på er at jeg har nattesvette hver natt - og dette er vel stikk motsatt av lavt stoffskifte?
    Føler også at pulsen er høy og ikke lav. Skjønt den skifter veldig da.

Men de andre symptomene - ikke minst forstørret tunge passer jo med lavt.
    Er det noen som vet om dette symptomet er veldig vanlig ved lavt? ELler må man ha ekstreme verdier for å utvilkel det? Hos meg har den vært forstørret i et halvt år.
    De andre plagene startet for et år siden.

Er slim i halsen noe som er vanlig ved stoffskifteproblem?

Er 11 i T4 lavt? Selv om Tsh er fin?

Mange spørsmål fra ei som er litt desperat etter å finne ut hva i alle dager som skjer med kroppen... Igjen tusen takk for hjelpa
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2012
    Sted
    vest
    Alder
    54
    Meldinger
    5

Referanseverdiene vet jeg dessverre ikke. Bortsett fra T4 - der startet det på 11 mener jeg.

Lurer også på dette med ødem i kroppen. Det at magen blir forstørret har det med vann å gjøre?
    Og klumpete lår som sprenger? Regner med det er vann det også? Og bak knærne. Ømt og direkte vondt mange ganger....

Flere som har det?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Kan disse symptomene være lavt stoffskifte selv om prøvene ikke viser det?

Ja - det er det

F.eks kan du lese her:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Off topic svar til hønemor fra tråden Mine og min datters blodprøver

Det er nemlig fuldstændig korrekt. En dygtig, kyndig læge kan se på sin patient, om der kan foreligge en mistanke om hypothyreose. Det kan ses på neglerne, særlig tånegle, det kan ses på huden og håret og endelig kan de også ses på formen på hænderne og ben, fra knæerne og nedefter.

Selvfølgelig vil disse "tegn" udvikle sig over tid, år hvis patienten enten har modtaget under-behandling eller ingen behandling (subklinisk hypothyreose eller TSH under 10 osv.), men i så fald vil det ske for størsteparten af disse patienterne, at deres underben bliver derformerert efterhånden som hypothyreosen uhindret skrider frem. Det er ikke så meget kropsfedt som spiller ind her (deformation), som det er bindevævet, der lader til at være særlig "modtageligt" for samspillet med thyroid-hormoner.

Hænderne og fødderne bliver "pølsede" inkl. fingre og tæerne, hvilket vil næsten altid blive tilskrivet vægtstigningen, også selv om det "pølsede" er mere udtalt/tydeligt end vægtstigninge "berettiger".

Underben bliver "stolpede" og man mister sine smalle ankler, hvor underbenet og foden vil "vokse sammen" til en form som en stolpe. Mange stofskiftesyge, med/uden deres vidende, udvikler også såkaldt "fiskehud" fra øverst på læggene og på lårene samt på overarme mellem albuen og skulderen.

Ofte vil man få udposning-ring der, hvor der før var en slank ankel. Nogle mennesker fødes endda med "lige" ben på dette sted, hvilket vil blive synlig når de bliver store børn og teenagere - "lige ben" minus ankel eller meget lidt ankel. Disse unger burde jævnlig kontroleres for lurende hypothyreose - men bliver det bare ikke... Lægerne kender ikke til den slags ydre tegn og vil heller ikke lære.

Her er, i hvert fald et eksempel på typiske "lavt-stofskifte-ben" - resultat af mangeårig fejl- eller underbehandling. Kilde...

Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    23

Sitat Opprinnelig skrevet av sussi123 Vis post
    Ja jeg fryser mye, men i neste øyeblikk kan jeg svette...
    [...]
    Føler også at pulsen er høy og ikke lav. Skjønt den skifter veldig da.
    Ulogisk kroppstemperatur er typisk. - Også for ME, forresten (noe som minner meg på "Lavt stoffskifte årsak til de fleste sykdommer" en bok av dr. Bjørn Johan Øverbye )

Har også hatt helt ulogisk puls. Særlig som bivirkning da jeg begynte med syntetisk Levaxin.
    Har brukt syntetisk levaxin i årevis og ble tydelig bedre med naturlig Thyroid.
    Har også ME, men det er ingen grunn til å la være å bli så bra som mulig...

Medlem siden
    Dec 2012
    Sted
    vest
    Alder
    54
    Meldinger
    5

Takk for svar begge to!
    Føttene mine ser ikke slik ut.....men de føler at de fylles opp med vann. Særlig lårene. Men får også merker av sokker som jeg ikke har hatt før.

Når det gjelder prøvene mine så er vel de normale eller?
    Så det spørs om det er mer hjelp å få hos legen?

HVa med den forstørrete tungen. Er det noe so, kan brukes som "bevis" på at noe ikke stemmer?
    Er det flere av dere som har dette? Er det vanlig ved stoffskifteproblemer?

Og er det vanlig å ha symptomer fra både høyt og lavt?
    Tenker på nattesvette og høy puls....
    Er så bekymret for hva som feiler meg.

HVa med brenninger i huden? Det brenner i nakke,rygg,armer og bein....

Mange spørsmål - igjen.

Takk for hjelp! Betyr så mye....

Lignende tråder

1. Kan disse prøvene tyde på lavt stoffskifte el. binyreproblemer?
    Av jupiter i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-11, 13:20
  2. Svar: 8
    Siste melding: 23-02-11, 18:55
  3. Svar: 27
    Siste melding: 07-10-10, 21:15
  4. Viser disse prøvene binyresvikt??
    Av sliter i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 22-03-10, 06:21
  5. Hjælp til at tolke disse - Synes selv det er lavt
    Av Nocturne i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 10-07-08, 23:37

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine